Gå till innehåll

Förslag på liten skummare


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Ska den vara till ett kar på under 150L så håller jag med Fredrik, Tunze 9002 är bra, jag har haft en själv och den var både effektiv och lättanvänd. Det finns säkert andra skummare som är mindre men Tunze 9002 är garanterat bra och beprövad och någorlunda liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoffe såg du rekommenderade NAC QQ i en annan tråd.

Skall kolla om denna får plats om du fortfarande tycker den är bra.

Jag vill ha en som är enkell att ställa in osv. viktigt att det skall fungera då jag inte vill ha strul.

Någon rekommenderade Hydor slim skim nano? Just denna ser liten och bra ut men vet inte om den är ok.

karet är på ca 60-80 L

Viktigt att den får plats i ett fack i karet så jag måste mäta.

En sido fråga, måste man alltid ha skummarkopp?

kan man modifiera koppen så man leder ut skummet i ett rör så det lägger sig i en platt mojäng sidan om skummaren?

Någon som testat eller har erfarenhet?

Ändrat av Marcus-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sido fråga, måste man alltid ha skummarkopp?

kan man modifiera koppen så man leder ut skummet i ett rör så det lägger sig i en platt mojäng sidan om skummaren?

Någon som testat eller har erfarenhet?

Tror inte det är någon bra idé. Finns risk att röret kleggar igen om skummet är för tjockt. Väljer du en skummare för 100l borde du inte behöva tömma mer än varannan dag eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoffe såg du rekommenderade NAC QQ i en annan tråd.

Någon rekommenderade Hydor slim skim nano?

En sido fråga, måste man alltid ha skummarkopp?

Jag kan rekommendera NAC QQ också, den är mindre och lika effektiv (kanske t.o.m effektivare) än tunzen, men den låter mer, jag var tvungen att bygga en ljuddämpare till luftinsuget och den är tyvärr inte lika beprövad som tunzen. Jag har hört om flera som inte riktigt varit nöjd med NAC QQ men jag är inte en av dem, jag tycker den är bra.

Om jag skulle köpa en ny skummare till ett litet kar skulle jag prova Hydor slim skimm nano, jag har hört en hel del bra om den men har inte provat den själv.

Jag har sett flera skummare på youtube som byggt externa uppsamlings anordningar istället för skummarekoppar, hur driftsäkra de är vet jag dock inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad säger ni om 9005 till lite större kar? Ursäkta om jag schanghajar tråden....

Den nya modellen heter 9006.

Tunze har bra och beprövad teknik så självklart är det ett bra köp.

Dessutom är det lätt o beställa reservdelar direkt från Spare parts om man behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nya modellen heter 9006.

Tunze har bra och beprövad teknik så självklart är det ett bra köp.

Dessutom är det lätt o beställa reservdelar direkt från Spare parts om man behöver.

Men är de tysta? Sen har jag hört att de skummar "mjukare" på nåt sätt... Antar att det gäller alla NAC, dvs även 9002. Vad menas med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är de tysta? Sen har jag hört att de skummar "mjukare" på nåt sätt... Antar att det gäller alla NAC, dvs även 9002. Vad menas med det?

Jag har levt med akvarier och oljud så länge att jag knappt reagerar längre.

En skummare är ju utrustad med en pump och Tunzes pumpar är så tysta som man kan begära.

I instruktionsboken ser du hur du skall justera luftskruven för och få bästa effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Kommit över en skummare nu som är till ett 250 l kar.

Hydor slim skin.

Frågan är om det blir helt fel att ha en sådan till ett 50 liters kar?

Helt fel är det väl inte, men du har en stor överkapacitet. Vissa hävdar att överkapacitet är positivt, andra hävdar att överskummning kan ha negativa effekter. Jag har aldrig haft en skummare som haft stor överkapacitet så jag har ingen egen erfarenhet, men om du ändå har skummaren så varför inte pröva om det går bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...