Gå till innehåll

Rekommendationer på elaka fiskar önskas!


mikoto

Rekommenderade inlägg

Mitt fiskbestånd i hemakvariet har decimerats till 0. Så jag planerar för nästa bestånd. För att dränka mina sorger så har jag tänkt att realisera införskaffandet av några av mina drömfiskar till mitt nya kar. Akvariet är på 250 liter.

Huvudattraktionen är att hålla Dascyllus aruanus, det i sig verkar vara ett ganska enkelt projekt med att ha kompatibla invånare verkar betydligt värre.

Först en fråga om dessa, antal? Så som jag är medveten om saken så byter dessa kön, de startar som honor och dominanta blir hanar(tvärt om mot clownerna) och de kan bilda par. Så om man kan hitta väldigt små exemplar kanske det kan vara vits att två individer? Och annars nöja sig med en.

En annan drömfisk är tomatclownerna, Amphiprion frenatus. Dessa verkar vara nästan lika tuffa fiskar och borde kunna hållas med frökenfisken ovan.

Men sedan tar det stop lite. Pyjamas gylta, Pseudocheilinus hexataenia är en fisk som av mina erfarenheter gott klarar av att mota bort de flesta andra fiskar. Blenniden Salarias fasciatus verkar också vara en av de tuffare blenniderna som kunde fungera.

Men vad finns det mer för fiskar? Dvärgabborrar brukar vara allt annat än snälla. Men hur är det med kirurger och dvärgkejsare tex? Målet vore att ha mellan 6-10 fiskar ungf i slutändan. Helst ganska små(ja, kirurgen är motsägande. Den kräver mer noggrannt inköp)

Det finns många fiskar som kallas elaka men hur elaka och tuffa är de i förhållande till varandra? Hur extremt blir det att ha ett kar där man försöker hålla sig till relativt aggressiva fiskar? Är det så att problemen visar sig främst när man mixar mindre robusta och "fegare" fiskar med tuffare? Att inredningen är ganska kritisk och bör ge stor variation och många gömställen är klart och likaså att det är lättare att börja med små fiskar som får växa upp tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del sätt att handha aggressiviteten. Ett sätt är att täta upp beståndet så det blir många att hacka på. Ett annat är att välja fiskar som själva föredrar olika "biotoper" och ytterligare är att välja sådana som ser helt olika ut.

Jag har en sixliner i hop med några kardinaler. Den rör inte mina känsligaste kardinaler men är ganska jäklig mot en tuffare art som påminner lite i form och utseende med gyltan.

Jag skulle nog börja med ett antal av den där fisken du föreslog - men aggresiv - det är bara förnamnet på den rackaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, tackar för alla förslag :-) Många fina fiskar.

Undulat tryckare vore kul, det är tur att inga affärer har nattöppet för traditionellt gör jag alla mina konstigaste inköp mellan 1-3 på natten. Under den tiden skulle jag nog tveklöst kunna köpa ett fint exemplar av av den fisken...

Trimaculatus är med fina, men de blir ju enorma! Har sett de som sjöfarts museet har och de är ju som en mindre stekpanna. Sådana blir det inte i det här karet.

Att få några beprövade råd om Aruanus verkar svårt då få verkar hålla de egentligen. Det lutar nog åt att jag fegar ut och sparar dessa till den dagen jag vill prova på SPSer och då skaffar en stor grupp och låter de bo själva i karet som Lasse föreslår(har fått samma tips av Stefan Molin). Tar någon fegare fröken här kanske. Chrysiptera hemicyanea har jag en av i ett annat kar redan och den är ganska snäll. Iaf det exemplaret... Cyanea vore kul med annars, det är en av fiskarna som gjorde att jag kom in i hobbyn. De och occelaris clowner var de enda saltvattensfiskarna som fanns att köpa här i skövde och cyaneorna var så fina...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...