Gå till innehåll

Frågor om sumpar och akvariemöbeln


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Håller på planera inför inköp av akvarium nu och jag och sambon försöker kommer överens om vart det ska placeras.

Ett av förslagen är på ett ställe där maxutrymme är 120cm och de andra har jag blivit begränsat av sambon till 150cm.

Något värt att veta är att jag hade tänkt bygga ställningen själv då jag inte vill ha aluminiumställning

Min första fråga är hur lång (på ett ungefär) en sump för ett 120-130x60x60 akvarium behöver vara? Jag skulle nämligen helst vilja ha ett mindre akvarium eller liknande bredvid sumpen som jag kan fylla med osmosvatten för påfyllning av det avdunstade. Jag vill helst inte ha en tank under 120cm lång så om det stod på de mindre stället så kan jag inte bygga ut lite extra utrymme med möbeln.

Min andra fråga är ifall det är ok att ha justerbara ben på en ställning? Såg en gammal tråd (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34239-Akvarieb%E4nk-bygge) där en kille använde sig av dessa beslag: http://www.clasohlson.com/se/M%C3%B6belben-Habo/Pr314372001

Den mindre platsen ligger nämligen vid gränsen av två golv där en list fördelar dessa två golv. Det ena golvet är ett laminatgolv som är pålagt på det gamla golvet och det är därför en nivåskillnad mellan golven. Att ha justerbara ben skulle då göra det möjligt att ändå ha ett akvarium på denna plats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu vet jag inte hur mycket du täkt göra själv men har du tänkt att ha ett stålstativ är maskinfötter det bästa.

Köper du ett färdigt kar går det att lägga en 5 cm remsa golvlaminat på det låga golvet under den gaveln.

Skillnaden mellan golv är nog inte mer än 0.5 cm så att lägga till 5cm skulle nog bli för tok för mkt om jag inte missförstår dig. Sen tänkte jag inte ha något stålstativ utan köra trä. Karet jag köper blir måttbeställt. Rätta mig om jag missförstått dig och tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såmdet inte välter. Beror ju på formfaktorn, men du ska ha 5-600 kg med tyngdpunkt anske 120 cm från golvet på en stälning som bara är 60 djup, det kan inte anses vara helt stabilt.... Jag hade säkrat det....

Ställningen borde väl inte bli mindre stabil för att den står på fötter, eller? Och om fötterna skulle ge vika så lär väl inte säkringen mot väggen hålla? Har du något exempel på hur du menar? Skulle helst inte vilja förstöra väggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det har inte med fötterna att göra (även om de säkert ger sig om det väl börjar tippa). Det krävs mindre yttre påverkan för gåt smalt med hög tyngdpunkt att ramla helt enkelt.

Vad har du för vägg? Det krävs inte så mycket säkring..

Tror du missförstått mig. Kanske var jag som var otydlig men jag vill att den ska vara 120 cm lång/bred inte hög... sen 50 cm djup och 60 cm hög

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att remsan är lika tjock som det nya golvet. 5cm bredd räcker för att hålla för trycket. Har du tänkt att bygga i trä är det lätt att ha två ben 5mm längre.

Jo, jag tänkte den tanken också att anpassa ställningen till höjdskillnaden men tror det skulle bli svårt att få det bra eftersom listen som ligger mellan golven är högre än båda golven ser ungefär ut så här: ---^___

Dessutom så lär vi fixa golvet nån gång så vi har ett enhetligt golv istället för två udda och då skulle man så fall behöva bygga ny ställning eller bygga om den gamla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du missförstått mig. Kanske var jag som var otydlig men jag vill att den ska vara 120 cm lång/bred inte hög... sen 50 cm djup och 60 cm hög

Fattade det. Men bänken ska väl vara runt 80-90, sen hamnar tyngdpunkten mitt i vattenhöjden (ungefär då grejer på ställningen väger osv), dvs ytterligare ca 30, så då är du på 110-120. Du är väl över metern i alla fall, och är tyngdpunkten högre än basen så är drt definitionsmässigt vingligt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattade det. Men bänken ska väl vara runt 80-90, sen hamnar tyngdpunkten mitt i vattenhöjden (ungefär då grejer på ställningen väger osv), dvs ytterligare ca 30, så då är du på 110-120. Du är väl över metern i alla fall, och är tyngdpunkten högre än basen så är drt definitionsmässigt vingligt....

Bifogar bild. Är vi på samma spår? förstår verkligen inte hur detta skulle kunna bli vingligt, fast jag kan vara dålig på fysik också :). Var på triton idag och snackade med dem där om måttbeställda akvarium och normalt sett får man ju med en aluminumställning som även den har ben.

post-5397-1446892632089_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi fick barn så hade jag ett 720 liters som stod på en 50 cm hög aluminiumställning, Akvariet var 60 cm. För att testa om det var någon risk att det välte så burkade jag ut från nedre staget med hela min tyngd - ungefär som en gast på en tävlingsbåt. Karet var fyllt och det välte inte, det lättade inte ens.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi fick barn så hade jag ett 720 liters som stod på en 50 cm hög aluminiumställning, Akvariet var 60 cm. För att testa om det var någon risk att det välte så burkade jag ut från nedre staget med hela min tyngd - ungefär som en gast på en tävlingsbåt. Karet var fyllt och det välte inte, det lättade inte ens.

