Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
_Manne_ : Jag reflekterade inte så noga på det faktiskt, men mitt kar är 120x80x60 (LxBxH) och uppskattningsvis skulle jag nog säga att 1/3 av karet hade rätt kraftig belysning. Dock körde vi utan lins nu, så jag skulle nog tro att en sådan gör rätt stor skillnad då det är väldigt mycket ljus som spills på sidorna.

Jag ska ladda mitt chip med en 90 lins.. Är tanken,. Väntar på jannes drivlösning..

Men återigen till ert test, känns det som att chipet levererar bra redan vid 100w eller måste man överköra chipet ? , det jag egentligen undrar är väl om chippet dubblerar sig vid högre effekt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Postat

Du kan nog inte räkna med en fördubbling eftersom effektiviteten minska med högre ström. Ex en del ac Cree:s chip ger 140 lumen/watt vid 700 mA men bara kring 100 om du kommer upp över 2000 mA.

MVH Lasse

Postat

100W ger helt klart ett bra ljus, men tror att man vill köra över det lite ändå, tror att i remnes sista video vi körde med ca 3,8A så ca 120-130W (då fläkten inte var på så vågade jag inte kräma på med alla 156W), det gav helt klart ett godkänt ljus som remne sa över ca 1/3 av hans kar (måtten i hans inlägg ovan)... och som sagt, en 90graders lins ser jag nästan som ett måste för chippet för det har en väldigt bred ljusbild utan lins.... jag skulle tro att de flesta vill köra runt 4-4,5A som en bra avvägning mellan effekt och effektivitet.

  • 1 månad senare...
Postat

Wee, jultom... postgubben hade hela tre paket till mig idag (dock två med samma innehåll, och det tredje är orelaterat till belysningsrampen men inte till akvariet :P) så till helgen ska man nog kunna börja leka lite med ljus över karet, nu måste jag bara beställa lite linser också...

post-4092-14468927056549_thumb.jpg

Postat

Haha, ja tyckte också att det såg lite intressant ut när man fick paketet ;) Det som är i det är diamantslippasta, smidigt när man vill slipa ner vassa kanter på glas osv... Olika grovlekar ifrån 40mikron till .5 eller .25mikron så kan göra allt ifrån relativt grov slipning till relativt fin polering av glas med det... Den röda saken är en hållare med sugkopp för att hålla hålsågen stabil när man sågar hål i glaset, den har en ingång för vatten för kylning osv... verkar stabil och smidig, köpte hålsågar med centrumborr, som också är diamantbelagd, men som går att ta bort om man inte använder den, kan se tillfällen när den är smidig, och kostade inte så mycket mer.

Har inte testat fläktarna på nätdelarna, förhoppningsvis driver jag inte dem så hårt att den ska behöva komma igång heller, men låter de för mycket så sätter jag bara in dem i mitt oväsen-garderob där jag har mina datorer och annat som låter..., så man slipper höra dem :P...

Postat

Jag köpte en nätdel på 350w meanwell med fläkt.. Driver 3 slingor à 6 3w chip. Fläkten startar när nätdelen blir för varm och går någon minut , sen stannar den igen. Så räkna med att fläktarna kommer att snurra bitvis hur du än gör.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Man kanske ska ha dem så att en riktigt tyst stor fläkt med stor flödesvolym blåser på dem konstant när de är på, kanske gör att de håller sig svala nog för att fläkten inte ska gå igång, och gör ju att de håller längre då komponenterna hålls svalare... Men får se hur mycket de där fläktarna låter, men är ju riktigt ljudallergisk så låter de mer än en relativt tyst skummare så blir det nån speciallösning :)

Postat
Man kanske ska ha dem så att en riktigt tyst stor fläkt med stor flödesvolym blåser på dem konstant när de är på, kanske gör att de håller sig svala nog för att fläkten inte ska gå igång, och gör ju att de håller längre då komponenterna hålls svalare... Men får se hur mycket de där fläktarna låter, men är ju riktigt ljudallergisk så låter de mer än en relativt tyst skummare så blir det nån speciallösning :)

Jag har en nötdel som började lukta.. Dvs fläkten hade gett upp.. Slet ut kontakten, lät den stå. Sen bort med locket och sen kopplade jag på en noctua 120mm fläkt på nätdelens stift istället för org fläkten. Funkat kanon nu ett bra tag.. Ljudlöst..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Låter kanske som en vettig fix direkt från början, brukar vara halvtaskig kvalité på såna där fläktar hur som, och jag har några 120mm noctua som ligger och skräpar i garderoben ändå :) Köra kvalité ifrån början... Hur har du dina nätdelar monterade? står de "luftigt" eller instängt?

Postat
Låter kanske som en vettig fix direkt från början, brukar vara halvtaskig kvalité på såna där fläktar hur som, och jag har några 120mm noctua som ligger och skräpar i garderoben ändå :) Köra kvalité ifrån början... Hur har du dina nätdelar monterade? står de "luftigt" eller instängt?

