Gå till innehåll

Nån som kan bekräfta eller förkasta min teori?


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

För en månad sedan eller så gav jag bort två kirurger som jag tyckte var lite för griniga och stora (följde med i akvarieköp). Sedan dess började mina sps:er förfalla (tills jag skänkte bort dem) och jag har senaste veckan fått ett litet cyanoangrepp. Att algerna ökar kanske inte är så konstigt med tanke på att kirurgerna försvann. Det som förbryllar mig är att jag fått cyanoproblem helt plötsligt. Jag har inte ändrat på något annat ur belastningssynpunkt.

Min teori är som följer: Med två glupska algätare hölls algerna nere vilket hela tiden frigjorde nitrat som bundits i algerna. Utan dessa hålls inte algerna tillbaka vilket dels får till följd att sps:er kvävs av algpåväxt, dels att nitrat binds i alger vilket rubbar balansen mellan nitrat och fosfat och därmed banar väg för cyanoparty.

Nån som kan mer än jag får gärna ge lite input på min teori.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har kvaret varit igång hos dig? Cyano brukar tyda på svängningar i akvariet, men nästan alla akvarium har en fas (6-12 månader) där man brukar få ett litet cyanoangrepp..

Förövrigt, har man en hel del alger i karet är det inte ovanligt att man mäter 0 fosfat, då all fosfat absorberas av algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du något system för att hålla näringen nere? vattenbyten är sjukt ineffektivt.

Väldigt svårt att säga om det är kopplat, då karet är ganksa nyupstartat så är cyano inte sååå konstigt.

Ett failsafe sätt att bli av med cyano är att dosera ZeoBak + Coral Snow tillsammans. Då bygger du upp andra typer av bakterier i karet samt att du doserar någon mjölkig massa som neutraliserar syror i karet.

http://shop.biotedmarin.se/zeobak-10-ml/57-0

http://shop.biotedmarin.se/coral-snow-250-ml/266-0

1droppe zeobak som blandas med 1ml zeosnow varannan dag (per 100l) i en vecka så försvinner cyanon långsamt och safe. Blanda ihop dem i ett glas och låt stå ca 30min innan du häller i det.

Har kört detta proaktivt i mitt kar i snart ett år nu och inte haft någon cyano sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett bra salt så skulle jag vilja påstå att vattenbyten är ett väldigt effektivt sätt att hålla sina värden på en rätt så konstant nivå, jämna nivåer är mycket bättre än att hålla på med tillsatser för att hålla karet stabilt och frodande. Lite skit i karet gör inte så mycket så länge man har en stabil nivå av skiten.

Däremot håller jag med om att mindre vattenbyten i större kar inte gör så mycket på vattenkvalitén, däremot är stora vattenbyten ofta en "nödlösning" som kan fungera för att få rätt på sina nivåer.

Att hitta källan till eventuella bekymmer är också bättre än att försöka bota symtomen allt eftersom de visar sig.

Jag har varit förskonad från cyano tills alldeles nyligen då jag hade allt mitt levande i ett mindre kar under en period, då blev det också väldigt mycket slarv med vattenbyten, matning osv. Jag hade heller ingen möjlighet till att ha en skummare i det lilla karet då det var knökfullt med koraller och levande sten. I det lilla karet fick en del sten en hinna med cyano, vilket jag trodde skulle försvinna när de kom över i det stora karet med helt nytt vatten och kraftigare cirkulation. Detta har dock inte skett helt av sig själv, och en del finns fortfarande kvar.

Jag kommer att störa det för att det ska bli av med den syrefattiga miljön de utnyttjar för överlevnad, och även suga ut det som jag kan vid vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en månad sedan eller så gav jag bort två kirurger som jag tyckte var lite för griniga och stora (följde med i akvarieköp). Sedan dess började mina sps:er förfalla (tills jag skänkte bort dem) och jag har senaste veckan fått ett litet cyanoangrepp. Att algerna ökar kanske inte är så konstigt med tanke på att kirurgerna försvann. Det som förbryllar mig är att jag fått cyanoproblem helt plötsligt. Jag har inte ändrat på något annat ur belastningssynpunkt.

Min teori är som följer: Med två glupska algätare hölls algerna nere vilket hela tiden frigjorde nitrat som bundits i algerna. Utan dessa hålls inte algerna tillbaka vilket dels får till följd att sps:er kvävs av algpåväxt, dels att nitrat binds i alger vilket rubbar balansen mellan nitrat och fosfat och därmed banar väg för cyanoparty.

Nån som kan mer än jag får gärna ge lite input på min teori.

