Gå till innehåll

Fjärils fiskar


Davidm

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vilken typ av vimpelfisk är det på bilden? Helt OK. Ju mera man håller på och kolla runt dessto flera fiskar hittar man som man vill ha, det kommer väl att sluta med att man behöver en mindre insjö för att hålla alla;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänlte på en sak, beöver jag något annat än nitratfilter, fosfatreaktor och en stor skummare i tekninkväg, jag behöver väl inte en kalciumreaktor till ett fish only kar, eller?

Tänkte på GroTech skummarna till deras HEA150 står det att en eheim pump på, tror det var, 28w ingår. Det jag har fått reda på är att denna pump pumpar caq 1200 l/h. Denna pump ska klara 1000L. Kontruktionen ser ju inte så avanserad ut så jag hade tänkt att testa att bygga med liknande dimentioner. Om man istället skulle öka måtten lite, tror ni då en pump på 2000 L/H skulle räcka till en skummare till ett 1300L kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon kalkreaktor behövs inte men tycker att vattnet ska vara så likt naturen som möjligt. Om du sak ha ett 1300L kar så behöver du en skummare på minst 3000L eller större beroende på hur många och stora firrar du ska ha så 2000L pumpen räcker inte till på långa vägar. Fjärilar och andra fish onlyfirrar belastar vattenmassorna rätt ordentligt.

Fixade till denna grymma bild i Photoshop.

vimplar3xp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ej ha et 1300 kar, ska ha ett runt 600-900 liter, det jag tänkte på var att man skall ha en skummare som klarar mer än själva volymen på karet, det var därför jag skrev 1300L. Kollade på Deltecs hemsida och där står det att de rekomenderar en 1000L/H pump till skummaren APF 850 eller har jag fattat det fel? Samma skummare har måtten L: 390mm W: 310mm H: 800mm

W fattar jag, diametern lika så H som är höjden vad vad står L för. Denna skummare klara 1000L vid hård belastning så jag tänkte ta och göra en med samma mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta 720L karet utan tvekan! Det skiljer inte många kronor i pris och det tar inte mer plats än 600L karet. Det finns även fabriksgjord 960L 200x80x60. 500L karet kommer att kännas för smalt. Jag lovar! dessutom så kan du ha ett par fiskar extra i ett 720L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då återstår bara problemet att hitta en plats för karet;-)

Har kollat runt lite på begagnade kar och det är inte en så stor skillnad, det märkliga är att de 540 kar jag hittar är dyrare än ett 720, skumt. Som jag har skrivit innan så kommer jag om allt går som planerat att starta upp till efter sommaren. Några fiskar jag kollar på som möjliga invänare är.

Fjärilar

Chaetodon Fasciatus

Chaetodon Melannotus

Chaetodon Paucifasciatus

Chaetodon Semilarvatus

Chaetodon Unimaculatus

Kejsare

Pomacanthus Asfur

Pomacanthus Maculosus

Pomacanthus Semicirculatus

Pomacanthus Imperator

Kirurger

Acanthurus Nigrofuscus

Zebrasoma Xanthurum

Har inte kollat upp dessa fiskar jätte mycket bara att de är fina och finns i röda havet typ.Som ni förstår ska jag inte ha alla dessa fiskar utan dessa är de fiskar jag kommer att välja ibland. Sohalen är ju också en fin fisk men den kanske är för aggressiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pomacanthus Semicirculatus är en riktigt tålig och skoj kejsare. Den har inte de starkaste färgerna, men massor av personlighet... och framför allt tålighet!

När du har fått upp ditt kar och allt är stabilt och fint så har jag en Pomacanthus Semicirculatus till dig... jag var tvungen att flytta på honom när han började tugga på mina Acropora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär ju dröja minst ett halvår. Det enda jag har till karet just nu är belysningen. Själva karet, skummare och övriga filter är inte inhandlade än. Eftersom jag inte har några guldbyxor så kommer jag att fixa lite grejer då och lite då till karet är komplett, sedan ska ju all cirkulera. Men när allt är klart så hör jag av mig och då får vi se om du har den kvar. Är detta en fisk som man kan sätta i som första fisk eller börd det vara den sista i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han är kaxig, men absolut inte elak.

När jag fick honom var han cirka 2cm... jag var rädd att mina P. Kauderni skulle äta upp honom... men istället kaxade han tillbaka mot min blåmaskade kejsare som var cirka 20cm vid det tillfället. Han var aldrig elak mot någon... men sagt... han tog ju inte skit av någon annan fisk heller.

P. Semicirkulatus är inte de mest aggresiva fiskarna... men det finns alltid undantag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter nu i Egypten och skriver och har precis sett ett stimm med ca 50 st C. semilarvatus:ler: , om man gillar fjarilar sa ar detta paradiset, har nog sett ett 15tal arter eller natt i den stilen.

Har ocksa sett en massa olika kejsare, hypermanga anthias och mycket mer.

Och jo det simmar sohal som ar minst sagt fullvuxna tre-fyra meter ut fran stranden:smiley20:

Och sorry for stavningen men det saknas ju en del grejer pa tangentbordet.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...