Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Förut när man körde t5 och mh körde man med en watt per liter vatten ungefär. Men om man nu skulle skifta från mh till led borde man kunna minska elförbrukningen rätt kraftigt

Min balja är 1800*800*600 l*b*h och funderar på 3 ramper med 72*3 watt blir 630 watt och idag har jag 2*400w mh + 6*39 watt t5.

Men det jag undrar är om det finns någon regel för watt antal?

Postat
Förut när man körde t5 och mh körde man med en watt per liter vatten ungefär. Men om man nu skulle skifta från mh till led borde man kunna minska elförbrukningen rätt kraftigt

Min balja är 1800*800*600 l*b*h och funderar på 3 ramper med 72*3 watt blir 630 watt och idag har jag 2*400w mh + 6*39 watt t5.

Men det jag undrar är om det finns någon regel för watt antal?

Nej - och det har nog aldrig funnits heller. Men i och med att man kan skräddasy sitt spektra så kommer energibehovet för att uppnå samma sak att minska. det är en del spännande saker på gång, exempelvis "drömchipet" som kan skriva om kartan en del. Där försöker man sprida spektrummet utan att råka ut för den discoeffekt som har blivit vanlig med diskreta emittrar (eg 3 Watt) Men det går fort inom det här området. Vad gäller de viktiga blåa våglängdsområdena så tror jag att om man skräddarsyr dem riktigt så hamnar man kanske på ett energibehov som är 1/5 eller mindre av vad en 20 000 K MH tar idag. Sedan skall man ha vitt för att få ett tittbart ljus - men säg - en halvering av dagens effektbehov som ett första steg.

MVH Lasse

Postat

då det skiljer så mycket mellan kvalite på leds så kan det skilja 20-30% i ett estimat. men skall man göra en upskattning så skulle jag väl säga att ungefär 75% av styrkan i Watt från T5/mh blir ungefär lika mycket ljus som det man har i dagsläget. Hade du tänkt köra med CREE leds så blir det du tänkt säkert ungafär lika starkt som det du hade innan :)

Postat
då det skiljer så mycket mellan kvalite på leds så kan det skilja 20-30% i ett estimat. men skall man göra en upskattning så skulle jag väl säga att ungefär 75% av styrkan i Watt från T5/mh blir ungefär lika mycket ljus som det man har i dagsläget. Hade du tänkt köra med CREE leds så blir det du tänkt säkert ungafär lika starkt som det du hade innan :)

Reuben - det har att göra med vilka våglängder du sätter in - inte kvalitetén på produkten i första fall. Det är ungefär samma verkningsgrad på de blå chippen hos de flesta tillverkare. Sätter du in Cree RB så får du använda mer energi för att få tillräckligt i 420 - 455 nm området än om du sätter in chip´s som ligger i detta område med sin huvud"kraft".

MVH Lasse

Postat

Rätta mig om jag har fel men mh ger 90% värme och 10% ljus, t5 ger 20% ljus och led ska ligga någonstans runt 50% av varje.

Sen så var planen att man skulle blanda till de rätta våglängderna och sen använda sig av olika linser beroende på var de är placerade i rampen för att minska risken för discoeffekt (inte helt säker på om det fungerar dock)

/Robban

Postat

Nja riktigt så bra är det nog inte - verkningsgraden är praktiken fortfarande ungefär lika bra hos alla tre. Kring 90 - 100 lumen per watt. Cree har en i produktion som ger 140 L/watt om man kör den på 700 mA, få gör det då i praktiken eftersom den klarar 3000 mA men då ger den bara ca 100 - 110 lumen per watt

MVH Lasse

Postat

Lite skumt ändå om man drar en annan paralell. Efterssom du Lasse är en ökännd discoräv (;)) så har du säkert märkt att den nya typen av LED-scenljus inte alls utstrålar lika mycket värme mot "målet". Hur kommer det sig om man i praktiken behöver lika mycket effekt? Varför gör man sig omaket att göra LED Scenljus isåfall - är det bara livslängden?

Postat

Skillnaden mellan LED och tidigare ljuskällor är att LED sprider allt ljus i en riktning, både MH och T5 kräver en reflektor bakom ljuskällan för att få allt ljus åt ett håll, vilket ger mindre ljus ner i karet än med LED, dvs du behöver inte dra på med lika mycket styrka för att få ner lika mycket ljus i karet. Så har jag iaf förstått det.

Ir-strålning är en sak som jag tyvärr inte kan något om. :)

Postat

Leden strålar inte lika mycket värme men däremot går värmen bort bakåt genom ledning. Men jag skulle gärna ha tag i två lika uppsättningar av mh och led säg 75 watt av varje. Sen skulle man isolera en låda, mäta ingångs temp vid start. Sedan tänder man den ena belysningen och väntar säg tre timmar och mäter av temp då. PÅ så sätt kan man räkna fram exact del värme från en viss lampa eftersom man vet hur många watt som stoppas in i lådan problemet är bara att all energi till slut blir värme på ett eller annat sätt.