MVH

Martin

Det finns en liten hake i ditt resonemang - frisläppandet av fosfor från dina ätande fiskar bör ligga i rätt förhållande som frisläppt kväve så det kan inte vara förklaringen. Men om du legat i obalans innan mellan fosfat och nitrat kan det förstärkas nu när du får en större biomassa alger som kan nolla ditt nitrat men hatt fosfat blir över fritt i vattnet. Om du misstänker obalans - lägg i lite salpeter eller chilesalpeter och stör Cyanon så mycket du kan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett bra salt så skulle jag vilja påstå att vattenbyten är ett väldigt effektivt sätt att hålla sina värden på en rätt så konstant nivå, jämna nivåer är mycket bättre än att hålla på med tillsatser för att hålla karet stabilt och frodande. Lite skit i karet gör inte så mycket så länge man har en stabil nivå av skiten.

Däremot håller jag med om att mindre vattenbyten i större kar inte gör så mycket på vattenkvalitén, däremot är stora vattenbyten ofta en "nödlösning" som kan fungera för att få rätt på sina nivåer.

Att hitta källan till eventuella bekymmer är också bättre än att försöka bota symtomen allt eftersom de visar sig.

Jag har varit förskonad från cyano tills alldeles nyligen då jag hade allt mitt levande i ett mindre kar under en period, då blev det också väldigt mycket slarv med vattenbyten, matning osv. Jag hade heller ingen möjlighet till att ha en skummare i det lilla karet då det var knökfullt med koraller och levande sten. I det lilla karet fick en del sten en hinna med cyano, vilket jag trodde skulle försvinna när de kom över i det stora karet med helt nytt vatten och kraftigare cirkulation. Detta har dock inte skett helt av sig själv, och en del finns fortfarande kvar.

Jag kommer att störa det för att det ska bli av med den syrefattiga miljön de utnyttjar för överlevnad, och även suga ut det som jag kan vid vattenbyten.

Salt är en hel vetenskap .... själv har jag svårt att säga vilka salt som är dåliga

förklara vilka salt som ej är lämpliga

vänligen

Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iaf sämre än ett som inte skapar detta fenomen. Men som sagt, det är min egen högst personliga åsikt i frågan. Jag ser till många faktorer när jag väljer produkter, och i saltfrågan så vill jag ha ett salt som löser sig snabbt, inte lämnar något efter sig när det väl är upplöst, och som ger mig ett klart vatten att fylla på i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iaf sämre än ett som inte skapar detta fenomen. Men som sagt, det är min egen högst personliga åsikt i frågan. Jag ser till många faktorer när jag väljer produkter, och i saltfrågan så vill jag ha ett salt som löser sig snabbt, inte lämnar något efter sig när det väl är upplöst, och som ger mig ett klart vatten att fylla på i karet.

Upprepa dig inte ..... ingen ska till stupstocken

trodde mer att du hade en åsikt om inehållet .....det skulle vara intressant på riktigt-bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

din info är som en dålig politiker inget viktigt

fan kläm ur dig fabrikat o resultat

Var ett antal som rapporterade små silverfärgade bitar som blev kvar efter blandningen med detta saltet (som inte rostade) försöker hitta tråden, för mig att det var 3reef men kan ha varit en av dem andra stora. Återkommer om jag hittar den. var bland dem första batcharna med saltet. Den lyckades iaf skapa sig ett ganska dåligt namn där borta.

Minns det eftersom jag precis köpt 40kg av saltet själv till ett snuskigt bra pris från tyskland och blev orolig att dra med något skräp.

post-5317-14468926621643_thumb.jpg

Detta saltet har jag sjäv haft problem med, hade kört med den i runt 1år (4hinkar) men fick riktigt kassa värden med den sista hinken, KH på knappt över 5 trotts 1.026 salthalt. Flera som rapporterat ännu lägre.

Googlar man så finns det en hel del trådar om just detta. bl.a. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2001269

Var inte förän jag inte gjorde ett vattenbyte på ett tag under sommarn som jag lade märke till det då min KH hade rusat upp, (pga att jag anpassat min doserpump efter KH värdet i karet då den hade sjunkit av saltet).

Men för någon som inte kört doserpump så skulle det kunnat göra skada eller någon med ett mindre kar som gör 50% vattenbyten..

post-5317-14468926621737_thumb.jpg

Vet att det varit många som klagat över reef pearls efter någon förändring de gjorde för ett litet tag sedan (ny ägare eller något?)

