Gå till innehåll

Är dom här testerna bra??


beatrixx

Rekommenderade inlägg

Hej jag tänkte kolla om ni kan rekommendera de här testerna samt startkulturen som kommer med? Ska starta upp mitt kar i veckan och vill ju såklart ha bra tester att kolla mina vattenvärden med :)

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1564

Om jag lagt denna tråd i fel avdelning så får nån moderator lägga den på rätt ställe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där testerna kommer från Salifert och den allmänna uppfattning är nog att just Salifert är ett bra val. Det finns betydligt bättre tester så vitt jag förstår, men då är de riktigt dyra också. Dessa duger bra åt dig nu vid uppstarten. Lite längre fram så kan du behöva komplettera med Salifert KH, Ca och MG tester, men de behövs inte just nu. Jag har aldrig använt någon startkultur men den som är i detta paketet är säkert helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med de övriga Salifert fungerar bra och är lätta att använda. Jag har själv heller aldrig använt startkultur och det har fungerat bra utan. Håller med Wiking om Salifert KH, Ca och MG vilket är nästan det enda jag mäter nu när karet är igång sedan ett tag men jag har inga problem med fosfat så det slipper jag. Dessa tre behöver du inte på ett tag då det tar ett tag innan korallerna börjar att förbruka dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har erfarenhet av JBLs stora väska för saltvatten? Jag har den lilla för sötvatten nu och är nöjd.

JBL brukar inte vara någon höjdare. Enklare tester som pH och så brukar fungera tillfredställande, men ca, mg mfl är generellt ganska missvisande. Lite som ett lotteri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte rekomendera det paketet då det innehåller mycket onödigt. Sakerna som jag tycker är värda pengarna i det paketet

Salifert fosfat är riktigt kass, PH behöver du inte oroa dig för egentligen om du inte kör Co2 Reaktor, Amoniac kommer du bara kunna mäta första veckan sen blir allt snabbt omvandlat till No2/No3. Startkultur är lite pengar i sjön om du planerat att ha levande sten. kanske snabbar på processen med några dagar men annars är det ganska onödigt i mina ögon.

dessa tre är det enda i det paketet jag skulle köpa, lägg heldre pengarna på en Hanna Fosfat mätare. Kommer hjälpa dig mycket mer i längden :)

No2

No3

KH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just fosfat är riktigt bra i jämnförelse med alla andra standard tester. Ganska dyr men tycker helt klart den är värd pengarna, särskillt då fosfat är en av de viktigaste sakerna att ha koll på.

Många tester är riktigt kassa på visa från 0.25 och neråt.

Så sjukt mycket bättre att bara kunna se 0.03 än att se en färg som är någonstans mellan 0.10 och 0.25

Man kan köpa den här:

http://shop.biotedmarin.se/hanna-checker-fosfat/818-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, lite tacky kanske, men smidigt. Gillar att ta fram JBL-väskan till sötvattnet och beta av testerna från vänster till höger och notera värdena i ett protokoll.

Ska man ha åtta olika kartonger med en massa löske-innehåll så blir det rörigare... men det går ju det också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mrutzek verkar ha satt ihop två kit av salifert-tester:

Kit 1 - €32,95:

1 x CA Test

1 x MG Test

1 x KH Test

1 x Phosphat

kit 2- € 49,95:

1 x CA Test

1 x MG Test

1 x KH Test

1 x Phosphat

1 x Nitrat

1 x Silikat

Verkar ju rätt billigt - kanske bör man komplettera med ett PH (€ 6,50) också och eventuellt Nitrit (€ 6,90).

Frågan är hur viktigt Silikat-testet är om man kör med Osmos och Silikat-filter?

Kan inte släppa att jag gillar JBL-boxen. Lite grand som kemilådan man hade som liten...

12055_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ingen annan säger det så så får väl jag göra det... Det är inte säkert att du behöver alla de där testkitten, det beror lite på vad du tänkte ha i karet och hur du tänkte sköta det. Startbakterier tycker jag är toppen då de underlättar starten av ett kar. Dock kostar de jag använt 150 kr för en flaska som räcker mer än väl till ett clownhotell.

Vad för koraller tänkte du ha i ditt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade upp mitt första kar så fick jag en såndär väska av en granne som hade lagt ner. Fast det var den lilla varianten, inte en där använde jag hälften av testerna.

Dom som användes visade käpprätt åt h.... pH var väl det som visade något sånär rätt.

Du får jättegärna köpa en men förbered dig på att lägga den i onödigt-att-ha-lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah, såklart.

Vill bara förtydliga kring JBL-väskan. Den kan ju se bisarr ut, men många tester kräver flera flaskor och det var dubbelt av ett par.

Den innehåller:

pH 7,4-9,0 (2x), KH (2x), Ca, Mg, Cu, NH4, NO2, NO3, PO4, SiO2.

Koppar, Amoniak och Silikat kanske är överdrivet att ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så har TS ett kar på 58 liter! Det behövs inga dyra tester till detta kar, keep it simple.

Håller inte alls med här, jag tycker det är kul att mäta vattnets beskaffenhet och få en förståelse för förbrukningen och lära mig lite salt-kemi på vägen. Fosfat och Nitrat värdena, och relationen dem emellan, är ju intressant oavsett storlek på kar och blir inte självklart optimal bara för att man byter 10% vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...