Gå till innehåll

Tips och råd.


Marvin

Rekommenderade inlägg

Jag har idag en 80 liters burk igång, men ska uppgradera till ett 240liters som jag har uppstartat nyligen. Igår (2012-09-30) så la jag i drygt tio kilo ls. Jag ahr ca tio kg till i min lilla kub som följer med över.

Mina frågor är. Hur lång tid ska det stå tomt med endast ls i? Några särskilda tester som jag bör ha hemma? Belysning på eller av?

Tacksam för alla svar från er mer erfarna akvarister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väldigt många sätt att göra detta på. Om fortfarande känner dig grön när det kommer till saltvatten skulle jag rekomendera det säkra sättet, ha i stenen utan ljus eller något annat i ca 1månad (vissa är skulle säkert köra på 3 månader, men tycker själv 1 månad räcker gott och väl) utan ljus. Börja sedan väääldigt försiktigt. några sniglar, ljus ~4timmar per dag och öka sakta ljuset upp mot 10-12 timmar (ca:en timma i veckan) De flesta brukar köra 6-8 timmar fullljus, sedan 4-6 timmar med ~50% ljus.

sedan bör det vara ok att börja ha i fiskar etc. men långsamt, inte mer än en fisk i veckan.

Värden som du bör hålla koll på i början är Nitrat och Fosfat, Nitrat är ganska safe sålänge den är under 20, och fosfat under 0.20.

Detta är för dem minst krävande typer av fiska och koraller. Men det är egentligen steg 2 :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, för allt som är fotosyntetiskt dödar du. Jag skulle bara köra, kanske lite mindre ljus typ 6 timmar/dagen släng i några sniglar och verkar allt klara sig så är ju allt bra. Jag har flyttat min tank 2ggr med sten, fisk, koraller och allt men bara en del av vattnet vilket faktiskt är det du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Reuben!

jag glömde säga att ls är köpt begagnad och är väl inkörd och sjuder av liv. Men det kanske inte spelar större roll?

Beror på lite grann, i mina ögon är det väldigt sällan något av värde som kommer på levande sten när det är nytt. Begagnad sten kan dock ha rester av alla möjliga godbitar, fick du se karet du plockade stenen ifrån?

beroende på vad det var där så kan det växa tillbaka och då kan få lite "gratisfraggar".

Däremot var stenen från ett lite halvsunkigt kar som höll på läggas ner pga misslyckande, då är risken att det är en del fosfat etc som ligger i stenen, då är det inte värt att ha ett algutbrott det första som händer. Iaf i mina ögon. Men sen finns det dem som gillar alger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Stenen var från ett välskött kar som skulle läggas ner p g a flytt. Det kryllar av sniglar och små sjöstjärnor, och dom kryper omkring och verkar trivas. Det finns även en del knappar på stenen. Jag ska mäta nitraten. Återkommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratet visar lite för mkt rosa än så länge(Saliferts test) Jag har börjat köra med Red seas No3Po4x, och får se om nitratet sjuker. Jag har även beställt men ännu inte fått hem Fosfattestet.

Jag tänkte börja köra ljus ca 6h/dygn, så sniglar och annat liv i tanken får lite ljus. Tänkte mäta nitrat och fosfat ett par ggr till innan det blir dags att flytta över något levande(fisk, turbo) från mitt lilla kar.

Det nya karet har då stått och tuffat på i ca två veckor då. Är det för tidigt att testa med något levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har nitratet försvunnit, och turbosnäckorna samt nåra fiskar har fått flyttat över. Ljuset står på ca 6h om dagen. Nu behöver jag hjälp med att identifiera det som föjlde med på ls. Hoppas det går att se(bilderna tagna med mobil) Bild 1: De mörka "knapparna" Bild 2: Den gröna "knappen"

post-6938-14468926868594_thumb.jpg

post-6938-1446892686855_thumb.jpg

post-6938-14468926868493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värden idag:

No3 0 Po4 0 Salinitet 1,024 Temp 26. Tänkte börja med någon korall i helgen, har någon tips på någon bra "nybörjar"korall? Tänkte köpa Red seas Reef foundation ABC+ för att korallen/korallerna ska få så bra förutsättningar som möjligt. Bra eller dåligt? Annat tips? Några tester som är bra att ha hemma när man har köpt koraller?

Ingen som kunde hjälpa mig att identifiera ovanstående bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ingen anledning att börja med massa tillsatser för någon enstaka korall.

Kör med regelbundna vattenbyten med ett vettigt salt.

Ca, kh och mg tester är bra att ha.

Vad gäller korall så brukar väl dom flesta börja med någon mjukis tex sacrophyton, lite skivanemoner och liknande.

Vill du ha sps så är montiporor i regel lätta. Finns ju miljoner att välja på.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...