Gå till innehåll

röda taggiga prickar


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Stod och tittade i akvariet en stund förut och fick se små röda taggiga prickar som satt lite utspritt på en levande sten finns dock bara på 1 sten än så länge nån som vet vad detta är?

Såg även nått som såg ut som en tusenfoting ca 1-2cm lång färgen var röd och brun den gömde sig i hålor i stenen nån som vet vad detta kan vara?

Karet är nystartat om det kan vara till nån hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

små röda taggiga prickar som satt lite utspritt på en levande sten

Nu när jag läser inlägget så kom jag på att sådana har jag med. Röda "taggar" på vissa av stenarna. Jag har aldrig tänkt på dem.. Men jag antar att de ska vara där. Har fått för mig att det är någonsorts svampar (?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det sådana?

har några st. men dem växer inte, håller sig under centimetern, jag skrev ett inlägg för några månader sedan för jag trodde de var koraller men det är de tydligen inte, skulle oxå gissa på svampar eller nått..

post-1208-14468912064551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Jaa sådana är det fans mina ser lite mindere ut. skulle vara kul att veta vad dom gör. Hoppas bara inte att dom invaderar akvariet men dom värkar ju inte vara så snabba.

Jo borstmaskarna petar jag inte mer på odjuret stack mig i fingret och det var inte värst skönt =( hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "korall" Daniel lade in bild på sist är jag osäker, men den tidigare som också visas här ser exakt ut som de som visas på sid. 15-16 i "korallrevsakvariet band 4".

Vilka i så fall är, som det står där, de vanligt kallade "foraminifererna".

Alltså en skal-amöba med namnet "Homotrema Rubrum", den vanligaste av skalamöborna. De är vanligt förekommande på reven. Döda amöbor finns ofta med i det som säljs som korallsand.

De är inte skadliga vad jag förstår. Har själv många av dem på en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...