Gå till innehåll

Tips mot mikrobubblor


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Kört ett kar i snart 6 veckor och jag har en hel del mikrobubblor i karet. Jag kör utan sump och med en påhängsskummare. En aquarium systems Skimm 800. Utloppet går från ett tjockt plaströr ner i karet. Till denna skummare skall det finnas en bubbelfälla, en plastbehållare som skall hänga på kanten men fick inte med någon när jag köpte skummaren begagnad.

Nu under jag om ni har några tips på hur jag kan lösa detta snyggt. Just nu har jag satt en liten bit filtermatta på utloppet. Detta hjälpte till viss del men är fortfarande mycket bubblor. Skall jag sätta mer filtermatta på utloppet? Hur fin filtermatta vågar jag använda? Finns ju patroner för luftpumpar som är väldigt täta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör kunna använda en halvliters lokaflaska. Skär av botten och så mycket av toppen att du får in röret från skummaren och ut lite luft. Räcker inte den så kan jag bjuda på en tuss gammal filtermatta att sätta nedanför utblåset i flaskan när vi träffas. Grovporig sätter inte igen lika lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag förstår hur du menar Stig. Röret ner i toppen på flaskan och botten kapad, stiger bubblorna och blir kvar i flaskan då alltså. Skall göra ett test, gäller bara att kunna dölja det också eftersom jag har det i karet och inte i sumpen. Men det ska nog gå. Filtermattor av olika slag har jag gott om. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...