Gå till innehåll

Low-tech nano!


MrJLundin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tar nu idag mina första famlande steg in i salt-världen! Har varit här inne och läst i några år, men ska vara helt ärlig och säga att jag verkligen inte förstår allt för det :P

Och efter en flytt så blev jag tvungen att lägga ner alla mina sötvattenakvarium. Och efter mycket förhandling med min sambo så ska jag bygga in ett 250 liters salt-akvarium plus sump i vardagsrummet.

Men innan jag ger mig in i för djup vatten så vill jag utöva lite "learning by doing". Så jag använder ett 54 liters akvarium som jag tidigare använt som karantän akvarium och tar det steg för steg och lär mig vattenkemin ordentligt. Jag kommer att köra detta extremt low-tech, mest för att jag varken vill spendera en massa pengar i onödan och jag vill lära mig vad som egentligen krävs, och vad jag kan skaffa för bekvämlighetens skull. :)

Denna tråd kommer jag att använda som en form av loggbok för att hålla koll på vattenkemin och för att dela med mig av mitt lilla projekt .

Jag började idag med att fylla upp med vanligt kranvatten. Kommer låta det gå över natten för att bla. klor ska dunsta av, men även för att se att pumpen och värmaren jag har fungerar.

post-6587-14468926656613_thumb.jpg

Är lite osäker på vad pumpen kommer att orka med och om den klarar av saltvatten överhuvudtaget, men detta är som sagt för att testa och lära mig så vi får se vart detta tar vägen.

Imorgon så bär det av för inköp av salt, saltmätare.

KH, nitrit och Ph sats till salt har jag redan.

Tänkte vänta någon dag och se till att jag får rätt värden innan jag har i någon levande sten.

Något mer jag borde tänka på att mäta innan jag har i någon levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Johan och välkommen in i saltvärlden! :)

Snygg bakgrund du har i karet!

Bara du har rätt salthalt i karet så kan du lägga i stenen, de andra testerna kan du vänta någon dag med efter att du har fått i stenen i karet.

När du köper saltmätare är mitt råd att du köper en refraktometer på en gång. De kostar kanske lite mer, men är mer exakt, och enklast att använda. Och salthalten är ju trots allt något som du kommer att kolla hyfsat ofta.

Vad har du tänkt dig för invånare i karet?

Lycka till med ditt kar!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så bar det av med en liten tur till Bioted Marine, köpte med mig lite salt och div. tester (KH, NO3, PO4, MG,CA) och även en saltmätare av den varianten som ser ut som en flytande termometer. Kände att det får duga så länge pga att jag har en liten budget att hålla mig till just nu plus att pris-skillnaden var ganska stor där.

Sedan blandade jag salt hela dagen och mätte så klart, det slutade på ett värde på 1,024. Sedan åkte jag iväg till Ciklidhuset i Lerum och köpte lite (Begagnad) levande sten, ett riktigt klipp enligt mig. Men jag kanske får sota för det senare, vem vet! :) Han hade fått in en massa kul fisk nu med!

Så nu står det här och bubblar och jag sitter och stirrar in i burken. Och nu har jag hittat lite grejer som jag undrar över, dessa två saker undrar jag vad det är för någonting, någon som vet?

post-6587-14468926663788_thumb.jpg

Och så här ser det ut än så länge i karet med 5kg sten i :)

post-6587-1446892666399_thumb.jpg

post-6587-14468926663545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Johan och välkommen in i saltvärlden! :)

Snygg bakgrund du har i karet!

Bara du har rätt salthalt i karet så kan du lägga i stenen, de andra testerna kan du vänta någon dag med efter att du har fått i stenen i karet.

När du köper saltmätare är mitt råd att du köper en refraktometer på en gång. De kostar kanske lite mer, men är mer exakt, och enklast att använda. Och salthalten är ju trots allt något som du kommer att kolla hyfsat ofta.

Vad har du tänkt dig för invånare i karet?

