the rookie Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 flavissimus oxå en fin fjärilsfisk ... finns en hel del ...dock slår iiiiinget denna =)http://smi-web.stanford.edu/people/ellen/maui2-0503/maui2-0503-Pages/Image12.htmlha det bra allihopa ...ingen billig fisk detta inte ...där kan kejsarna faktiskt vara helt ok i pris mot denna ...i bra storlek alltså ...Peter Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Undrar hur mycket är en inch, ca 2,4 cm eller har jag fel? Har kollat runt lite och sätt att det finns fjärilar som går att ha i små stimm så inte är mer än ca 5-6 inch som fullvuxna. Man blir så sugen att man får lust att flytta hemifrån så man har plats med ett JÄTTEKAR!Har aldrig känt sånt sug efter en typ av fisk som jag känner för fjärilarna! Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Kollade nyss i en bok och där står det att en inch är 25,4 mm eller 2,54cm. Då blir det en ganska lagom längd på dessa fiskare. Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 The rookie, raccoon butterflyfish är inte så dyr, ganska biliig faktiskt, såg den för ca 400 kr på en prislista från min handlare. Citera
Icebreaker Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Kollade nyss i en bok och där står det att en inch är 25,4 mm eller 2,54cm. Då blir det en ganska lagom längd på dessa fiskare.Stämmer en inch är EXAKT 2.54 cm och inget annat. Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Jag blev faktiskt förvånad när jag tittade runt om priser på olika fjärilar, de är mycket billigare än vad jag trodde. Hade fått för mig att dekostade runt 1.000kr de billigaste men ack så fel jag hade. Nu blir man ju bara mera sugen! Citera
aengus Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 har precis fått igång mitt nya kar och har bara en kleinii för till fället men om en vecka eller två så blir det nåra nya Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 aengus, hur stort kar har du? Vet inte om min budget tillåter mig att köpa ett 720, kanske få nöja sig med ett 500L med måtten 200x50x50, borde få rum med någon fjäril i det. Citera
acuario Postat 22 april 2005 Postat 22 april 2005 Vänta tills du har fått ihop mellanskillnaden mellan ett 500 och ett 720L för du tjänar på detta i längden det kan väl inte skillja så mycket mellan de. Akariet är trots allt inte direkt den största kostnaden sammanlagt. En ordentlig skummare är ju dyrare än karet t.ex. Så försök stilla dig lite så kommer du bli nöjdare när det står ett 720L på plats istället för ett 500L Citera
Davidm Postat 22 april 2005 Författare Postat 22 april 2005 Du har någ rätt. Man kan ju alltid kolla runt och bestämma sig vilka fiskar man skall ha ;-) Citera
aengus Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 hade också sparat de extra kronorna till ett 720, jag har ett 810 liters 180x75x60cm Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 Har kollat på lite olika fiskar och de jag funderar på är:Chaetodon SemilarvatusChaetodon CollareEchidna NebulosaEuxiphipops NavarchusOch nån kirugKanske blir det så att man byter ut nått mot någon mera fjäril. Citera
acuario Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 Tänk på att collare inte är den lättaste fisken direkt. Tycker du ska börja med ett par av semilarvatusen Citera
Dimorb Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 Chaetodon Semilarvatus är den bland de finaste fiskarna som finns, varför o varför är de inte 100% revsäkra...Tycker att alla fiskar med extrema färger antingen är rev-hatare eller så är de så svåra att det inte är lönt att försöka. Det måste vara så bara för att man skall bli tokig Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 Vet ni någon mera fjäril som är relativt lätt att ha och göra med. Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 Sitter här hemma och grubblar över ett fish only kar. Vad tror ni om ett kar med måtten 200x80x50 lxbxh. Är väldigt sugen att sätta i ca 6-10st semilarvatus samt en eller tv olika dvärgkejsare och köra det som ett liknande art akvarium. Vad tror ni skulle det funka plats mässigt. Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 glömde, karet ovan rymmer 800 L. Hade tänkt mig ett kar mellan 720 och 1000L Citera
Dimorb Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 Det är klart det funkar.Fiskarna kommer inte vara fullvuxna när du köper dem och de får sällan eller aldrig sin naturliga storlek i akvarie sammanhang så visst finns det plats i ett sådant akvarium. Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 Tänk vad klockrent med ett stim på 10 individer samt två olika dvärgkejsare., åååååååhhhhhhhh!!!VILL HA!! Citera
acuario Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 När jag frågade min handlare vilket pris som gällde vid köp av 5st semilarvatus så sa han 800:- st Så kanske det går att pressa ner priserna lite till vid köp av 10st. Förra året när jag var nere på reefcenter i billdal så hade han ca 10-12 st små collare som var 5-6cm stora och priset var 95:-st. De var ju helt fantastiskt vackra och priset sen då!! rena fyndet Citera
Davidm Postat 23 april 2005 Författare Postat 23 april 2005 Svärd, vad tror du om ideen om ett liknande artkar som jag skev innan, tycker du att jag skall satsa på ett sådant. När man skall släppa i fiskarna ska man då ta alla på en gång eller kan man ta två-tre stycken åt gången. Hur stora blir semilarvatus i akvarium ungefär. Citera
aengus Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 kanonpris på collaren, semisen kan man nog få ner lite till. Citera
acuario Postat 23 april 2005 Postat 23 april 2005 Davidm var bor du? jag blev nyfiken bara. Jo jag tycker din idé låter mycket bra och det är nog bäst att lägga i alla på en gång. Storleksmässigt så blir de väl som Discus 22cm, om de blir det i fångenskap beror nog på hur gamla de blir och storlek på karet. Jag har aldrig själv ägt en semi men nu ska det ske! jag har alltid sucktat efter dem. Red Sea Golden Butterfly - Chaetodon semilarvatusAlso known as: Bluecheek butterflyfish Reef Compatibility: Not Reef Safe.Maximum Size: The Chaetodon semilarvatus grows up to 9 inches.Sizes shipped: Sml 2-3 Inches, Med. 3.5-4 Inches, Lrg. 5-6.5 Inches.Minimum Tank Size: The Red Sea Golden Butterfly prefers a tank of at least 75 gallons with plenty of places to hide & swim.Diet: The Chaetodon semilarvatus in the wild, feeds primarily on benthic invertebrates, shrimp, and worms. In the aquarium, offer a variety of fresh and frozen foods including frozen Mysid shrimp, and other small food items.Level of care: The Red Sea Golden Butterfly is a medium maintenance fish.Compatibility Notes: Generally peaceful towards other tank mates.Water Conditions: Keep water quality high (SG 1.020 - 1.025, pH 8.1 - 8.4, Temp. 72 - 78° F).Range: The Red Sea Golden Butterfly is commonly collected from the Red Sea, and East Africa.General Notes: The Red Sea Golden Butterfly has always been a very popular species with aquarists and will make a nice addition to the home aquarium. The Red Sea Golden Butterfly does well in a community type aquarium, with other Butterflies and Angelfish. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.