Gå till innehåll

Hälp med alger!


jezzka

Rekommenderade inlägg

Har börjat fått brun alger som sätter sig på topparna på mina tre koraller, och det är bara på acro desalwii, acro echinata, acro hyacinthus!

Topparna börjar dö på dom och vill helst att dom ska leva,

Är det någon duktigt person som vet nått så hojta till då :)

Mvh Timmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna är nog det minsta av dina problem, det är mer en senare konsekvens av nåt annat som är på tok..

Som Fredrik är inne på så krävs det långt mer information för att det skall gå att ge ett rimligt förslag på vad är/kan ha gått fel.

Jag försökte skapa en mall för denhär typen av problem men den blev rätt omfattande vilket beskriver i sig hur mycket som ka påverka.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25197-S%E5-h%E4r-f%E5r-du-svar-p%E5-vad-som-%E4r-fel-med-din-korall(f%F6rhoppningsvis)!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång strax över ett halv år!

mäter värden på mg: 1340 ca:420 kh:7 No3: ca 2-3 ppm

det ända som är förändring är att det tillkommit några knappar och 4st nya spser

hur länge har ditt kar varit igång?

vad har du för vattenvärden ? (samt vad du mäter med)

har du gjort några förändringar på sista tiden?

kan du lägga upp foto på algen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett 120 liters med ett sump på 40 liter, använder deltec mce 500 i sump, Kör med två cirkulations pumpar en på 1200L/H och en på 1800L/H Belysning 4*24w tänt ca 6 tim totalt!

Använder mig av Reef Foundation abc+ Från red sea, Det ända jag tillsätter då det behövs när värden är låga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kallar mig ingen expert på att ta kort ;) Hoppas du ser lite iallafall

[ATTACH=CONFIG]80696[/ATTACH]

Tycker jag kan skymta vävnadsdöd även där det inte är alger. Själv när en sps blivit bränd av en annan korall eller rammlat och blivit skadad blir det " brunaalger" eller vad det nu är på mina, men mina spser växer över detta mycketfort. så misstänker att problemet ligger på något annat. Prova på lite tätare vattenbyten, om du inte finner var bristen ligger, kanske prova sluta dosera redseas produkter lite ifall du över doserat? hört fler som doserat olika preparat lite "fel" och fått liknande resultat. Eftersom det är topparna tillväxtsonen så skall du utan problem kunna få rätt på detta om du bara kan fina problemet "som kan vara klurigt"

jag hade bytat vatten och kört med fosfatremower om du inte redan gör detta.

Jag kör uppdimmring från kl 8-12 fullt ljus mellan 12-5 nerdimmring mellan 5-10 på min belysning. 6 timmar med dimmring låter lite tycker jag

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder mig av Reef Foundation abc+ Från red sea, Det ända jag tillsätter då det behövs när värden är låga!

Det är aldrig roligt när de fina korallerna man har skaffat dör, tyvärr händer det oss alla någon gång på grund av olika orsaker. Men ofta på grund av att man har missat i vattenkvaliten.

Hur ofta mäter du vattenvärdena? Gör du det oregelbundet eller med långa intervaller och doserar ABC+ kan du få stora svängningar på värdena. Det i kombination med högt fosfatvärde brukar vara elakt mot sps.

Om du inte gör regelbundna mätningar nu prova att i någon/några veckor mäta Ca, kH, Mg dagligen, nitrat och fosfat behöver man inte mäta lika ofta om man inte använder removers som tex Rovaphos då de inte rör sig lika fort. Så du får en bild av hur dina värden rör sig. Skriv upp värdena och hur mycket du doserar så får du en bra överblick som hjälper dig mycket att styra vattenkvaliten i karet.

Justera värdena med ABC+, vattenbyten och eventuellt removers. Tat lugnt och ha tålamod så kommer det att räta till sig med akvariet även om det kan ta lite tid. (Om det beror på vattenkvaliten, vilket jag tror).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salthalt? En för hög salthalt kan bränna topparna och på en redan död topp kommer algerna snabbt.

Vad mäter du salthalten med? vipparmsmätare kan gå väldigt fel det har jag själv fått erfara. Låg på 1.029 när den visade 1.024.

Ändrat av Ted Camenius
Stavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...