Lycka till med ditt kar!

/Madde

Tack så mycket Madde!

Ja detta ska blir riktigt kul, ja egentligen hade det nog varit smart att köpa en refraktometer men det var mer än 500:- skillnad. Så jag kände att det fick funka för mig, brukar dom visa väldigt mycket fel?

Min tanke är att börja med någon eremit och någon räka, just för att lära mig hur jag ska bete mig med vattenbyten nu i början i och med att jag kör utan skummare osv. När jag sedan känner att jag har fått en bra kläm på det så får jag ta det där ifrån. Har planen att stressa långsamt, och ska försöka hålla mig till det vilket inte alltid är lätt! haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar du på triton så är dom inte så mycket dyrare. Rekomendera också varm en refraktometer så slipper du gissa!

Oj! Ja, det var inte så dyrt.. Synd att jag hann köpa innan jag såg det :smiley24:

Men tack så mycket för tipset! Får bli att jag köper där när jag ska uppgradera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte testat den modellen som du köpte. Jag hade en hydrometer/vippmätare som följde med mitt lilla kar när jag köpte det. Den visade ganska mycket fel minns jag, men inte hur mycket dock.

Jag hade också ett litet kar, 37 liter, innan jag bytte till mitt RSM 130D, enligt de flesta så har jag väl fortfarande ett litet kar. ;) Men jag körde också skummarlöst och bytte 10 liter vatten med 7-14 dagars mellanrum. Funkade väldigt bra för mig. Vill du kika, så finns länk nere i min signatur.

Lite mjukkoraller kan du ju testa också. Jag föreslår, som jag brukar, skivanemoner, Discosoma för de finns i så många fina färger och är väldigt lätta att hålla och Ricordea så klart. :)Zoanthus, knappar, en del vill inte ha dessa då de är ganska giftiga, men de är ju så vackra och finns i en oändlig mängd färgvariationer. Sen finns det ju en mängd andra mjukisar också som är lätta. Jag har Capnella, Kenya träd, som ynglar av sig konstant, och Xenia, som för de flesta växer som ogräs förutom i mitt kar, där de bara degenereras hela tiden.

Att stressa långsamt är verkligen inte lätt i början, finns ju så mycket vackert som man vill ha, och helst igår, men tålamod är bra att ha inom denna hobbyn. :)

Angående din fråga om vad om är på bilderna. På den första bilden, svårt att se, men tycker det ser ut som en Borsmask. Ett nyttodjur som håller rent i karet. Själv plockar jag bort dem om de är jättestora, annars får de vara kvar. Se dock till att du inte petar på dem, borsten på sidan fastnar i huden.

På andra bilden vet jag inte, en gissning är Palythoa, men som sagt, bara en gissning. Det finns säkert någon annan som vet och kan svara.

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte testat den modellen som du köpte. Jag hade en hydrometer/vippmätare som följde med mitt lilla kar när jag köpte det. Den visade ganska mycket fel minns jag, men inte hur mycket dock.

Jag hade också ett litet kar, 37 liter, innan jag bytte till mitt RSM 130D, enligt de flesta så har jag väl fortfarande ett litet kar. ;) Men jag körde också skummarlöst och bytte 10 liter vatten med 7-14 dagars mellanrum. Funkade väldigt bra för mig. Vill du kika, så finns länk nere i min signatur.

Lite mjukkoraller kan du ju testa också. Jag föreslår, som jag brukar, skivanemoner, Discosoma för de finns i så många fina färger och är väldigt lätta att hålla och Ricordea så klart. :)Zoanthus, knappar, en del vill inte ha dessa då de är ganska giftiga, men de är ju så vackra och finns i en oändlig mängd färgvariationer. Sen finns det ju en mängd andra mjukisar också som är lätta. Jag har Capnella, Kenya träd, som ynglar av sig konstant, och Xenia, som för de flesta växer som ogräs förutom i mitt kar, där de bara degenereras hela tiden.

