Gå till innehåll

Frigolit under eller ej?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag uppgraderar till ett 350L hörn kar från mitt nano på 33L. Jag undrar om det är nödvändigt att ha frigolit under karet det har jag hört att man ska ha för att jämna ut ojämnheter i stativet. Nu är det så att jag bygger mitt hörn stativ själv, då jag litar på mig själv och är mycket noggrann ser jag ingen anledning att ha det. Jag undrar hur ni som byggt egna stativ har gjort?

(Min plan är att sätta ett kraftigt stöd ben i mitten som sen fördela vikten till tre andra reglar som i sin tur går bak mot hörnet, likt en solfjäder. Stativet är lika brett som karet så den vilar på 19mm. MDF sidstyckena. Denna lösningen har jag fått fram eftersom jag tänker använda en sump på 80L och den själ mycket plats. Jag planerar även att montera ett hyllplan och en botten på stativet för extra stabilitet. Det blir kanske några skruvar in i väggen också. PS: Det blir En rundad front lucka med.)

post-6393-14468926659865_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tänk följande scenario, att ditt golv släpper några milimiter så att belastningen blir ojömn, med tiden kommer även bänken bli liiiite ojämn, det kräver inte många milimiter för att vikten skall bli snefördelad.

Dock med frigolit under så kan den jämna ut dem små milimiterna.

Kommer tycker helt klart att man skall ha det, jag kommer ha det på mitt nya bygge iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör frigolit både mellan bänk och golv och mellan displaykar och bänk. Detta är ett juwel 240l (har plastsarg nertill)

kommer även köra frigolit under sumpen som är ett Alu-ramkar.

förstår inte varför man inte ska kunna ha frigolit under ett ramkar??

De Juwel jag har haft är dimensionerade så att bottenrutan ska hänga fritt och bara ha kontakt i ramen, Vilket gör att man inte behöver oroa sig för ojämnheter, så de ska inte ha någon frigolit under sig är den info jag fått vid inköp. Men jag är inte säker på hur det är med den varianten du har. På mina syns det tydligt genom att ramen ser till att glaset kommer ganska långt upp från ramens underkant.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör frigolit både mellan bänk och golv och mellan displaykar och bänk. Detta är ett juwel 240l (har plastsarg nertill)

kommer även köra frigolit under sumpen som är ett Alu-ramkar.

förstår inte varför man inte ska kunna ha frigolit under ett ramkar??

Konstruktionen är att all tyngd mot bänken ska gå genom alu ramen på karet..

Har man otur med ett alu rams kar så spricker botten skivan pga frigolit trycket som blir under karet..,

Om aluramen sjunker så pass att frigoliten trycker bottenglaset uppåt mot sidoglasen så kan det bli så pass mycket spänning så bottenglaset spricker i två halvor helt enkelt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, Antony, Manne.

Tack för era svar.

Manne - Har faktiskt inte tänkt på det du beskriver med den motsatta effekten.

I min tankevärld så skulle frigoliten fördela belastningen, men med tanke på att ett ramakvarium bär i ramen så ska givetvis belastningen även vara mot ramen.

Med tanke på att man sätter jättestora ramkar på aluminiumställning och även om aluminiumställningarna har tvärstag så bär de hela karet på sarhen och hela glasrutan hänger fritt. ( har faktiskt haft ett 320L kar på det sättet med 100kg sten :-)

Janne- Jag hade en Aquael hörna av gamla modellen (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40440-Sardellen-uppgraderar-till-350L-h%F6rna-Sump) Denna har plastsarg nertill, men det är en sarg som bara är punkt-limmad dit och utan någon förbindning (kryssmönster som man ser om man tittar rakt uppefrån och ner genom botten) Under detta Aquaelkar hade jag frigolit, men det ska inte heller vara nödvändigt att ha under juvelkaret då det bär på både plastsargen nertill och "kryssmönstret"

-Janne: du skriver att du haft Juwel-kar. Har du några smarta tips på avrinningen då det är ett smalt kar på enbart 40cm i djupled (ej vattendjup)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Janne: du skriver att du haft Juwel-kar. Har du några smarta tips på avrinningen då det är ett smalt kar på enbart 40cm i djupled (ej vattendjup)

Tyvärr inte, jag har mest kört de som sötvattenskar. Hade ett 400L som jag körde salt i, men då gjorde jag en liten inbyggd sump i acryl som passade längs ena kortsidan (akvariet stog in mot ett hörn så man såg inte in från det hållet i alla fall).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...