Ville mest bara påpeka att det finns saltmärken som haft lite kvalitetsbrister under åren, men så finns det andra som hållit sig stabila.

en sak att ta lärdom av är dock att alltid testa alla värden när man köpt ett nytt salt efter att man blandat omkring själv manuelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ett antal som rapporterade små silverfärgade bitar som blev kvar efter blandningen med detta saltet (som inte rostade) försöker hitta tråden, för mig att det var 3reef men kan ha varit en av dem andra stora. Återkommer om jag hittar den. var bland dem första batcharna med saltet. Den lyckades iaf skapa sig ett ganska dåligt namn där borta.

Minns det eftersom jag precis köpt 40kg av saltet själv till ett snuskigt bra pris från tyskland och blev orolig att dra med något skräp.

[ATTACH=CONFIG]82417[/ATTACH]

Detta saltet har jag sjäv haft problem med, hade kört med den i runt 1år (4hinkar) men fick riktigt kassa värden med den sista hinken, KH på knappt över 5 trotts 1.026 salthalt. Flera som rapporterat ännu lägre.

Googlar man så finns det en hel del trådar om just detta. bl.a. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2001269

Var inte förän jag inte gjorde ett vattenbyte på ett tag under sommarn som jag lade märke till det då min KH hade rusat upp, (pga att jag anpassat min doserpump efter KH värdet i karet då den hade sjunkit av saltet).

Men för någon som inte kört doserpump så skulle det kunnat göra skada eller någon med ett mindre kar som gör 50% vattenbyten..

[ATTACH=CONFIG]82418[/ATTACH]

Vet att det varit många som klagat över reef pearls efter någon förändring de gjorde för ett litet tag sedan (ny ägare eller något?)

Ville mest bara påpeka att det finns saltmärken som haft lite kvalitetsbrister under åren, men så finns det andra som hållit sig stabila.

en sak att ta lärdom av är dock att alltid testa alla värden när man köpt ett nytt salt efter att man blandat omkring själv manuelt.

Fin personlig åsikt tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har koll då. Vilket är det bästa saltet?

Beror ju helt och hållet på, Jag letar alltid efter ett salt som har samma eller väldigt nära vattenvärden till det jag vill ha i mitt kar. Då jag kör balling och tillsätter alla huvudämnen i samma tempo som de förbrukas, så kommer salt med andra värden få mitt salt att långsamt skifta mot detta. Oftast är detta inget problem DOCK finns det salter som har har för-buffrade värden.

Ta tex saltet på bilden under, KH på nästan 13 är väldigt högt. Detta saltet passar bäst till ett kar där man inte tillsätter KH / CA och MG, och räknar med att det skall falla innan man buffrar upp igen med hjälp av detta saltet.

post-5317-14468926621787_thumb.jpg

Sedan om man tar ett salt som är anpassat till system som är mer automatiserade tex Korallen Zucht's Reefers best som jag använder varannat vattenbyte (se nedan) Den har saltvärden som man vill ligga nära från början (personligen tycker jag det är lite lågt på MG sidan dock :) )

Mg 1260 mg/l

Ca 430 mg/l

Kh 9

Sen så skall man inte glömma att ta med i beräkningen om man använder Osmos eller inte, bor man i ett område med hårt vatten och inte använder osmos kan man verkligen behöva tänka på saltet man anävnder då får man plussa på det på saltets vattenvärden.

Se här (obs dH och KH är inte samma sak, minns jag rätt så är dH 1/20del av kH)

[TABLE=width: 50%]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Kalcium och Magnesium[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]°dH (Tyska hårdhetsgrader)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Mycket mjukt[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]0-15[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]0-2,1[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Mjukt[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]16-35[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]2,2-4,9[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Medelhårt[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]36-70[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]5,0-9,8[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Hårt[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]71-150[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]9,9-21[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]Mycket hårt[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]>150[/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4][/TD]

[TD=bgcolor: #F4F4F4]>21[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Red sea Instant ocean Reefcrystal Tropic marine same shit

Fin personlig åsikt tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input.

@Lasse;

Det var något sånt jag hade i åtanke men jag fick inte riktigt fram det. Jag har bunkrat upp med santa marias salpeter men man får ju langa i hysteriska mängder för att rucka nämnvärt på värdena. Kan man köpa större förpackningar till bättre pris eller är man hänvisad till kryddhyllan?

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag att jag får rätta mig själv. Om jag adderar en påse (40 g NaNO3) till mitt akvarievatten borde jag rimligtvis höja med 0,1g/l NO3 (mitt kar är på 300 l + sump -Stenens volym ~300 l vatten). Det borde bli en helt hysterisk ökning. Så vad är en rimlig dos om jag misstänker obalans? Jag reserverar mig för felkalkyleringar. Klockan är alldeles för mycket.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...