Gå till innehåll

Plattmaskar.


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag hade plattmaskar i ca två år tills jag här om dagen använde flatworm exit med gott resultat. Du måste dock avlägsna så många som möjligt manuellt innan du använder flatworm exit.

Jag har inte sett några plattmaskar i mitt kar sedan jag använt medlet, men det är bara någon dag sedan så jag är inte riktigt säker på om alla dött, men jag tror det.

Roligt sammanträffande då jag för en liten stund sedan skrev ett inlägg om detta i min Percula 120 tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser man dem så har man hundratals i karet kan jag lova dig. Doserade just Flatworm exit i mitt kar för 3-4 timmar sedan. Lyckades få i dem i karet sist jag handlade hos marinakvariet, han hade mängder i sitt kar. Körde med CoralRX när jag kom hem och trodde jag dödat alla som följt med men måste vara ägg eller något som överlevde, märkte iaf dem först en 4-5 veckor efter det...

De är inte farliga i små mängder men de lägger sig ofta över korallen och har tappat en hel del Ricordor pga dem då de kvävt dem. under tiden jag försökte döda dem naturlig väg med Mandariner och Sixline wrasse.

tyckte jag fått ner beståndet en del nu men insåg när jag körde Flatworm exit hur många jag faktiskt haft. Säkert några hundra som vred i ilska av Flatworm exiten....

Kostar bara 89kr hos ted och är helt safe för akvariet. Giftet som Maskarna släpper är dock farligt för korallerna så man skall vara redo med ett vattenbyte på 25% och ha mycket aktivt kol efter.

Nu 4 timmar senare efter att ha doserat är det inget som slemmar eller ser kasst ut, enda som är lite ledsen är min stora Euphylia, men det är väl förväntat när 100 maskar har krypit in och ut ur munnarna på den i ett försök att komma undan giftet man hält i =).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...