Gå till innehåll

någon som sett denna typ av logg av vatten värden??


kvalle

Rekommenderade inlägg

Har den själv. har i den lite sporadiskt när jag inte är hemma då jag inte har igång min raspberry pi just nu men du kan se här min historia

https://www.seneye.me/Reuben#p=3083

Lite tråkigt att det är ett abonomang för PH och lite annat (70kr i månaden) men annars helt ok .

7/10 ger jag den.

PS. skall du köpa den finns dem på ebay, finns för typ 700kr nytt med en månads abonomang inkluderat, annonsen där påstår 2000kr i nypris så jag antar att det är någon butik som säljer dem till överpris någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag köpte en också på Bromma zoo. Jag kan faktiskt bara ge gott betyg för Seneye.

Lite negativt är ju deras bakvända sätt att mäta nh3/nh4 men fattar man bara deras förklaring så löser det sig.

Vad jag har läst så ska man inte hålla på och ta ur sensorn utan den skall vara i karet hela tiden ialf om man skall få exakta värden. Eftersom dem små padsen som man stoppar i sensorn som räcker i 33dagr tar ca 2dgr att gå in sig och visa riktiga värden.

Jag har haft min nu i lite över en månad och älskar den. Jag har jämfört värdena med både salifert och andra tester varannan dag och fått bra resultat hela tiden.

Visst ph och ammo är ju inga jätte viktiga data. Men temp och ljustester är alltid intressant.

Sedan att man har en egen sida du kan gå in på på webben med fina grafer är guld värt. Och för att inte glömma mobil appen där du kan se exakt hur det står till i akvariet just nu denna sekund.

024714ae-5b8a-0454.jpg

En annan glad nyhet är ju att dem till hösten/vintern kommer komma med flera andra mätvärden och upgraderingen av själva sensorn kommer kosta 15eur.

Jag var som många andra väldigt skeptisk till denna pryl innan eftersom så många andra tillverkare har falerat tidigare. Men nu verkar det ju som att ngn ialf är på god väg och jag är mycket nöjd med att ha mina värden rakt i mobilen eller på internet med grafer och historik.

Och jag ska faktiskt inte glömma det faktum att dem skickar ut larm gratis till både sms och email, beroende på vad du har för inställningar på dit kar.

Som sagt hittills väldigt nöjd, får se längre fram hur den håller sig. Och sedan så betalar jag gärna för att låta ett seriöst företag ialf försöka få dessa mätvärden in i datorn utan att det skall kosta 100 000 och som annars tar dig 30min till 1timma varje dag att salifera igenom.

Många säger att det är omöjligt. Många som är riktigt insatta i detta sedan flera år tillbaka säger att det är ännu mera omöjligt. Så ja vem vet. Jag är newbie inom salt om man jämför med många av er härinne så det kanske är ett smart försäljningstrix av Seneye i säga att det kommer mer sedan, vem vet.

Jag hoppas. Men är glad nog att redan nu ha jätte fina grafer och massa historik att titta på:)

Om inte annat så har det ju lite mer impfaktor hos polarna som inte riktigt förstod vad som var så vackert med den nya zachyfogen för 1200 spänn. Eller hur man kan lägga ner 790 spänn på en hink me salt. :)

Just My 2c.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en också på Bromma zoo. Jag kan faktiskt bara ge gott betyg för Seneye.

Lite negativt är ju deras bakvända sätt att mäta nh3/nh4 men fattar man bara deras förklaring så löser det sig.

Vad jag har läst så ska man inte hålla på och ta ur sensorn utan den skall vara i karet hela tiden ialf om man skall få exakta värden. Eftersom dem små padsen som man stoppar i sensorn som räcker i 33dagr tar ca 2dgr att gå in sig och visa riktiga värden.

Jag har haft min nu i lite över en månad och älskar den. Jag har jämfört värdena med både salifert och andra tester varannan dag och fått bra resultat hela tiden.

Visst ph och ammo är ju inga jätte viktiga data. Men temp och ljustester är alltid intressant.

Sedan att man har en egen sida du kan gå in på på webben med fina grafer är guld värt. Och för att inte glömma mobil appen där du kan se exakt hur det står till i akvariet just nu denna sekund.

024714ae-5b8a-0454.jpg

En annan glad nyhet är ju att dem till hösten/vintern kommer komma med flera andra mätvärden och upgraderingen av själva sensorn kommer kosta 15eur.

Jag var som många andra väldigt skeptisk till denna pryl innan eftersom så många andra tillverkare har falerat tidigare. Men nu verkar det ju som att ngn ialf är på god väg och jag är mycket nöjd med att ha mina värden rakt i mobilen eller på internet med grafer och historik.

Och jag ska faktiskt inte glömma det faktum att dem skickar ut larm gratis till både sms och email, beroende på vad du har för inställningar på dit kar.

Som sagt hittills väldigt nöjd, får se längre fram hur den håller sig. Och sedan så betalar jag gärna för att låta ett seriöst företag ialf försöka få dessa mätvärden in i datorn utan att det skall kosta 100 000 och som annars tar dig 30min till 1timma varje dag att salifera igenom.

