Gå till innehåll

hur är det lämpligt att börja med sitt första saltvattensakvarium?


patchi

Rekommenderade inlägg

om ni hade fått göra om erat första saltvattensförsök, hade ni gjort något annorlunda då? Jag tänker på vad som är lämpligast att börja med i storlek och utrustningsväg. Om man ska köpa ett beg som är igång?

Själv kan jag i princip ingenting just nu, läser här och har beställt en bok till att börja med, så det är inget jag kommer stressa med. Bor i karlstad och tyvärr finns det ingen bra handlare här verkar det som, men verkar finnas i årjäng och karlskoga?

Vore kul om man kunde få kontakt med någon i karlstadsområdet som är duktig på saltvatten som man kan få besöka kanske och få tips och råd :)

Mvh sofie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag av någon anledning skulle behöva göra mig av med mitt kar och börja om från början skulle jag göra följande:

1. Köpa akvarium begagnat, du kan hitta fina kar i bra skick för en bråkdel av nypriset.

2. Köpa akvarium av rätt storlek. STÖRRE ÄR BÄTTRE ;) När jag började så köpte jag ett 56L kar, uppgraderade till 130L, sen blev det 180L efter det 450L. Det blir billigast om man satsar på den storleken man vill ha redan från början, även om det kan bli en stor startkostnad.

3. När man är ny är det viktigt att skaffa kunskap, en eller flera bra böcker och gärna någon erfaren mentor som bor i din närhet. Vilken bok har du beställt?

4. Var inte rädd för att fråga om du inte vet, på detta forum finns det många som brukar vilja hjälpa till.

Det finns massor med saker man ska tänka på när man startar upp ett saltvattenakvarium, det är svårt att lista all på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började om med nytt nu i våras och då gick det väldigt mycket bättre, en liten checklista som jag har

- storlek, inte för smått för typ alla roliga fiskar i salt behöver utrymme, dvs över 100 liter iaf (jag har 70 och kan bara ha clowner o gobies)

- sump, livet blev mycket enklare med ytavrinning ner till en sump (eller inbyggd sump som i RSM)

- rejäl skummare, kör från dag 1

- var picky med att välja fräsch o fin levande sten, så man inte får massa fosfat och alger med från start

- fosfatremover från dag 1

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :) okej, inte för litet alltså :) jag beställde" saltwater aquariums for dummies" tyckte det lät som en bra start ;) känns som att mitt största problem kommer bli de tekniska bitarna med själva akvariemöbeln, så många manicker verkar det som som man ska lära sig. Då hade det känts bra att se hur de fungerar i verkligheten, inte bara läsa sig till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns som jag ser det två sätt att arbeta efter med akvarium, antingen anpassar du akvariumet och utrustningen efter det du vill kunna hålla, eller så skaffar man djuren man klarar av att underhålla med den utrustning man har.

Innan du skaffar akvarium och utrustning är det bra om du har en föreställning av vad det är du vill kunna ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett gott råd!

Läs, läs och läs..... finns massor av trådar här på guiden om hur man undviker fällor när man startar upp en burk.

Ekonomi - Vad har jag råd med - vad har jag råd att hålla igång

Inriktning - sps - lps - mjuk - fisk mm.

Självfungerande - Hur pass ska burken sköta sig själv, hur mycket tid är jag villig på att lägga på skötsel av akvariet. Vem fixar när jag är på semester?

Storlek - Vad passar och vad är rimligt i mitt hem.

Nytt / Begagnat eller en blandning av detta.

Sump? Helhetslösning eller sumpen i akvariet.

Frågorna är många men du sitter nog själv på de flesta svaren om du funderar och läser andras råd.

Tror det finns en handlare i Karlskoga ( har läst det ngn stans)

Peder i Örebro (Akvariekällaren) har lite ls, några fiskar och lite mjukkoraller och ibland lite turbo. Men inte mycket och är ganska dyr.

Kolla på guiden du kan hitta mycket billigt att börja med när det gäller levande men städpatruller brukar vara svårt att hitta beg.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag beställde" saltwater aquariums for dummies" tyckte det lät som en bra start

Det är så mycket fel med den boken att jag vet knappt vart jag skall börja o förklara....

Behåll boken och läs den efter några år i hobbyn så kan du få några goda skratt och lite rysningar ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga såhär. Va inte dumsnål! En billig sak i denna hobby är nästan alltid sämre än en dyr sak. Det slutar ofta i att man köper dubbelt i slutänden och sitter med en massa skit. Sen är min största rekomendation att göra tätta och ordentliga vattenbyten när man är ny. Det gör allt så mycke enklare när man inte har lärt sej allt vad heter vattenvärdn och kemi. Man behöver inte allt i teknikväg för att lyckas om man inte vill tycker jag. Bra ljus, bra cirkulatio och vattenbyten kommer man lång på.

Det är vad JAG tycker!

Välkommen till svg och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni hade fått göra om erat första saltvattensförsök, hade ni gjort något annorlunda då? Jag tänker på vad som är lämpligast att börja med i storlek och utrustningsväg. Om man ska köpa ett beg som är igång?

Själv kan jag i princip ingenting just nu, läser här och har beställt en bok till att börja med, så det är inget jag kommer stressa med. Bor i karlstad och tyvärr finns det ingen bra handlare här verkar det som, men verkar finnas i årjäng och karlskoga?

Vore kul om man kunde få kontakt med någon i karlstadsområdet som är duktig på saltvatten som man kan få besöka kanske och få tips och råd :)

Mvh sofie

Amazon ligger i Karlstad. I hans annonser på Blocket hittar du tel. o adress.

När du vet vilka fiskar som du skulle vilja ha i framtiden kanske det kan ge dig en ledtråd vilken storlek på akvarium du bör titta efter. Räkna också med att det kommer kosta dig runt 100:-/liter och komma igång första året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har du sagt själv, men ta det lugnt, låt allt ta tid, läs mycket, titta på andras kar och föreställ dig hur du vill ha det. inga inpullsköp, planera och låt upstarten ta tid. gör en önskelista på levande, och håll dig till den för att öka uppskattningen av ditt korallrev hemma:) en buddget är inte dumt heller då det snabbt kan springa iväg pga onödiga , dåligt igenomtänkta köp.

önskar dig all lycka till, mvh jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för bra tips :) jag var och kollade på amazon i karlstad, fina fiskar, men han verkade inte så noga? Allt var så enkelt enligt honom och han tyckte inte att man behövde någon spec utrustning, fick lite oseriöst intryck, men fisk och sånt kanske man kan handla där iallafall och inte lyssna för myckrt på honom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...