Gå till innehåll

Tubanemoner


Reuben

Rekommenderade inlägg

Hej.

Tänkte kolla med folk vad de haft för erfarenheter av Tubanemoner. Är riktigt sugen på skaffa en eller två i mitt nästa akvarium.

Dock har jag ett antal mindre fiskar som jag betalat över 1000lappen för, och det skulle vara riktigt tråkigt om någon skulle ätas upp.

Jag har läst lite blandade åsikter om hur "agressiva" dessa är. och även hur stark deras gift är.

Ni med erfarenhet av dessa, hur har ni upplevt det? Har det försvunnit fiskar eller har den varit snäll? Upp till vilken storlek fisk kan dessa ta? En vuxen clown? större mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vad jag ville säga med min kommentar var att ofta kan man läsa om tubanemoner som ger riktiga brännskoador i huden om man kommer åt dem, men att detta skiljer sig åt från individ till individ bland dem. Man ska inte behöva oroa sig från början om man ens vågar ta i den tänkte jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis =) Ville bara påpeka att vad jag förstått så finns det en massa "köp inte dessa mördarmaskiner som bränner dig och dödar allt du har i karet"-varningar där ute...läste massa sådana innan jag också. Hittade dock mer "erfarenhetsbaserade" texter som tydde på att de inte alls är så jävla farliga...att de t.ex har ett SVAGARE gift än många anemoner som är vanligt förekommande i handeln...t.ex. Så jag vågade mig på att köpa en och hoppas att den nu trivs och inte mördar allt jag har =)

Sen håller jag givetvis med om att man kanske ska undvika just denna anemon om man har småfisk i akvariet...för de lär nog försvinna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...