Gå till innehåll

Mycket dåliga Mg och Ca värden. Hur snabbt vågar jag höja?


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag har insett att mitt salt som jag kört med inte ger tillräckligt bra Mg och Ca värden. (Det står Reefers best coral reef salt, premium quality, korallenzucht.de på kartongen. Har köpt Aquarium Systems Reef Crystals som ska ge mer Mg, Ca) Ligger just nu på:

Mg=1080

Ca=320

Övriga värden:

Salthalt=1,023

KH=7

pH=8,32

NH4=0,05

NO2=0,05

Cu=0

NO3=1

PO4=0

SiO2=0,2

Temp=26,7

Hur får jag ordning på detta?

Burkar jag har:

Grotech Carbonat pro instant

Grotech Mineral Pro instant

Tropic Marin Triple-buffer

Tropic Marin Bio-calcium actif

Fauna Marin Ultra Salts balling Natriumhydrogen carbonat

Fauna Marin Ultra Salts balling Calciumchlorid Dihydrat

Fauna Marin Ultra Salts balling Magnesium clorid hexahydrat

Jag inser att denna fråga är mycket dryg att svara på men jag famlar rätt mycket i blindo. Har lyckats höja Mg något med 2 matskedar FM Mg förrgår och 1 msk idag. Har även försökt höja calcium med TR bio-calcium men det händer inget. Har väl i för lite....

Har även försökt använda Aqua calc men känner mig osäker om det blir rätt...

Calcium 12,8g som ska pytsas i om en vecka (av nån anledning) Motsvarar det mitt TR Bio-calcuim?

Magnesium 59g per dag i en vecka. Funkar FM Mg?

NaHCO3 10g om en vecka. Vad är det? Grotech Carbonat?

Är tacksam för förslag??

Hälsningar

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att värdena är rätt? RB saltet är bland dom bättre på marknaden.

Hur ofta byter du vatten?

Vilket fabrikat har du på testerna samt hur gamla är dom?

I vilket fall som helst så blanda en sats nytt vatten och mät ca, kh och mg i det nya innan du häller det i karet då vet du om det är saltet det är fel på. Dubbelkolla gärna med nya tester.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

står det calcium på flaskan så inte höjer den KH.

Det kan vara ditt låga magnesium som spökar, om precis som datrucka säger,,, mätvärdena är rätt.

30 gram Magnesiumklorid höjer värdet i dina 360 liter med ca.10. Tycker jag att du kan hälla i torrt rätt i sumpen (eller avrinningsfacket).

det kan du göra direkt nu och 30 gram till ikväll om dina koraller inte har varnat. En kvart efter andra tillsattsen gör du en ny mg mätning.

om värdena stämmer alltså ca 20 mer än du har just nu så gör du lika dant i morgon, skippa Ca tillsats tills du är på 1100 i Mg.

Men är du bara lite osäker på dina mätvärde så följ datruckas råd först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt Mg test är ca 1år gammalt kan du slänga det utan att fundera ett dugg på dina mätvärden! Har haft att dom visat mer än 300 för lite, samma sak med Ca men det brukar inte slå så mycket fel men +/- 50 är inte orimligt!! Kontrollera med andra tester eller referensvätska, många tester är "färsk vara" när man har öppnat dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att testa är inte alltid helt enkelt, läste nyligen en artikel som ger lite indikation på varför det kan bli krångligt http://www.advancedaquarist.com/2012/6/chemistry

Kort o gott så är det väldigt bra o köra med en referens så att man vet hur ens test skall se ut när det är "klart".

Det som redan nämnts är även att testerna är färskvara, fukt påverkar dessa kemikalier så när man öppnar paketen så axelererar förfallet.

JBL har ett Kh test som fungerar bra som indikator, dom övriga skulle jag inte våga förlita mig på...

Det brukar komma in några trådar likt denhär ibland och JBL är lite väl ofta den gemensamma nämnaren, speciellt Mg&Ca verkar vara opålitliga.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

står det calcium på flaskan så inte höjer den KH.

Det kan vara ditt låga magnesium som spökar, om precis som datrucka säger,,, mätvärdena är rätt.

30 gram Magnesiumklorid höjer värdet i dina 360 liter med ca.10. Tycker jag att du kan hälla i torrt rätt i sumpen (eller avrinningsfacket).

det kan du göra direkt nu och 30 gram till ikväll om dina koraller inte har varnat. En kvart efter andra tillsattsen gör du en ny mg mätning.

om värdena stämmer alltså ca 20 mer än du har just nu så gör du lika dant i morgon, skippa Ca tillsats tills du är på 1100 i Mg.

Men är du bara lite osäker på dina mätvärde så följ datruckas råd först.

Mnjo. TM Bio calcium ( pulver varianten) höjer faktiskt Kh. Enligt dom ska det bara en balanserad produkt. Så den kan inte användas att justera ca med, då skjuter kh i höjden.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har mätt nyblandat KZ (Reefers best) salt så ligger det på mellan 1230-1250 vid (1.025 blandning, 25grader), vill man ligga lite högre får man justera det med balling eller liknande.

Rekomenderar att skaffa nytt test (råkat ut för samma sak, mitt låg på 1050 (med nytt test 1300)) och göra en mätning igen innan någon annan åtgärd, skulle Mg vara lågt så justera upp det till 1250 (ex värde för zeovit metod) eller vart du vill ha det, vänta 1-2 dagar innan du mäter och justerar Kh eller Ca, utan rätt mängd Mg så kan det bli svårt att justera Kh och Ca.

Bra video som Aqua_Max delade med sig av om förhållandet mellan Mg,Kh,Ca..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...