Gå till innehåll

Linda's Reef - 180 liter


Linda83

Rekommenderade inlägg

Hei :)

Linda heter jeg, bor i Norge, er 29 år og dette er første gang med saltvann :D

Har et Juwel Rio 180 liter som har blitt brukt til ferskvann noen mnd, men grunnet flytting, så bestemte vi oss for å prøve saltvann :D

fikk kjøpt inn teknisk utstyr for en uke siden, og lørdag 8 sep ble det satt igang :)

Har til nå ca 8 - 8 1/2 kg godt innkjørt LS, og på disse sitter det små skiveanemoner, en stor korall jeg ikke aner hva er og på den siste har jeg grønne stjernepolypper :)

i tillegg fulgte det med noen snegler, røde ormer og masse sjøstjerner :)

039.jpg

037.jpg

026.jpg

024.jpg

004.jpg

Flere bilder vil komme, her er bare noen ... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att ha skummaren på kanten så att returvattnet hamnar i filterboxen? Då skulle du kunna ha en pump i filterboxens botten och massa filtersvampar mellan som hindrar mikrobubblorna från att ta sig ner till pumpen och ut i karet, du blir nog inte av med alla mikrobubblorna, men säkert mycket av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men om man inte har utrymme att bygga riktiga bubbelfällor så är de ett acceptabelt allternativ. ;)

Jag håller inte riktigt med om att de är nitratfällor. Jag ser det så här, skiten finns i ditt kar oavsett om du vill det eller inte, är det inte bättre att den fastnar på en plats där du smidigt kan avlägsna den istället för att den hamnar någon annanstans. Om du inte har filtersvamp eller något annat filter som fångar upp skiten så kommer skiten hamna någon annanstans och brytas ner och bilda nitrat, utan att du kan göra något åt det.

Och jag ser inte dig komma med en bättre lösning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen har man filter där vi har bakteriell omvandling från ammonium via nitrit till nitrat. Det är bra för ammonium är giftigt - nitrat i stort sett inte.

Eller så har vi en skummare som luftar ut en stor del av ammoniumen och samlar en hel del skit i skummarkoppen. Filter och levande sten får mindre att göra.

Vi behöver inte byta lika mycket vatten för att få ut resterna vilket är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men om man inte har utrymme att bygga riktiga bubbelfällor så är de ett acceptabelt allternativ. ;)

Jag håller inte riktigt med om att de är nitratfällor. Jag ser det så här, skiten finns i ditt kar oavsett om du vill det eller inte, är det inte bättre att den fastnar på en plats där du smidigt kan avlägsna den istället för att den hamnar någon annanstans. Om du inte har filtersvamp eller något annat filter som fångar upp skiten så kommer skiten hamna någon annanstans och brytas ner och bilda nitrat, utan att du kan göra något åt det.

Och jag ser inte dig komma med en bättre lösning ;)

Jagt har nämt bättre lösning flera gånger ang filtervadd. Filtervadden återanvänds inte&därmed fullständigt ren&fin när man slänger i nytt. En svamp därimot är typ omöjlig att få ren med lättare rengöring.

Sen ger du råd ang microbubblor utan att fråga vad det är för skummare? I dem flesta fall så handlar det om inställningar&inkörning så brukar det ge sej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog skummaren som släpper ut mikrobubblorna.

den slapp ut mye boler i begynnelse, men nå er det mye mindre. fikk festet den "pumpa" til veggen, men den løsner nok snart igjen, den slangen er ikke så smidig at den kan være bøyd.. :/

vil helst ha skummeren bak, da den bygger veldig mye (er en slik Aqua Medic Turboflotor Blue 1000)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jagt har nämt bättre lösning flera gånger ang filtervadd. Filtervadden återanvänds inte&därmed fullständigt ren&fin när man slänger i nytt. En svamp därimot är typ omöjlig att få ren med lättare rengöring.

Sen ger du råd ang microbubblor utan att fråga vad det är för skummare? I dem flesta fall så handlar det om inställningar&inkörning så brukar det ge sej

I min erfarenhet så samlar filtervadd mer skit då den är mer kompakt, det kan även resultera i att man sänker genomströmning genom filtret eller sumpen man har det i. Rengör du en filtersvamp lika ofta som du byter filtervadd så tycker JAG att svampen är ett bättre alternativ.

Vilken skummare det är går att se på bilden, men det är oväsentligt då det ser ut som utsläppet är direkt i karet vilket kommer resultera i en och annan mikrobubbla oavsett skummare. I många skummare så följer det med en och annan mikrobubbla ut med returvattnet, vissa märken är sämre än andra, men har man en filterbox som man kan använda som bubbelfäll så ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Jag har haft ett juwel kar och har provat tre olika skummare i det och av egen erfarenhet så kan jag säga att det var det effektivaste sättet jag kom på för att eliminera de sista förlupna mikrobubblorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gubbar, det måste inte vara antingen eller, jag kör både och:skrattar:

Blå filtersvamp i skummaren, vilket förhindrar att bubblor kommer ut i karet samt samlar på sig en massa bakterier och annat gegg. Denna sköljar jag ur under rinnande vatten 1 gång i veckan. Med följer då också alltid ett gäng ormstjärnor:smiley9: Har nog bara bytt den 1 gång på över 5 år, möjligen 2 gånger.

Gammal hederlig filtervadd i klockan till min powerhead. Den byts 1-2 ggr per vecka beroende på hur lat jag är. Perfekt för att hålla vattnet fritt från partiklar.

Låt oss nu inte kladda ner Linda's tråd med en massa 'tjafs':ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Såg ut att vara en helt ok start det där :) Håll dock ett öga på ormsjöstjärnan. Den kan ibland ge sig på fiskar.

Ha bara koll på nitrat och fosfat nu så att inte dina vattenvärden drar ifrån till skadliga nivåer :).

Jag har haft samma typ av ormsjöstärna. Höll det mätt och belåten för att fiskarna skulle vara säkra. Min var ute och jagade mat på nätterna så jag släppte ner lite mysis på en av armarna eller i närheten av den när det var släckt i akvariet. :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...