Gå till innehåll

Är dom här testerna bra??


beatrixx

Rekommenderade inlägg

Här är anledningarna till att jag inte tycker det är värt med massa testkit till ett clownhotell:

* Clownhotellets orginalbelysning är inte tillräckligt bra för att få bra tillväxt på snabbväxande stenkoraller, vilket eliminerar behovet av CA och MG tester.

* Om man inte överbefolkar eller övermatar karet så kommer ammonia och nitrit bara finnas i testbara mängder under uppstarten, varör köpa ett testkit för att testa i en eller två dagar?

* Många personer rekommenderar att man kör fosfat-remover konstant, varför slösa pengar på ett testkit som upptäcker "sjukdomen" man redan behandlar den. Lägg pengarna på fosfat-remover istället då.

Utöver dessa så har man PH, KH och nitrat, visst kan det vara bra att veta vad man har för värden, men jag skulle inte lägga pengarna på det, inte för att testa ett clownhotell.

Spara pengarna till något roligt, som en korall eller något. Startbakterier rekommenderar jag dock, till alla kar oavsett storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en JBL väska i reserv just för att korsmäta om mina salifert tester verkar fungera, Mg,Ca, Kh har fungerat bra för mig med samma resultat som salifert's, N03 litar jag dock inte en sekund på , JBL 15 , Salifert (45-50), Hanna (54). Annars en bra väska i reserv om något test tar slut. Referensvätskor är ju absolut det bästa, men denna låda är kul :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte alls med här, jag tycker det är kul att mäta vattnets beskaffenhet och få en förståelse för förbrukningen och lära mig lite salt-kemi på vägen. Fosfat och Nitrat värdena, och relationen dem emellan, är ju intressant oavsett storlek på kar och blir inte självklart optimal bara för att man byter 10% vatten.

Kul är en sak, nödvändigt någon helt annat:) Svindyra tester är varken kul eller nödvändigt till en 58-liters burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu utvecklades väl tråden för i rent behov för ett nano till tester i allmänhet... Tror att beatrix kan sålla i infon.

Jag nördar på med jbls lilla väska för sötvatten i mitt 30 l sötvattennano. Har även ett overkill ytterfilter så jag antar att jag kan betecknad prylbög :)

Håller med om att nitrattesyet år svårt, mycket beror nog på pillandet med pulver, funkar alla nitrattest så? Fosfattestet verkar också vara med en beståndsdel pulver, men en pytteminiskopa, hur får man det exakt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du nitrit/nitrat historien eller tänker du på nåt annat ?

Jag tänkte inte på något särskilt men man brukar ju kunna läsa (i metodbeskrivningar och även i vissa fall bruksanvisningen) att testet kan störas av höga halter av ditten eller datten...

Det jag menar är att man inte skall lita blint på testvärden även om man har referensvätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken debatt detta blev ;) men tycker det är bra att höra allas åsikter, kan ju hjälpa andra som undrar om tester oxå. Tycker det skrivt lite för mycket om att man ska ta tester men inte vilka tester som rekommenderas, så det va ju bra att olika märken och tester kom upp här :) fortsätt gärna diskutera om de olika testernas för- och nackdelar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...