kvalle Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 drar lite liv i denna tråd..har lite lägre kh+phhar gjort efter recept 800g bikarbonat 200gnatriumkarbonat(efter ugns resa 200grader 17min) blandat i en burk.mitt system ligger på strax över 500L.läste nånstans att man skulle köra 20g/100L till en början? eller ska man börja försiktigare?kände de va lika bra att fråga er kemister Citera
Lasse Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Börja försiktigt. Jag skulle nog inte våga med mer än 5 gram på hela karet. Mät nästa dag. kan hända jag är försiktig i överkant men ta det lungt. Sprid ut det försiktigt i en kraftig vattenström - ta det långsamt. Får du dimma så går det för fort. Skaka burken ordentligt så det är blandat väl.MVH Lasse Citera
kvalle Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 oki stora tack. ne håller med dig helt..kör hälre med livrem och hängseln än att gå med rumpan bar;) Citera
stigigemla Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 Det viktiga är: Vilka värden är det du vill korrigera?Du skall ju förhoppningsvis mot naturliga värden och då är det en god idé att räkna ut hur mycket man behöver tillsätta. Citera
kvalle Postat 21 februari 2013 Postat 21 februari 2013 sant salifertph ca7,7 kh ca7tillsatte 5gram den 21. ska kolla värderna idag vad typ samma tid punktDet viktiga är: Vilka värden är det du vill korrigera?Du skall ju förhoppningsvis mot naturliga värden och då är det en god idé att räkna ut hur mycket man behöver tillsätta. Citera
kvalle Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 uppdate idag ph 8 kh 7 ska jag tillsätta mer? eller ska jag bara till sätta lite bikarbonat? Citera
DaTrucka Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 Kör du på med 80/20 blandningen, den ger ett ph på ~8,3.Häller du i pulver direkt eller har du löst upp det i osmosvatten?Jag föredrar att göra en karbonatlösning och dosera ur den, tycker det känns enklare och med exakt än pulver.Ett kh på 7 är lite i underkant tycker jag 8-9 är jag lite mer bekväm med. Citera
kvalle Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 ja precis.. den kör jag.häller direkt i karet.. körde 5gram första dagen idag är andra ska jag pytsa i lite till av den blandningen?karbonatlösning? hur och vad är det?jo därför jag vill ha upp det lite till Citera
DaTrucka Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 ja precis.. den kör jag.häller direkt i karet.. körde 5gram första dagen idag är andra ska jag pytsa i lite till av den blandningen?karbonatlösning? hur och vad är det?jo därför jag vill ha upp det lite tillMed karbonatlösning menar jag, att man helt enkelt löst pulvret i osmosvatten. Kh = karbonathårdhet, typ. Därav mitt udda namn på soppan.//Marko 'DaTrucka' (via Padda) Citera
kvalle Postat 22 februari 2013 Postat 22 februari 2013 vad ger det då om jag löser det i osmos innan? Citera
Lasse Postat 23 februari 2013 Postat 23 februari 2013 Det är lättare att dosera och slippa risken för utfällning av kalkstenen. Löser du 5 gram i 50 ml RO vatten så kan du dosera säkrare. Du låter dessa 50 ml gå in i vattnet där du har bra strömning sakta. Du kan också göra en stamlösning och dosera i milliliter istället för i gram. Dosera lika mycket idag. Observera att det är viktigt att du mäter pH vid samma tidpunkt varje dag eftersom pH varierar mellan mörker och ljus om du skall använda pH som referens Då förutsätter jag har du har samma ljussättning varje dag.MVH Lasse Citera
schon Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 Lånar också tråden lite Kör någon av er den lösningen i ballingen dvs 80-84% Natriumbikarbonat och 16-20% Natriumkarbonat i en av dunkarna? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.