irwin_fletch Postat 16 augusti 2012 Postat 16 augusti 2012 Kört ett kar i snart 6 veckor och jag har en hel del mikrobubblor i karet. Jag kör utan sump och med en påhängsskummare. En aquarium systems Skimm 800. Utloppet går från ett tjockt plaströr ner i karet. Till denna skummare skall det finnas en bubbelfälla, en plastbehållare som skall hänga på kanten men fick inte med någon när jag köpte skummaren begagnad.Nu under jag om ni har några tips på hur jag kan lösa detta snyggt. Just nu har jag satt en liten bit filtermatta på utloppet. Detta hjälpte till viss del men är fortfarande mycket bubblor. Skall jag sätta mer filtermatta på utloppet? Hur fin filtermatta vågar jag använda? Finns ju patroner för luftpumpar som är väldigt täta. Citera
Wigge Postat 16 augusti 2012 Postat 16 augusti 2012 enklast är väl att köpa en sådan plast sak?=) annars sätt filtermatta ända ner till vatten ytan =) Citera
irwin_fletch Postat 16 augusti 2012 Författare Postat 16 augusti 2012 Ja det hade jag ju gärna gjort om jag hade hittat någon. Har inte sett någon på internet. Röret är under vatten en bit redan. Citera
Wigge Postat 16 augusti 2012 Postat 16 augusti 2012 aha. men går det ordentligt med så fin filtermatta som möjligt. men mixtra med luft intaget tills du ser att det blir bättre=) Citera
stigigemla Postat 16 augusti 2012 Postat 16 augusti 2012 Du bör kunna använda en halvliters lokaflaska. Skär av botten och så mycket av toppen att du får in röret från skummaren och ut lite luft. Räcker inte den så kan jag bjuda på en tuss gammal filtermatta att sätta nedanför utblåset i flaskan när vi träffas. Grovporig sätter inte igen lika lätt. Citera
irwin_fletch Postat 16 augusti 2012 Författare Postat 16 augusti 2012 Tror jag förstår hur du menar Stig. Röret ner i toppen på flaskan och botten kapad, stiger bubblorna och blir kvar i flaskan då alltså. Skall göra ett test, gäller bara att kunna dölja det också eftersom jag har det i karet och inte i sumpen. Men det ska nog gå. Filtermattor av olika slag har jag gott om. Tack för tipset! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.