Mina är luftigt monterade.. Insåg direkt att instängt kortar nog ner livslängden.. För varma blir dom.. Jag har testat både nätdelar för 30$ till nu 50$ , kör man lite dyrare så finns det ofta med överhettnings skydd som stannar nätdelen.. Vet dock inte om det händer "i tid" innan nätdelen tar skada..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Postat

Jag följde Mannes exempel och bytte fläkten i mitt Mean Well 350W agg till en Noctua -funkar klockrent.

Dock sitter det i ett skåp och luften där inne blir för varm. Jag kommer att behöva en fläkt i skåpet med.

Postat

Jani: Om du öppnar upp lådan och byter fläkt, ta en kik på utgångskondingarna. Jag har ett 350w nätagg till min CNC-fräs, och där tyckte utgångskondingen om att dö relativt fort (läs: bubbla och lukta ganska otrevligt..). Det humoristiska är dock storleken på dessa kondingar som sitter i Kina-aggen. Den kondingen jag bytte till har exakt samma parametrar (samma kapacitans, spänning och temptålighet) som den innan. Men ändå är den jag bytte till dubbelt så stor. :) Dock är detta inte ett "meanwell" - men ska jag vara ärlig så har väldigt svårt att tro att det är äkta meanwell som säljs på ebay, jag tror det är exakt samma kort i Meanwell som i "noname"-aggen :).

Före:

post-2391-14468927065617_thumb.jpg

Efter:

post-2391-14468927066086_thumb.jpg

Postat

Det finns en till parameter på elektrolytkondensatorer förutom kapacitans och max spänning. Det är maximal rippelström. Man kan (oftast) hitta värdet på kondenatortillverkarens hemsida. Det är oerhört vanligt att samlingskondensatorn på switchade likspänningsagg är överbelastade.

(Och på grafikkort).

Man brukar kunna se en bula som växer upp på toppen av kondensatorn innan den pajar.

Postat

Det är väldigt stor skillnad på elektrolyt-konding och elektrolyt-konding, det är en av de komponenter man alltid ska köpa kvalitetsmärken av, tyvärr är det oftast den billiga tillverkare snålar med. Så jag har räknat med att eventuellt vara tvungen att byta ut dem i det långa loppet, det är även just elektrolyt-kondingarna som är temperaturkänsliga och tar störst skada om man håller det varmt, det är därför premiumnädelar ofta specificerar att de har 105graders elektrolyter (ofta även vilket märke det är) för 85graders noname kina elektrolyter kan man väl lika gärna kalla för kina-smällare.

Det som händer är att elektrolyten torkar ut (och ev reagerar kemiskt vid högre temperatur), och det börjar ge överslag som i sin tur leder till ännu mer upphettning och till slut smäller den, eller pyser om den har försvagningar i toppen som de flesta har nuförtiden... elektrolyter är nog den vanligaste komponenten som fallerar i elektronik, och då saker byggs för att hålla en viss tid så bryr sig inte tillverkarna om den pajar efter 5år, men om man bara håller uppsikt och byter kondingar som håller på och paja så brukar saker hålla länge (finns självklart andra komponenter också som pajar ibland, speciellt om de inte har tillräcklig kylning) har man tur så kan man reparera prylen genom att bara byta ut kondingen, men ibland ger det en kortslutning i kondingen som i sin tur drar med sig andra komponenter...

Igen, som sagt här är det kvalité som gäller... om en smäller byt ut alla som har liknande funktion samtidigt, för dom kommer poppa rätt snart de med... elektrolytkondingar åldras även vid lagring så det är det klassiska skälet att en pryl som stått på vinden i 5 år inte funkar när man tar ner den...

Funderar som sagt i mitt fall att eventuellt bygga så att fläkten drivs alltid enheten är på, förlänger ju livslängden avsevärt om man håller dem svala... och en noctua som är på hela dagen stör ju bra mycket mindre än den inbyggda fläkten som slås på ibland...

Postat

Stigigemla: Båda är/var lågESR kondingar, missade nämna det. :) Men antagligen har "kina-låg-ESR-kondingarna" ganska högt ESR ändå - vilket såklart medför upphettning inne i kondingen vid högt rippel.

Postat

Öppnade upp ett av nätaggen nyss, ser välbyggt ut, induktanser osv är Mean Well brandade, inte riktigt så långt kopior brukar gå, men visst kan det vara det ändå... Utgångskondingarna är CapXon GL 105°C, låg impedans, låg ESR kondingar, inga japanska grejer direkt men det hade man ju inte väntat sig heller, alla utgångskondingar ser större ut än dina, samtidigt har ju jag 50% högre utgångsspänning, men får ha ögonen öppna på dem hur som, CapXon är ju inte direkt immuna mot pysare... Ser fakiskt inget större skäl till att det inte är original Mean Well, då priset inte var många tior under priset som Mouser tar för samma del om man köper 1st, och högre vad mouser tar för större antal...

Känner mig relativt nöjd fortfarande, ska göra mätningar på dem sen för att se om de håller spec...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...