Gå till innehåll

Tänkte starta ett "Only SPS" kar, Lite hjälp tack=)


Wigge

Rekommenderade inlägg

Hejsan SVG!

Jag har varit i salt hobbyn i lite mer än ett halv år. just nu har jag ett Juwel lido 120 kar som varit igång i ca 3 månader.

Tekniken i karet:

MCE 300 Skummare

Det inbyggda filterfaket

10W UVC

Belysning: har 2 st 2w ledlister som månljus, ett blå ljus på 30W och en 250W MH(vet att det är overkill men kör med en väl använd ljuskälla så det är lite svagare.)

cikulation: en seio 1500(6500L/h) som är strypt till kanske 2000L/h och en koralia hydro 1(1500L/h)

Just nu har jag en blandning av koraller. mjukisar, spser och lpser. men nu är mitt mål att försöka gå över till bara sps och lps(mest sps kanske någon enstaka lps) då jag är svag för dessa "Only sps" karen. men ska jag kunna göra det så behöver jag er hjälp och tänkte ha denna tråd till att ställa mina tröga frågor i.

mina frågor just nu är vilka vatten tester bör jag skaffa?

kommer antagligen behöva tillsätta lite calcium och magnesium osv. har kollat runt och hittat något som heter ABC+ som innehåller det mesta. går det bra att använda, om inte vad rekommenderar ni?

har just nu en tunn sandbädd med ganska fin sand. men den hade jag velat ta bort då jag kommer behöva mer cirkulation med spser i karet och när jag köra pumparna för fullt flyger sanden runt. finns det någon bra lösning på att få upp sanden?

kommer säkert fler frågor med tiden!=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul initiativ ! Sps är roliga och mår oftast bäst när de slipper mjukt :)

De tester som är bra att börja med är Calcium och KH framförallt sedan magnesium, följt av nitrat och fosfat test.

Jag hade rekomenderat att köra snålt med fisk i början tills du fått ordning på överskott av näring, och så hade jag ökat cirkulationen, det är viktigt att vattnet är i hög rörelse för att få både hög filteration och omsättning för att kunna sänka värdena, undvik stillastående vatten.

Sen kan det vara värt att titta på ytterligare något sätt att sänka näringen, typ fosfatabsorber,zeolith system, kolkälla etc etc.. jag hade börjat med fosfatabsorber(typ rowaphos) och utvecklat det därefter.

ABC går väl bra, det är färdigbandade ballingvätskor om jag inte minns fel,men kika på balling klassik det brukar vara enkelt att hålla koll på och utveckla det sedan därefter.

Sanden hade jag sugit ut i etapper i samband med vattenbyten.

Nu har jag utgått ifrån att du vill ha ljusa och färggranna spser :)

Sen det viktigaste av allt är att man gör alla förändringar långsammt och har koll på det man gör, så starta så enkelt som möjligt och utgå därefter vid behov

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren=) sunny tänkte på det här med balling. har ju bara ett 120 liters kar. tror du inte det kommer räcka med ABC+ då. kommer ju antagligen inte behöva dosera allt för mycket?=)

PS. tog ut nästan alla sand förutom lite mitt emellan mina revpelare så att sandvändaren har något att roa sig med. hoppas bara att jag slipper ha massa grus som flyger runder=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du med ABC+ menar den färdigblandade pulvert så tänk på att efter ett tag kommer troligen ett av ämnena att komma ur "sin rytm". Dvs, t.ex Mg kommer sjunka mer än Ca så du får obalans. Då måste du buffra upp Mg med en Mg buffert och sen kan du fortsätta med ABC+ :)

(det måste ju inte vara Mg som kommer ur balans)

Det jag gillar med ABC+ är att du får lite andra ämnen på köpet, (vilka har jag glömt) som ger bra färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wigge, vad har du för målsättning med hur det skall bli? SPS _ÄR_ svårare än det mesta annat, har man inte koll så kommer det mesta bli brunt och (i mina ögon) tråkigt.

Min rekomendation med SPS kar är att först se till att man kan hålla stabila värden med andra koraller först, (nollad fosfat och nitrat under 5, jämn KH MG och CA). När du kan det kan man börja lite lätt med ett par koraller, då behöver du bara behöva tänka på CA MG och KH. När du börjar få mer koraller blir det svårare och svårare att bara klara sig med vattenbyten. Skriv lite omvad du vill ha så kanske vi kan hjälpa dig bättre.

Vill du bara ha enkla flakväxande montiporor tex så är det hur enkelt som helst.

En sak som jag la märke till, Din MH, du skriver att den är väl använd, ljuskällan kan bli skadlig för koraller om du har den för länge och färgskalan skiftar. akta dig för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reuben. har inte tänkt köra världens super kar med massa skulla spser utan köra någon acropora och flak växande montipora, kanske ngn hysterix och de här "standard" spsern=) kommer börja emd att ha kanske 3-4 sps sorter att börja med för att se om jag kan få dem att växa=) sedan fylla på efterhand=)

blir det för mycket med en pump på 6000L/h ? eller blir det bra för ett 120 liters sps kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reuben. har inte tänkt köra världens super kar med massa skulla spser utan köra någon acropora och flak växande montipora, kanske ngn hysterix och de här "standard" spsern=) kommer börja emd att ha kanske 3-4 sps sorter att börja med för att se om jag kan få dem att växa=) sedan fylla på efterhand=)

blir det för mycket med en pump på 6000L/h ? eller blir det bra för ett 120 liters sps kar?

Jag har ~30,000l/h i mitt 340l, skulle gärna haft lite till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

beror på vad man kallar mat egetnlige, jag doserar tex aminosyror och olika spårämnen, dessa behövs egentligen inte, men färgerna blir mycket bättre av dem. Sen kör jag zeovit där jag dagligen skakar om min Zeovit reaktor som släpper ut mulm, även denna kan räknas som mat.

Matar aldrig med finfördelad fiskmat eller liknande, minsta jag doserar är cylop Eeze.

Nödvändligt, absolut inte? men beroende på vad du menar med mat kan det vara bra för korallens hälsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

N och P är ju två stora byggstenar i protein så att mata borde väl göra lite skillnad? Eller korallerna får redan så mycket N och P från zooxen och behöver inte mer? :)

Jag menar, en Acro på revet äter väl även fast den får näring från zooxen?

N & P kan inte tillverkas av zooxen, det är grundämnen :) det zooxen ger är socker, dvs energi, faktum är att de kräver N & P som den får av korallen som antingen får det ifrån näring som är upplöst i vattnet eller bryts ner av korallen när den äter...

Till ursprungsfrågan: Jag matar mina koraller, men har man tillräckligt med näring i vattnet är det ju inte nödvändigt, största problemet för de flesta är ju att man har för mycket näring i vattnet och zooxerna växer för mycket och gör korallen brun :o)

ngn som har erfarenhet av en acropora tumida. hur vill den stå? starkt eller svagt ljus?, hög eller låg cirkulation?

Kräver som de flesta Acroporor mycket ljus, låga näringsvärden (speciellt fosfat, nitrat brukar bara ge mörkare färger, inte samma brunhet som fosfaten), och starkt flöde, ju kraftigare desto kraftigare och kompakt blir kolonin, ju mindre desto spinkigare, och är det för lågt så dör den av att den inte får bort avfallet ifrån sin kropp och i princip kvävs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...