Gå till innehåll

Jaha då var man fast i saltträsket :)


spiggen

Rekommenderade inlägg

Hej

Som ny här på forumet får jag passa på att hälsa på er andra medlemmar, hej hej :). Efter att vi klarat av de inledande artighetsfraserna vill jag passa på att ställa några frågor:

Har precis satt igång ett nytt kar, 300 liter och 100 i sumpen. Att tillverka osmosvatten tärde väldigt på mitt tålamod så efter att ha gjort ungefär hälften av volymen som osmos beslutade jag mig att fylla upp resten med vanligt kranvatten. Tanken är sedan att över tid när jag gör vattenbyten bara tillföra osmos och på så vis "späda ut" ev gifter och oönskade ämnen över tiden. Min första fråga blir därför att höra vad ni andra har för tankar kring den planen?

Imorgon ska jag ta mig till akvarielagret i Bromma och kolla på belysning samt köpa en första omgång levande sten. Om någon vill ge mig lite tips på val av belysning vore jag väldigt tacksam. Djupet jag har är ca 60 cm och jag är ute efter 2 saker:

1. Jag vill ha glittret i vattnet, ni vet det där förföriska ljuset som verkligen glittrar och lever.

2. Jag vill inte spendera en förmögenhet, budget för ljus ligger runt 3000:-

Tack på förhand kompisar :)

/Spiggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Aha ok, jag hade lite tankar på LED men det kanske spräcker budgeten? Om det skulle vara lite över min budget så kan jag nog stå ut med det men det jag vill är att det inte ska kosta 10.000 + för ljus om ni förstår vad jag menar :)

Tack för ditt svar.

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till, jag tycker min ytavrinning gurglar och låter ganska mycket, vad kan man göra åt det?

Hur ser din ytavrinning/rördragning ut?

Ä det ett gammaldags system med 1 rör så kan man använda en durso(men det innebär lite risker samt så är det känsligare).

Har du 2 rör ner så går det enkelt o säkert o få det hela nästintill ljudlöst med ett hävertsystem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glitter kan du framkalla till viss del med några streamers riktade mot ytan.

Led till 300L kan du komma undan med mindre summor begagnat.

Jag kör själv en Max-spect 230. Dom är sällsynta, men begagnat ligger dom på 3500-4000kr

Lysrör funkar och det bör du komma undan med på ca 1000-2000kr

Vill du köra MH och har sarg i ovanpå och därmed inte bryr dig om det estetiska så kan du säkert komma undan med 1000kr på 2 gamla mh + några hundralappar på ett par lysrör.

Som du ser så pratar jag begagnat, men har man lite is i magen och kanske sätter in en "köpes-annons" så springer man ofta å något som passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fylla på runt 400 liter osmosvatten tar ju inte så många dagar.

Tänk på att ett saltvattenakvarium tar sin gilla tid och cykla också.

Desutom tar det år innan det oftast blir och fungerar som man vill.

Så tålamod måste du lära dig att ha.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser din ytavrinning/rördragning ut?

Ä det ett gammaldags system med 1 rör så kan man använda en durso(men det innebär lite risker samt så är det känsligare).

Har du 2 rör ner så går det enkelt o säkert o få det hela nästintill ljudlöst med ett hävertsystem.

//NiXoN

Tack för tipset med durso, efter lite googlande och meckande med ett par överblivna rörstumpar löste jag gurglet löjligt enkelt. Tack vare ditt svar sover jag numera gott om natten utan att bli störd av "toalettspolningar" då och då. STORT tack :)

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glitter kan du framkalla till viss del med några streamers riktade mot ytan.

Led till 300L kan du komma undan med mindre summor begagnat.

Jag kör själv en Max-spect 230. Dom är sällsynta, men begagnat ligger dom på 3500-4000kr

Lysrör funkar och det bör du komma undan med på ca 1000-2000kr

Vill du köra MH och har sarg i ovanpå och därmed inte bryr dig om det estetiska så kan du säkert komma undan med 1000kr på 2 gamla mh + några hundralappar på ett par lysrör.

Som du ser så pratar jag begagnat, men har man lite is i magen och kanske sätter in en "köpes-annons" så springer man ofta å något som passar.

Det blev H5:or med månljus led, tänker mig det som en start och kommer senare komplettera med en ledramp för glittrets skull. Fåfänga kostar tydligen :)

Tack för tipset

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att fylla på runt 400 liter osmosvatten tar ju inte så många dagar.

Tänk på att ett saltvattenakvarium tar sin gilla tid och cykla också.

Desutom tar det år innan det oftast blir och fungerar som man vill.

Så tålamod måste du lära dig att ha.

Lycka till!

Jo jag får nog jobba på tålamodet, just nu kändes det viktigt att få i lite LS och "komma igång" så jag hoppas min plan håller. Men jag tar åt mig av tipset med tålamodet för det behöver jag nog jobba på lite.

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med MH får man ett fint glitter=)

De hade inga MH inne när jag var på akvarielagret idag, men jag är mycket nöjd med den ramp med H5:or jag blev rekommenderad. Kommer som sagt att komplettera den med lite led senare, men just nu funkar den ypperligt.