Att stressa långsamt är verkligen inte lätt i början, finns ju så mycket vackert som man vill ha, och helst igår, men tålamod är bra att ha inom denna hobbyn. :)

Angående din fråga om vad om är på bilderna. På den första bilden, svårt att se, men tycker det ser ut som en Borsmask. Ett nyttodjur som håller rent i karet. Själv plockar jag bort dem om de är jättestora, annars får de vara kvar. Se dock till att du inte petar på dem, borsten på sidan fastnar i huden.

På andra bilden vet jag inte, en gissning är Palythoa, men som sagt, bara en gissning. Det finns säkert någon annan som vet och kan svara.

/Madde

Väldigt kul att se att det har funkat för dig! Känns lite betryggande, dock så känner jag lite spontant att min pump kanske är i minsta laget 150-300 l/h.

Är lite sugen på att ha någon Euphyllia som svajar i karet, men som sagt så är det en djungel och man är ju sugen på mycket :P

Borstmask är det garanterat! Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men en sak jag undrar är när det gäller kväve cykeln. När det gäller sötvatten så säger man ju oftast att man inte ska byta vatten första månaden för att bakteriekulturen ska byggas upp i vattnet.. Dock så brukar man ju vilja ha något levande i karet då för att bakterierna ska få "mat". Räcker den levande stenen för detta eller bör man tillföra något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har färdigcyklad sten i karet så kommer det finnas plenty med mumma för bakterierna.

Om du kör med "färdig" sten sten så finns det inte så stor anledning att vänta på att skaffa innevånare till karet.

Jag tror att den ska vara fördigcyklad.. Det var begagnad sten som låg i ett kar tillsammans med sjöstjärnor och sjöborrar, och i min vetskap så har den legat där i minst 3 veckor.. Tack för svaret! Då blir det nog att åka och köpa någon räka och kanske en liten eremit eller liknande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående mina mätvärden så ser jag att fosfatet har ökat över mina riktvärden likaså så ligger även nitrat nivån ganska högt, så jag funderar på att ha i lite macro-alger tillsammans med lite levande som jag vill ha i.. Någon som tycker jag borde göra något annat? Bör jag kanske göra ett vattenbyte för att få ner värdena yttligare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du frågade om pumpen i första inlägget. Jag har kört samma pump som du i saltvatten och det fungerar utmärkt. Den är dock lite klen, men i detta lilla akvariet kanske det räcker.

Du kan kolla pH för att se om du får CO2 överskott i vattnet. Ligger det under 8.0 är det antagligen för dålig cirkulation. Men innan du rusar iväg och köper en streamerpump får du kolla om vattnet är dåligt luftat genom att ta en kopp akvarievatten och lufta det med en luftpump med utomhusluft i en timme. Om pH är märkbart högre än tidigare är det antagligen dags för en ny pump alternativt rikta vattenstrålen mot ytan för att skapa turbulens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan det nog vara så att stenen fortfarande släpper näring och då kan det vara läge att tillsätta lite städpatrull.

VB blir ganska effektivt på så små kar då du kan byta så många procent åt gången.

Yes, blir nog ett litet vattenbyte imorgon... Har tillsatt ett aktivt kol som tydligen skulle ha någon tillsats som band fosfat också, har dock inte känt av någon effekt av det än men vi får se!.. Har blivit en eremit, och en pepparmintsräka.. Sedan upptäckte jag en krabba bland min levande sten med! Något mer som bör tillsättas i en städpatrull?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du frågade om pumpen i första inlägget. Jag har kört samma pump som du i saltvatten och det fungerar utmärkt. Den är dock lite klen, men i detta lilla akvariet kanske det räcker.

Du kan kolla pH för att se om du får CO2 överskott i vattnet. Ligger det under 8.0 är det antagligen för dålig cirkulation. Men innan du rusar iväg och köper en streamerpump får du kolla om vattnet är dåligt luftat genom att ta en kopp akvarievatten och lufta det med en luftpump med utomhusluft i en timme. Om pH är märkbart högre än tidigare är det antagligen dags för en ny pump alternativt rikta vattenstrålen mot ytan för att skapa turbulens.

