jezzka Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Har börjat fått brun alger som sätter sig på topparna på mina tre koraller, och det är bara på acro desalwii, acro echinata, acro hyacinthus!Topparna börjar dö på dom och vill helst att dom ska leva, Är det någon duktigt person som vet nått så hojta till då Mvh Timmy Citera
nike83 Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 hur länge har ditt kar varit igång?vad har du för vattenvärden ? (samt vad du mäter med)har du gjort några förändringar på sista tiden?kan du lägga upp foto på algen? Citera
NiXoN Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Algerna är nog det minsta av dina problem, det är mer en senare konsekvens av nåt annat som är på tok..Som Fredrik är inne på så krävs det långt mer information för att det skall gå att ge ett rimligt förslag på vad är/kan ha gått fel.Jag försökte skapa en mall för denhär typen av problem men den blev rätt omfattande vilket beskriver i sig hur mycket som ka påverka.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25197-S%E5-h%E4r-f%E5r-du-svar-p%E5-vad-som-%E4r-fel-med-din-korall(f%F6rhoppningsvis)!//NiXoN Citera
Wigge Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 är det spser som har alger på topparna så bryt av den biten med alger och kasta Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 Karet har varit igång strax över ett halv år!mäter värden på mg: 1340 ca:420 kh:7 No3: ca 2-3 ppmdet ända som är förändring är att det tillkommit några knappar och 4st nya spserhur länge har ditt kar varit igång?vad har du för vattenvärden ? (samt vad du mäter med)har du gjort några förändringar på sista tiden?kan du lägga upp foto på algen? Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 har ett 120 liters med ett sump på 40 liter, använder deltec mce 500 i sump, Kör med två cirkulations pumpar en på 1200L/H och en på 1800L/H Belysning 4*24w tänt ca 6 tim totalt!Använder mig av Reef Foundation abc+ Från red sea, Det ända jag tillsätter då det behövs när värden är låga! Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 Det är väldigt väldigt fina koraller och man får nästan en tår i ögat att se dom ev börja dö :/ Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 Kallar mig ingen expert på att ta kort Hoppas du ser lite iallafall Citera
niklas_r Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Hur länge har du kört lysrören? Hur har temperaturen varit nu i sommar? Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 lysrören körs ca 6 timmar svagt ljus på morgonen sen fullt sen går det på kväll/natt belysning, temperaturen har varit bra, Citera
niklas_r Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Har du bytt lysrör någon gång? Var rören helt nya när du startade upp för 6 mån sedan. Vet du hur Kalium värdet ser ut? Doserar du något annat t.ex vodka?Det blir en del frågor men ju mer information som finns desto lättare är det att få svar. Citera
jezzka Postat 11 augusti 2012 Författare Postat 11 augusti 2012 bytte alla 4 rören för ca två månader sen, den korallen som tagit mest stryk har jag haft ca två veckor, har tyvärr inget test på det, tillsätter inget annat än det från red sea Citera
akutmottagning Postat 11 augusti 2012 Postat 11 augusti 2012 Kallar mig ingen expert på att ta kort Hoppas du ser lite iallafall[ATTACH=CONFIG]80696[/ATTACH]Tycker jag kan skymta vävnadsdöd även där det inte är alger. Själv när en sps blivit bränd av en annan korall eller rammlat och blivit skadad blir det " brunaalger" eller vad det nu är på mina, men mina spser växer över detta mycketfort. så misstänker att problemet ligger på något annat. Prova på lite tätare vattenbyten, om du inte finner var bristen ligger, kanske prova sluta dosera redseas produkter lite ifall du över doserat? hört fler som doserat olika preparat lite "fel" och fått liknande resultat. Eftersom det är topparna tillväxtsonen så skall du utan problem kunna få rätt på detta om du bara kan fina problemet "som kan vara klurigt"jag hade bytat vatten och kört med fosfatremower om du inte redan gör detta.Jag kör uppdimmring från kl 8-12 fullt ljus mellan 12-5 nerdimmring mellan 5-10 på min belysning. 6 timmar med dimmring låter lite tycker jagLycka till Citera
Norberg Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 Använder mig av Reef Foundation abc+ Från red sea, Det ända jag tillsätter då det behövs när värden är låga!Det är aldrig roligt när de fina korallerna man har skaffat dör, tyvärr händer det oss alla någon gång på grund av olika orsaker. Men ofta på grund av att man har missat i vattenkvaliten.Hur ofta mäter du vattenvärdena? Gör du det oregelbundet eller med långa intervaller och doserar ABC+ kan du få stora svängningar på värdena. Det i kombination med högt fosfatvärde brukar vara elakt mot sps.Om du inte gör regelbundna mätningar nu prova att i någon/några veckor mäta Ca, kH, Mg dagligen, nitrat och fosfat behöver man inte mäta lika ofta om man inte använder removers som tex Rovaphos då de inte rör sig lika fort. Så du får en bild av hur dina värden rör sig. Skriv upp värdena och hur mycket du doserar så får du en bra överblick som hjälper dig mycket att styra vattenkvaliten i karet.Justera värdena med ABC+, vattenbyten och eventuellt removers. Tat lugnt och ha tålamod så kommer det att räta till sig med akvariet även om det kan ta lite tid. (Om det beror på vattenkvaliten, vilket jag tror). Citera
Ted Camenius Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 (ändrat) Vad har du för salthalt? En för hög salthalt kan bränna topparna och på en redan död topp kommer algerna snabbt. Vad mäter du salthalten med? vipparmsmätare kan gå väldigt fel det har jag själv fått erfara. Låg på 1.029 när den visade 1.024. Ändrat 12 augusti 2012 av Ted Camenius Stavning Citera
jezzka Postat 12 augusti 2012 Författare Postat 12 augusti 2012 Tack för alla svaren, Ska göra ett vatten byte och kolla hut värderna är under några dagar!Mvh timmy Citera
jezzka Postat 12 augusti 2012 Författare Postat 12 augusti 2012 använder refratometer, och den visar 1.023 Citera
Wigge Postat 12 augusti 2012 Postat 12 augusti 2012 kan hända utan ngt alls min första fragg xenia dog bara så där . så kan vara ngt i vattnet eller bara att den itne trivs=) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.