Många säger att det är omöjligt. Många som är riktigt insatta i detta sedan flera år tillbaka säger att det är ännu mera omöjligt. Så ja vem vet. Jag är newbie inom salt om man jämför med många av er härinne så det kanske är ett smart försäljningstrix av Seneye i säga att det kommer mer sedan, vem vet.

Jag hoppas. Men är glad nog att redan nu ha jätte fina grafer och massa historik att titta på:)

Om inte annat så har det ju lite mer impfaktor hos polarna som inte riktigt förstod vad som var så vackert med den nya zachyfogen för 1200 spänn. Eller hur man kan lägga ner 790 spänn på en hink me salt. :)

Just My 2c.

Men att betala så mycket pengar för temp och ljus känns helt stört!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men att betala så mycket pengar för temp och ljus känns helt stört!

Är ju dock inte bara det man får, man kan ställa in larmsystem som skickar SMS om tempen går upp eller att syrenivån blir för kass, den mäter även PH och Nitrit (obs inte nitrat).

En vanlig digital PH / tempmätare går på runt 500kr så det är inte mycket man sträcker sig för att väldigt mycket mer. I mina ögon är det fruktansvärt billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben , må så hända att Bromma zoomarknad tog ut överpris. Köpte den för 1995:- ord.pris enligt dem 2295:-. Nu "rear"dem ut dem för 1795:- men har sett en del sidor där man säljer dem betydligt billigare nu med.

Tycker nog att det är lite gränsfall om den är värd så mycket, MYCKET av funktionerna är ganska onödiga, men just att kunna få ut statistik är värt en hel del. Hade nog inte betalat mer än 1000spänn för den då det enda viktiga för mig är att kunna mäta PH och temp, ljuset är en rolig bonus när man leker med LEDS men annars så är det sötvattensvärden som den ger utslag på, resterade saker brukar man bara ha problem med via strömavbrott eller massdöd i karet. Sen är det ju 70kr i månaden man för betala för vissa av värden'a + SMS, bör man inte glömma. så lägg till runt 900kr per år i priset. + Att du behöver ha den kopplad till en dator som skall vara på 24/7 om den skall vara värd att ha så blir ett par tusenlappar till i elräkning per år om man inte redan stänger ner sin dator :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vilken sort? Är det mg/l så är det klara problem eftersom fysiken säger oss att om du har 14,6 mg/ammonium i vattnet så är ca 5 % av det i formen av ammoniak (vid pH 8,1) Detta innebär då ca 0,75 mg per liter fri ammoniak. Mätaren visar 0,0001 mgl per liter så något är fel. =,75 mg fri ammoniak innebär ett totalkrachat akvarium!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här finns lite mera information om hur dem mäter värdena NH3 och NH4.,

http://www.seneye.com/help/faq

Och kan upplysa att jag inte har ett totalkrashat akvarium. ;) inte vad mina firrar och mjukisar uppger ialf. Dem e lite tysta men fina salifert värden (hade lite lite CA häromveckan men ballades rätt på 4dgr) och goda livstecken från allt levande i karet säger ialf motsatsen till ett total krashat akvarium. :)<

dock så kan jag upplysa om att mina slides i sensorn har gått några dagar över 30dgr så det är dags att byta..vilkett dem säger på "Seneye" att man bör göra efter dem gått över tiden då dem annars kan visa fel värden. Kommer ta lite bilder med telefonen nu när jag byter så får ni se hur det ser ut.

som sagt man betalar inte en krona för SMSen eller emails som den skickar ut så ofta man vill.

jo visst det kostar 70kr i månaden men jag håller på att sluta me tobaken så det kommer jämna ut sig med råge. ;)

Elräkningen för en htpc som står på dygnet runt (har min på 24/7) med en ny mobil i7 processor, SSD disk, ATCX-mini moderkort och en PSU på 12Volt, ligger väl på några kr i månaden men inte tusentals per år, Men som sagt datorn behöver ju inte stå på hela tiden. för den sparar ju informationen om strömmen bryts och förs sedan över vid kontakt.

så en kompis till mig som har Seneye till sitt sötvatten läser bara av den en gång om dagen när han kommer hem o slår på sin dator.

Jag tycker som sagt att det är sjukt prisvärt och sponsrar gärna dem extra 700 kronorna (PH/Tempmätare runt 500-800kr) för att dem skall fortsätta utveckla detta suveräna verktyg så att vi kanske inom snar framtid har något som ger oss lite mera exaktare värden än saliferts färgskale "allaserolikafärgberoendepåljusochålderpåögonensamtolikamänniskorsfärgseende-tester". klagar absolut inte på salifert men är nog inte den enda som har svårt ibland att veta exakt vad som dem säger och för att inte tala om att dem ibland visar helt off.