Tack för tipset! Just nu verkar det faktiskt fungera ganska bra, och har munstycket riktat mot ytan. Så det är väldigt bra ytrörelse :) Kommer nog byta pump framöver, men så länge denna funkar så får den gå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår så var jag på en liten shopping runda, notera liten! Det här svårt att hålla sig när det finns så mycket fina saker man vill ha!

Så som mina testpiloter och städpatrull så blev det en eremit med blå/svart randiga ben och en pepparmintsräka.

post-6587-14468926699845_thumb.jpg

Sedan kände jag att jag ville ha någon korall att börja med, utan att riskera en massa pengar om jag gör fel :P Så det blev en liten en!

post-6587-14468926700069_thumb.jpg

Sedan inhandlade jag även lite aktivt-kol som även skulle binda fosfat..

Efter detta så spenderade jag någon timme att stirra in i karet.. Jag lyckades få syn på en krabba som har gömt sig i min levande sten, och även några små musslor (inte dom där snygga stora, utan mindre) Vet inte om ni kan se krabban, lite svårt att fota då den har samma färg som stenen och att jag fotar med min iphone för tillfället :P

post-6587-1446892670186_thumb.jpg

Inte så storslaget, men det glädjer mig! Det är detta jag gillar med saltvatten, det krävs inte mycket för att man ska bli fast och titta i ett kar. Så mycket liv så koncentrerat!

post-6587-1446892669961_thumb.jpg

post-6587-14468926701627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som har hänt här sedan jag skrev här sist är att har inhandlat två små clowner.. Och även en liten putsräka.. Som ni ser så ligger fosfatnivån kvar trots att jag hängde ner en "strumpa" med det fosfat-absorberande mediet.. Så det jag gjorde idag var att hälla i nytt media och lägga strumpan i filtret istället för att hänga det över kanten på akvariet, tillsammans med ett 10% vattenbyte. Tänkte även att detta kunde få ner nitratet lite.. Så får vi hoppas att det går åt rätt håll.. Tänkte att jag skulle ha i lite mer korall inom en snar framtid, någon som har tips eller tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hade helt glömt bort att jag startade denna tråden, men tycker det skulle passa bra med en liten uppdatering här :)

Invånare i karet idag är

2 små clowner

3 pepparmintsräkor

1 putsräka

1 eremitkräfta

1 Salarias fasciatus

post-6587-14468927436428_thumb.jpg

Ska försöka ta en helt ny uppdaterad bild när jag kommer hem.. Har möblerat om lite, och lagt i sand. Och även lite mindre alger på bakrutan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har märkt under de första tiden som behöver uppdateras är ljuset i detta karet.

Och eftersom jag gillar att testa och greja så ska jag testa ett lysrör som jag inte sett någon testa i akvariehobbyn, kanske inte funkar alls, kanske blir succé :)

http://www.gemma-led.se/vaxtbelysning-t8-lysror

Ett LED lysrör som ligger på 9w och som egentligen är anpassat för inomhusodling av växter.

Så nu ska jag bygga in mitt akvarium i en hylla och montera min gamla armatur plus det nya LED röret i hyllan (bilder på projektet kommer i eftermiddag)

Här är en bild på röretpost-6587-14468927436671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul med lågbudget burkar har själv ett 110 lit Aquel ( fick köpa burken utan paket prylarna på HerkulesZoo ).

Tipps på LED belysning:

Min belysning va ingen hitt kollade runt lite och hittade en LED belysning på en Tysk sida:

http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html

sattsade på den och är helnöjd hafft den i ett par månader nu funkar bra.Ljuset va för bra så det blev en Dimmer på Kjell o Komp 149:- så kan man reglera styrkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...