MVH Lasse

Nä, på plussidan har maju vikten.... Ja man gör ju som man vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första fråga är hur lång (på ett ungefär) en sump för ett 120-130x60x60 akvarium behöver vara?

Stor nog för att få plats med den teknik du vill ha i & klara av att ta emot allt vatten som rinner ner från akvariet vid ett strömavbrott.

Personligen skissar jag upp, ritar & mäter allt sånt med hjälp av Google sketchup.

Jag tror att alla akvarister instämmer när jag säger att man aldrig kan ha för stor sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stor nog för att få plats med den teknik du vill ha i & klara av att ta emot allt vatten som rinner ner från akvariet vid ett strömavbrott.

Personligen skissar jag upp, ritar & mäter allt sånt med hjälp av Google sketchup.

Jag tror att alla akvarister instämmer när jag säger att man aldrig kan ha för stor sump.

Ok, men vilken teknik är det som behöver plats? Skummare, kalkreaktor och returpump är det jag kan omma på men är det något annat man för ta höjd för? Jag föstår att ingen kan ge mig något exakt mått på hur stor sumpen ska vara men nån kanske kan ge en uppskattning på vad som är rimligt?

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag roade mig att räkna lite och om du ställer ett 120x60x60 på en bänk som är 80 - och vi antar att karet väger 600 kg med allt i så måste du anbringa en kraft på runt 130 kg på karets överkant för att övervinna sin egen tyngd.

I mitt fall så räknar jag på 120x40x50 och 90 cm bänk - för mig blir samma kraft bara 50 kg. Jag tänker skruva fast det, men din lösning är stabilare. Dock hade jag säkrat den också - ett borrhål i väggen gör inte så mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag roade mig att räkna lite och om du ställer ett 120x60x60 på en bänk som är 80 - och vi antar att karet väger 600 kg med allt i så måste du anbringa en kraft på runt 130 kg på karets överkant för att övervinna sin egen tyngd.

I mitt fall så räknar jag på 120x40x50 och 90 cm bänk - för mig blir samma kraft bara 50 kg. Jag tänker skruva fast det, men din lösning är stabilare. Dock hade jag säkrat den också - ett borrhål i väggen gör inte så mycket...

Ja, ok man kanske får göra det då. Har du nåt exempel på hur det kan se ut? När du säger anbringa en kraft på 130kg på karets överkant, menar du då att det skulle krävas 130 kilo dragkraft högst upp för att välta det? hur räknar du ut detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att ta en plåtvinkel och sätta i möbeln samt i väggen. säkrar du bara såhär så är det lungt.

Uträkningen är bara en enkel momentjämnvikt

Moment runt en tänkt axel i nederkant av främre benen:

1) Vikten i halva karet 6000(N)*0,3(m)=1800 Nm

Normalt sett sker momentjämnvikten genom att samma moment kommer från andra hållet - dvs bakre benen håller emot. För att övervinna detta, dvs att noll last ligger på bakre benen krävs:

2) en kraft rakt ut i rummet på höjden 140 (80 ställning, 60 kar) som överträffar 1800 Nm - 1800/1,4=1285 N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har alla olika religion, men med en bra svets och för mycket fyrkantsprofil så behövs ingen miniräknare ;-)

-Själv tror jag på Bra reglar, mycket bygglim, långa skruv och MDF.

På några av mina kar kar jag byggt en rejäl ram av träreglar.

I botten har jag skruvat en hel 22mm MDF. Limmat en tunn frigolit (ca 10mm tjock) under hela bottenskivan.

Denna tar upp ojämnheter i golvet och MDF-skivan fördelar kraften på hela karets bottenarea.

Ramen innefrån sett blir som en liten balja.

Denna har jag tätat med latexfog och målat med flera lager lackfärg.

-Toppen ifall något sumpen skulle läcka lite eller man på annat sätt råkar spilla i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har alla olika religion, men med en bra svets och för mycket fyrkantsprofil så behövs ingen miniräknare ;-)

-Själv tror jag på Bra reglar, mycket bygglim, långa skruv och MDF.

På några av mina kar kar jag byggt en rejäl ram av träreglar.

I botten har jag skruvat en hel 22mm MDF. Limmat en tunn frigolit (ca 10mm tjock) under hela bottenskivan.

Denna tar upp ojämnheter i golvet och MDF-skivan fördelar kraften på hela karets bottenarea.

Ramen innefrån sett blir som en liten balja.

Denna har jag tätat med latexfog och målat med flera lager lackfärg.

-Toppen ifall något sumpen skulle läcka lite eller man på annat sätt råkar spilla i skåpet.

Tack för tipsen. Målar du på utsidan av MDF:en? Inte helt säker på vad en MDF är men är det, det jag tror att det är så är väl den inte så snygg i sig själv, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...