Gå till innehåll

Thailand jan/feb 2013


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

I januari och tre veckor framåt bär det av till Thailand och Koh Kho Khao.

Är det någon som varit där eller intill kringliggande öar som tex Koh Pha, Similan Island och Surin Island och vet hur snorkligen är?

Tanken med resan är mest snorkla, sol och bad samt grymt mycket god mat!

Jag skulle även vilja fotografera vid snorkligen. Sitter idag med en Canon 60D och två gluggar, Canon EF 50/1.8 och Sigma 17-70/2.8-4. Så ett undervattenshus är att föredra, tips på vettiga hus för några tusenlappar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På similan är bland den bästa dykningen jag har varit med om nångång iaf, om du har möjlighet så sov gärna över på huvudön,man kan tälta där så hoppas du inte är rädd för div småkryp och varaner ;) ö nr 8 har jag för mig att det var.

finns en grym utsiktsplats där med som bilden visar.. mvh johnny

post-854-14468926288735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Similan är kanon, även ifall du kan komma ännu längre upp till Koh Tachai, Koh Bon och Richelieu Rock, fantastiska dykplatser som även går att snorkla vid.

UV-hus till Systemkameror kostar tyvärr en del, här har du ett tex: http://www.japanphoto.se/product/undervattensutrustning/passar-systemkamera/passar-canon/nauticam-undervattenshus-for-canon-60d/

UV-hus är oftast billigast från USA av någon anledning, iaf de jag hittat när jag tidigare sökt till min Nikon.

Här har du en länk till:

http://www.housingcamera.com/Canon-EOS-60D-s/167.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för era tips, skall undersökas :)

Jimmy: tack för länkarna till grymma undervattenshus men tyvärr är dessa långt ifrån min budget hehe.

Vill inte lägga dom där pengarna för några veckor i Thailand :P vet att man får vad man betalar för men finns det några vettiga hur för max 2-3000:-?

Har även ett till dilemma, hur ska jag göra med akvariet under tre veckor :/ ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga hus för de pengarna, då hade nog var och varannan nisse med systemkamera haft ett UV-hus till. Inklusive jag själv. :)

Det du kan göra är att köpa en "påse" eller mjuk väska med glaslins från Ewa-marine, googla lite så hittar du nog en återförsäljare i din närhet. Nackdelen med dessa är att du inte kan ta ner kameran djupare än 5-10 meter, men fördelen är att de är billiga då.

*edit, kollade just upp och det finns tydligen för upp till 50 meter också!

Tilläggas skall också att de så klart är känsligare för yttre påverkan än ordentliga hus i hårdplast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet behöver egentligen inte så mycket tillsyn. En foderautomat som går en gång om dagen, en akvarievakt som kollar så du har osmosvatten för påfyllning och kan fylla på foderautomaten när den är tom. Kör du ljus på timer kan du ställa ner det något ifall du är orolig att det ska bli för varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kikat en del och det är just UV husen i form av en plastpåse som ligger i dom pengarna. Jag ska inte dyka så jag behöver inte någon påse som klarar stora djup, ett par meter räcker.

Ang värmen är det inga problem, har inte ens problem nu under sommaren :) Ja det är just fodret och även vattenbyten/mätning av värden som jag vill ha någon som gör. Men tre veckor är ju ett tag att se efter ett kar. Vill ju liksom inte behöva sälja det :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

I samband med min resa kommer även stambyte att ske.

Vad tror ni om att jag flyttar akvariet hem till mina föräldrar under tiden? De har ingen erfarenhet av akvarium men byta vatten och mata är inga problem.

Det jag är orolig över är värdena på CA, MG och KH kommer kunna antingen bli för höga eller för låga.

Hur skulle ni ha gjort i det här läget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag snorklade lite vid Similan Island som del i utflykten dit och vart ganska besviken. Anledningen var att vi snorklade på ett ställe som slagits väldigt hårt av tsunamin och alla koraller var förstörda. Finns ju säkert fortfarande väldigt bra dykning där omkring men tänk bara på att om du kommer till fel ställe så kan det se ut som en gravplats för koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gjort så lite som möjligt, bara se till att det finns ordentligt med osmos i tanken som räcker till, och rengjort skummaren. Kanske dragit ner lite på lyset.

Det du kan göra är

- foderautomat

- doserpumpar för KH/Ca/Mg, om du vill fuska lite så kan man ju ha i lite KH i osmosvattnet, så det tillförs lite den vägen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte flytta strax innan, ingen större ändring (ink vattenbyte) senare än 4-5 dagar innan avresan. Absolut tillsägelse att hantverkarna inte skall rycka ur några kontakter eller bryta strömmen (har hänt hemma hos mig när några fiberkillar behövde ström till någon apparat)

Dra ner på ljyset och matningen (varannan dag högst!) Jag har lämnat mitt akvarium till min 21 årige son ( sist av 4 barn så ni förstår hur ansvarstagande han var som yngre och som av någon anledning ej är akvarieintresserad) för både 2 och 3 veckor. Akvariet har aldrig varit så bra som då (när jag kom hem). Det var pedantskött. Det viktigaste är snål matning och att komma ihåg att din bedömning av snålt oftast inte är den samma som din matares. Därför brukar jag bara be om matning högst varannan dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just Similan island är väl inte idealisk för just snorkling tycker jag - det roligaste finns att se lite djupare ner.

jag tror jag snittade på 10-12 meter på de dyken.

Men om du har möjlighet att snorkla vid Richlieu rock så kan jag lova dig att det finns mycket att se - jag gick inte djupare än 6-7 meter på de dyken.

Vi hade även turen att få se valhaj på ett dyk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Doserpump har jag för CA, MG och KH. Är bara foderautomat eller någon som kan mata som skall lösas.

Lasse: Om jag tänkt flytta akvariet var tanken att jag skulle göra det 3-4 veckor innan avfärd. Men det absolut bästa vore om jag kunde ha det stå kvar och följa dina förslag.

Hur mycket ljus rekommenderar du per dag? Det pratas även om att byta ut elen under stambytet. Det kommer resultera i längre avstägningar av elen och då blir det problem.

Ska man köra på att låta karet stå kvar under tiden förutsatt att elen ej kommer att bytas. Om det skall bytas är jag väl nästan tvungen till att flytta karet.

Morgan: Jag kommer inte att dyka iom att jag ej har dykcert. Blir endast snorkling. Tack ändå för tipsen :)

Jimmy: Det låter ju fantastiskt, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Similan är en besvikelse om man snorklar tyvärr

Finns lite mer att se om man korsar ön och ger sig ut på baksidan så att säga.

Dom finaste acronarna hittade jag utanför karon eller om det va kata beach kanske 20 meter ut bara.

Men vist finns det lite att titta på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...