Gå till innehåll

Nån som kan bekräfta eller förkasta min teori?


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

Tack för input.

@Lasse;

Det var något sånt jag hade i åtanke men jag fick inte riktigt fram det. Jag har bunkrat upp med santa marias salpeter men man får ju langa i hysteriska mängder för att rucka nämnvärt på värdena. Kan man köpa större förpackningar till bättre pris eller är man hänvisad till kryddhyllan?

MVH

Martin

Kan försöka få tag på en återförsäljare för detta:

När jag googlat tidigare fanns det 25kg påsar man kunde köpa från granngården för ~3-400kr, dock får man ringa och beställa och hänvisa till Yara då de inte finns i deras vanliga sortiment.

Flesta behöver inte 25kg dock, men blir väldigt mycket billigare och du kan säkert sälja av i 5kg påsar till andra på forumet.

http://www.yara.se/fertilizer/products/horticulture/krista_products/krista_k_plus.aspx

Vet dock inte säkert om hur rent det är, används vanligtvis till gödsel / krut

Det som finns i kryddhyllan ligger väl på flera hundra kr kilot?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att jag får rätta mig själv. Om jag adderar en påse (40 g NaNO3) till mitt akvarievatten borde jag rimligtvis höja med 0,1g/l NO3 (mitt kar är på 300 l + sump -Stenens volym ~300 l vatten). Det borde bli en helt hysterisk ökning. Så vad är en rimlig dos om jag misstänker obalans? Jag reserverar mig för felkalkyleringar. Klockan är alldeles för mycket.

MVH

Martin

I denna tråd finner du svaret på blandning och mängd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46472-Röda-slemalger-och-bubblor&highlight=salpeter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...