/Robban

Postat
Reuben - det har att göra med vilka våglängder du sätter in - inte kvalitetén på produkten i första fall. Det är ungefär samma verkningsgrad på de blå chippen hos de flesta tillverkare. Sätter du in Cree RB så får du använda mer energi för att få tillräckligt i 420 - 455 nm området än om du sätter in chip´s som ligger i detta område med sin huvud"kraft".

MVH Lasse

Mjo, är ju en del, men många har fått mycket bättre resultat med sina Royal Blue / Cool White combo än va de tidigare fått med MH.

Även om det är något att ta i beakt så klarar man sig med endast blått och vitt egetnligen. (är väl det du kör över ditt percula? )

Postat
Nej - och det har nog aldrig funnits heller. Men i och med att man kan skräddasy sitt spektra så kommer energibehovet för att uppnå samma sak att minska. det är en del spännande saker på gång, exempelvis "drömchipet" som kan skriva om kartan en del. Där försöker man sprida spektrummet utan att råka ut för den discoeffekt som har blivit vanlig med diskreta emittrar (eg 3 Watt) Men det går fort inom det här området. Vad gäller de viktiga blåa våglängdsområdena så tror jag att om man skräddarsyr dem riktigt så hamnar man kanske på ett energibehov som är 1/5 eller mindre av vad en 20 000 K MH tar idag. Sedan skall man ha vitt för att få ett tittbart ljus - men säg - en halvering av dagens effektbehov som ett första steg.

MVH Lasse

Att klämma in allt ljus i en enda liten punktkälla är ju inte särskilt optimalt, visst man slipper disco-effekt, men effekter såsom självskuggning och allmänt problem med att belysa hela akvariet uppkommer ju istället.

Postat
Lite skumt ändå om man drar en annan paralell. Efterssom du Lasse är en ökännd discoräv (;)) så har du säkert märkt att den nya typen av LED-scenljus inte alls utstrålar lika mycket värme mot "målet". Hur kommer det sig om man i praktiken behöver lika mycket effekt? Varför gör man sig omaket att göra LED Scenljus isåfall - är det bara livslängden?

Det är olika typer av värme som går ut. Från MH är det både värme som IR - det du känner om du håller näven framför - och "vanlig" konvektionsvärme. dessutom värme från omvandlad UV-strålning (sker i UV-skyddet) Enfärgade LED har ingen IR strålning - vita har lite men effektförlusterna sker i huvudsak genom en större produktion av konvektionsvärme om det nu är rätt begrepp att använda.

Svårt att få RGB effekt med andra ljuskällor - då fick man använda filter och det innebar att om man skulle få en viss färg så fick man filtrera ut just de våglängderna som kanske var bara 30 % av strålningskällans spektra. Nu lägger man allt på just den färgen - slipper bortfiltrerade förluster. Samma resonemang som för drömchippet - lägg kraften där den skall vara - inte runt omkring!

MVH Lasse

Postat
Mjo, är ju en del, men många har fått mycket bättre resultat med sina Royal Blue / Cool White combo än va de tidigare fått med MH.

Även om det är något att ta i beakt så klarar man sig med endast blått och vitt egetnligen. (är väl det du kör över ditt percula? )

Se här

Postat
Att klämma in allt ljus i en enda liten punktkälla är ju inte särskilt optimalt, visst man slipper disco-effekt, men effekter såsom självskuggning och allmänt problem med att belysa hela akvariet uppkommer ju istället.

tror personligen att något runt 10W chips skulle vara det mest optimala, det som jag är lite rädd för med 100W chippen är dessa extremt starka punkterna som pekar åt ett håll... Skulle vilja se en jämnförelse på en 100W led med en 250W mh på 2dm från ljuskällan...

Postat

Det går inte Robert att svara rakt av.

Men ja kan tala av mina erfarenheter.a

När jag talar om Watt så beskriver jag matade watt, för att en 3W LED är bara ett begrepp.

Likaså 5o-100W chip. Det hela hänger på två saker, fV (vilket spänning det är över chipet) I (matad konstantström)

Ett exempel; en 3W Bridgelux har en fV på 3.7 och jag har en driver som matar 700 mA.

Den LEDen ger/tar/har en effekt på 3.7*0,7=2.59W'

Ja hade 720 W T5 över mitt 540 (ja eller starx under)

Bytte till 300 watt matad LED effekt där 1/3 vita och 2/3 Royal Blue.

Efter en månad hade förbrukningen ökat från 1 KH till 2 KH om dagen.

Detta är på inget sätt någon vetenskaplig test men hos mig hade LED en dramatisk effekt på koralltillväxten o javisst det är minst 100 andra parametrar som spelar in :):)

Om du räknar matad effekt och kör utan täckglas med rätt snäva linser så räcker 0.4 W/liter väldigt långt.

Kör du med täckglas så 0.5 W/liter

(Med ett litet passus, en del kinadrivare lämnar mindre ström än vad dom är märkta med)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...