Jag säger nu inte att Seneye är helt exakt, men hitils så verkar den ialf läsa rätt PH, NH3, temperatur och ljus. Men vi får se nu hur dana värden jag får om 2 dagar efter jag har bytt slides.

jag säger heller inte att detta är bättre än något annat test men hoppas att Seneye lyckas eller ialf kommer en bra bit på vägen och banar vägen för andra eller själva att skapa mera exakta mätverktyg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande är min fråga om sorten på NH4 - Som det står nu så stämmer inte ekvationerna om NH4 är i mg/l eller ppm. Då visar ettdera ammoniak (NH3) fel eller ammonium (NH4) fel. Och då är man där igen - vilket skall man lita på?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande är min fråga om sorten på NH4 - Som det står nu så stämmer inte ekvationerna om NH4 är i mg/l eller ppm. Då visar ettdera ammoniak (NH3) fel eller ammonium (NH4) fel. Och då är man där igen - vilket skall man lita på?

MVH Lasse

Tjena Lasse.

Jag blev lika förundrad som du och hade en lång mail konversation med deras support. Fick aldrig riktigt fram ngt bra svar utan det enda vad jag förstog det som var att NH4 värdena kan bli lite höga när slide:sen börjar ta slut och det stämmer för dem tre första veckorna hade jag NH4 värde på 5-8

Vet inte om denna länk funkar: http://tinyurl.com/8j37e6w

här är ett svar jag fick av dem angående NH3/NH4

NH3 is the critical thing to measure as it it directly toxic to fish. This is dependent on the level and as a guide you should use the green to red background of the widget to make a judgement.

NH4 is total ammonia and includes both NH3 and ammonium that is locked up in the water. It is not to be used to establish if the water is toxic to fish. The reason that we draw an NH4 graph is that it is what all liquid test kits measure NH4. If you use an NH4 test kit, you have to calculate the NH3 level using an equation that uses pH and temperature, although at the end of the Slide´s lifetime (30 days) the readings can get quite high so make sure you switch the slides regulary. Also make sure the sensor and slides are clean at all times.

Och jag har ju faktiskt inte rengjort den men det har jag inte gjort med flit för att se hur den klara sig om man bara rengör den när man byter slide. dvs ca var 30:e dag.

Vi får se nu när jag byter slide nu på lördag om NH4 går ner till normalt värde.

Jag har dock om man kollar på mina grafer ett problem med temperaturen som går upp och ner, och kan väll inget annat än att skylla vädergudarna. Ritkigt skifftande värme o kyla här i Stockholm de senaste veckorna. Förra lördagen var vi nere på 7 Grader på kvällen :( .

Jag hoppas jag ska få lite bättre temperaturer när jag väl får hem Razor LED:sen och kan öppna upp locket på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för det första är det nog lite fel när de säger att de flesta metoder mäter NH4 - verkligheten mäter man faktiskt oftast NH3. Om man är osäker - kolla pH på mätlösningen - är den hög så är det NH3 metoden de facto mäter - är den under 7 så mäts NH3.

NH3 är ämnet och NH4 är dess jon. Hur mycket av NH3 som löses i vatten beror på pH, temp och tryck. Lösningsförmågan är inte linjär utan exponentiell och med nästan 100 % lösning vid pH < 7 Vid pH ungefär 9.3 så löses bara 50 % - pH över 11 så löses nästan inget. Mäter man då totala NH3/NH4 (som kan göras om man förvandlar hela komplexet till en av föreningarna NH4 eller NH3) så får man exempelvis halten NH3 genom att titta i en kurva för just den temperaturen och det pH:t. trycket brukar man anse vara normaltryck - men har du ditt aklvarie på toppen av Kilemanjaro eller i Marinegraven så får du räkna med trycket i ekvationen också :)

Se tabellen under - den är uträknad med hjälp av underlag från U-P Wichardt

MVH Lasse

post-2331-1446892644914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den grafen ser ju ut att stämma om man kollar mina värden.

Dock så såg jag imorse att mitt PH hade droppat til 7.90

Men misstänkte det har något med att sliden visar fel nu som sagt eftersom den gått 4-6dgr över tiden.

Men som sagt jag har nu bytt ut sliden efter att den legat i ett glas med akvarievattnet i 48timmar.

Och direkt visar programmet i datorn 8.4 i PH

Ska jämföra med salifert ikväll.

Kan inte se Nh4 eller nh3 värdena än. Tar tydligen ngn timma efter man bytt slide.

Men här kommer lite fler pix

0245a948-0fa8-796a.jpg

0245a948-0fbc-d854.jpg

0245a948-0fd4-7383.jpg

0245a948-0fe6-10c1.jpg

Postat via iphone & Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu kom även den nya slidern igång och värdena ser normala ut igen.

02f8b469-4433-a6f3.jpg

02f8b469-4442-41f4.jpg

Så den förra värdena på 16 och pht på nedåtgående 7.9 var för att slidern hade gått ut.

3 månaders förbrukning (3 slides) 199:-

Och då tar den upp till 3000 tester per månad.

Skall jämföra med salifert ikväll.

To be continued...

Postat via iphone & Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperatur 26 grader - pH 8,43 - NH4 6,92 -> att fri ammoniak är ca 0.14 '* 6,92 = ungefär 0,96 ppm. nu tror jag inte det är så illa eftersom du i så fall inte skall ha så mycke levande kvar i karet. Men klart är att något visar fel - ganska ordentligt fel i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...