Gå till innehåll

AKUT Anemon hjälp


j sjögren

Rekommenderade inlägg

I morse kollade jag i karet och allt såg bra ut. När jag kom hem nu så såg jag att min bubbel tip har vänt ut och in på hela sig. Genast så tog jag ut den ur karet och stoppade den i en egen burk. Frågan är vad som får en anemon att total haverera på bara 6 timmar? Finns det något man kan göra för att rädda den trots att den är helt in och ut vänd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Extremt liten chans, särksillt om den är så ny. Anemoner mår inte bra av att flyttas runt. Kan även vara att den chockades när den kom i ditt vatten (är extremt känsliga för förändringar i salthalt).

Köpte du anemonen på en sten eller köpte du den lös?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemoner skall aldrig köpa löst, köper man dem lösa så skadas de ofta när man river loss dem från stenen de sitter på. Sitter de på glas är chansen mindre, men då de är så känsliga särskillt i inkörningsfasen så borde man undvika det.

Var det karet eller anemonen som var en vecka gammal? En anemon borde inte placerats i ett kar inom första 3 månaderna i mina ögon. Många skulle påstå efter 1år, men mycket beror på hur bra koll man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...