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ NiXoN: Stort tack för förslaget på durson, med lite meckande med överblivna rörstumpar har jag fått till något liknande som är tyst så det går att sova på natten. Har försökt tacka dig med flera inlägg men fått meddelande om att de måste moderatorgodkännas så om det blir dubbel/trippelpost på detta ber jag om ursäkt. Stort tack NiXoN.

Mitt enda avrinningsrör slutar i ett T kors i ytan, genom att sätta två krökar i själva T:et som jag böjer ner i lagom vinkel mot vattenytan har det blivit en enorm skillnad. Ytterligare tips på förbättringar tas givetvis emot med stor tacksamhet :)

/S

Ändrat av spiggen
Mer info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det funkade för dig, men det finns ett par saker som kunde fungera för att göra det ännu tystare.

1. Karet är knappt igång så det är nu eller aldrig som du skal tömma o borra ett extra hål för ett hävertrör.

Detta skulle resultera i ett nästintill ljudlöst arinningssystem som dessutom är säkrare(mindre risk för övresvämmning).

Mindre jobb och systemet startar automatiskt av sig självt efter avbrott eller olika typer av stopp.

2. Budget-lösningen, detta kräver att du har en avrinningsbox eller liknande där röret ner sitter.

Du drar rör över kanten och ner till sumpen, inloppet i boxen skall vara 10+cm lägre ner än inloppet till det vanliga röret ner.

Sen behöver du en ventil längst ner i sumpen för reglering, det vanliga röret skall vara helt öppet hela tiden.

Därefter så får du suga igång häverten, sen reglerar du den så att 98% av vattnet går igenom den och en liten strimma går genom det vanliga röret.

Problemet med lösning nr 2 är att varje gång du får elavbrott eller skall jobba med karet så måste du starta om systemet.

Det borrade röret fungerar som en backup ifall att du får någon form av avbrott eller skräp i hävretröret, därav behövs 2 för ett tyst system.

OBS! hur du än gör så testa hur systemet reagerar på elavbrott och lite skräp så du inte riskerar o få en översvämmning om en snäcka skulle krypa in i röret.

Om du kör alternativ 2 så bör du säkerställa att hävertröret inte kan överfylla din sump.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösning 2 i Nixons förslag låter väldigt farlig i översvämningssynpunkt men den går enkelt att få återstartande, sök tex på ytavrinning av PVC här på guiden.

Nja den är nog inte speciellt farlig om man konstruerar den rätt, det blir samma funktion som i ett 2 rörs system men utan automatisk återstart.

Drar häverten från boxen så kommer den inte att kunna tömma mer än det som blir i boxen vid ett avbrott...

Jag håller dock med om att det vore smidigare med din variant som är självstartande, med tanke på att det finns ett backuprör ner så skulle även jag våga köra en sån ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja den är nog inte speciellt farlig om man konstruerar den rätt, det blir samma funktion som i ett 2 rörs system men utan automatisk återstart.

Drar häverten från boxen så kommer den inte att kunna tömma mer än det som blir i boxen vid ett avbrott...

Jag håller dock med om att det vore smidigare med din variant som är självstartande, med tanke på att det finns ett backuprör ner så skulle även jag våga köra en sån ;)

//NiXoN

Ok, nu förstår jag vad du menar... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idéer, tack för uppslagen från er båda. Jag ska söka runt lite på pvc rör avrinning och se vad andra haft för funderingar. Nu börjar iallafall karet komma igång, fick upp lyset och satte i lite LS igår. Dmman från sanden har klarnat över natten och nu ser det trevligt ut även om mycket återstår.

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu är avrinningen knäpptyst och säker. Efter Petnym´s och NiXoN´s fina kommentarer ovan sökte jag djupare i forumets delar och fick en hel del bra uppslag. Det jag gjorde som löste de sista små ljuden var att jag tog en riktigt tunn slang (4 mm) och förde den ner genom mitt avrinningsrör ner till den delen där genomföringen i botten av akvariet är. Sedan låter jag änden på slangen högst upp vara ovanför vattenytan så den kan ta in luft genom slangen. Resultatet blev knäpptyst, skönt :)

Då min avrinning vid ytan är ett T-rör så har jag två intag som visserligen går ner i samma rör men om det ena röret i T:et blir täppt så är det andra tillräckligt för att slussa ner vattnet utan att det ökar. Så det känns hyfsat säkert också.

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter att posta mina nybörjarfrågor i tråden och hoppas att någon kunnig på området kan hjälpa till med lite idéer.

Jag är ibland bortrest några dagar och det skulle kännas tryggare att ha en nivåavkännare som stänger av pumparna om vattennivån i akvariet blir för hög alterntivt/eller i kombination med att vattennivån i sumpen blir för låg. Hur har ni anra löst detta så man sover gott när man är borta och vet att nivåregleringen löser ut om något oförutsett inträffar? Jag tänker på saker som stopp i avrinningsröret, eller vattenbrist i sumpen och sådant?

Jag har sökt på forumet och hittade en intressant tråd (jag glömde kopera länken) som handlade om att bygga om ett vanligt skymningsrelä och byta ut ljussensorn till en nivåmätare. Lysande idé förutom att det känns livsfarligt särskilt som nivåmätaren kan bli strömförande. Så låt höra lite andra idéer och förslag på hur jag enkelt kan bryta 220 volts pumpen om någon vattennivå inte är som jag önskar.

Tack på förhand :)

/S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...