patrikk Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Så få har jag haft min skummare ett tag och tycker fortfarande att den hörs på tig för mycket när luft intaget är öppet. Stänger man av luften så är pumpen väldigt tyst men så fort den producerar luftbubblor så låter den väldigt mycket. Är det någon som har bra tips på hur man kan få ner ljudet? Finns det någon annan pump man kan använda som är tystare eller något som man kan modda/justera. Här spelade jag in en lite film för att ni ska kunna höra ljudet. //PatrikSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionfish Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Jag skulle rekommendera att använda en silencer om det är luft insuget som låter. Det går att bygga själv av en bit pvc rör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 2 oktober 2012 Författare Dela Postat 2 oktober 2012 (ändrat) det är inte insuget som låter utan i skummaren. Jag gissar nu men tror att det är ljudet som skapas när bubblorna görs.Jag lyssnade nu på min egen video och ljudet som jag hör kommer inte riktigt fram i video:n om det är pga brusreduceringen eller ej vet jag inte men det kanske ändå hjälper till att skapa en lite bättre uppfattning Ändrat 2 oktober 2012 av patrikk tillägg: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionfish Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Lite svårt att avgöra från videon. Har du rengjort pumpen? Ibland blir det problem med en pump som vidrör andra element och det kan skapa vibrationer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Normalt fungerar ju dessa bra med insugsvredet "på klockan 2",eftersom de flesta pumpar tenderar att "knacka" lite med för mycket luft in - men konstruktionen på 600:an medför att ju den ibland plockar upp resonanser från pumpen, så ofta räcker det att bara jämka lite på pump eller kabel för att få tystare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Taggen76 Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Jag brukar spruta ner färsvatten i insugsvredet ett par gånger i månaden. Det funkar för mig men jag vet ju inte om det är det som gör det eller att jag bara har en bra skummare :-). Hur ofta rengör du din skummare helt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Har inte just den skummaren haft en hel del problem med impellern? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Har inte just den skummaren haft en hel del problem med impellern?Nä, inte numera, det var lite strul precis när dom gick över till fast axel och keramiska bussningar, men det är väl 4år sedan.Vi säljer många 5&600 och det funkar helt utan problem Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 Nä, inte numera, det var lite strul precis när dom gick över till fast axel och keramiska bussningar, men det är väl 4år sedan.Vi säljer många 5&600 och det funkar helt utan problem Precis det felet jag tänkte på... har bytt ut massor impellrar tidigare, även om det är ett par år sedan nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
m1nken Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 jag har en mce500, och när jag tycker den låter så där mkt så lägger jag en handduk över den! men ser till så att den inte täpper till luften. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 2 oktober 2012 Författare Dela Postat 2 oktober 2012 en dum fråga men kan man kontrollera/justera vattenflödet på pumpen ? varför jag undrar är för jag såg ett youtube-klipp där vattnet som kommer ut från skummaren var betydligt mindre än vad min spottar ut. det stora röret från min skummaren är fylld medans Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 2 oktober 2012 Dela Postat 2 oktober 2012 en dum fråga men kan man kontrollera/justera vattenflödet på pumpen ? varför jag undrar är för jag såg ett youtube-klipp där vattnet som kommer ut från skummaren var betydligt mindre än vad min spottar ut. det stora röret från min skummaren är fylld medans Vattenivån i skummaren kontrolleras genom att skjuta den svarta baffeln upp eller ner Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 3 oktober 2012 Författare Dela Postat 3 oktober 2012 Vattenivån i skummaren kontrolleras genom att skjuta den svarta baffeln upp eller nertack för svaret Leffe, men vilken del är "baffeln" ? se ref. bild ange gärna nummer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 oktober 2012 Dela Postat 3 oktober 2012 Skulle gissa att nr11 är den baffel som man kan skjuta upp och ner i ett spår. Sitter efter facket där kabeln går ner till pumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 oktober 2012 Dela Postat 3 oktober 2012 Ahh, det är på 500:an, 600 har ingen sådan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 3 oktober 2012 Författare Dela Postat 3 oktober 2012 jag fick ett svar på ett annat forum som jag tänkte dela med mig. Varför det låter är troligtvis pga calcium som har satt sig lite överallt på pumpen så tipset var att doppa pumpen i vinäger för att lösa upp calciumet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 oktober 2012 Dela Postat 4 oktober 2012 Vinäger? Var det ett engelskspråkigt forum så var det säkert "vinegar" du fick tips om, det vill säga ättika på svenska. (Iofs så har engelskan inte något egentligt ord för ättika, varpå man använder sig utav vinegar, men här i Sverige så brukar man rekommendera ättika för att lösa upp kalkrester.) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 4 oktober 2012 Författare Dela Postat 4 oktober 2012 Vinäger? Var det ett engelskspråkigt forum så var det säkert "vinegar" du fick tips om, det vill säga ättika på svenska. (Iofs så har engelskan inte något egentligt ord för ättika, varpå man använder sig utav vinegar, men här i Sverige så brukar man rekommendera ättika för att lösa upp kalkrester.)Tack för tipset vinegar används som du säger för både vinäger och ättika. Och jag bara antog att det var vinäger. Det var de 50kr i vasken får ta och köpa the real stuff ättika. Jaja bättre att få veta det innan man doppar sina pumpar 😃Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 4 oktober 2012 Författare Dela Postat 4 oktober 2012 (ändrat) då var ättika inköpt nu kommer nästa fråga ska man blanda ut den ( köpte perstops ättika 24%) det står att man kan blanda ut det och få ättika sprit så (12%)hur ska man göra det man blanda ut det eller bara låta det liga i perstorps 24% ättika? Ändrat 4 oktober 2012 av patrikk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 7 oktober 2012 Författare Dela Postat 7 oktober 2012 Så då har jag kommit på varför den låter så mycket!Det visade sig att när jag plockade isär den så var en av de vita stavarna (på nålhjulet)var av den som ska sitta i botten på pumpen och den lilla biten låg i botten på pumpen och den måste ha åkt run där och fört en massa oljud. trots att staven var av så fungerar pumpen dock så låter den lite fortfarande men det kan jag leva med samt så vet jag att om jag köper en ny så blir det tystare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 7 oktober 2012 Dela Postat 7 oktober 2012 Så då har jag kommit på varför den låter så mycket!Det visade sig att när jag plockade isär den så var en av de vita stavarna (på nålhjulet)var av den som ska sitta i botten på pumpen och den lilla biten låg i botten på pumpen och den måste ha åkt run där och fört en massa oljud. trots att staven var av så fungerar pumpen dock så låter den lite fortfarande men det kan jag leva med samt så vet jag att om jag köper en ny så blir det tystare.Köp bara en ny keramik axel eller varför inte flera så du har i reservSent from my iPad 3 using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 7 oktober 2012 Författare Dela Postat 7 oktober 2012 Det låter bra Kjell men hittar inte någon axel att köpa till nålhjulet ( hittar inte den hos d-d) samt så har du tips på hur man i så fall tar ut den gamla den är avbruten i "stommen" på nålhjulet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 8 oktober 2012 Dela Postat 8 oktober 2012 Nu vet jag inte om det är jag som missuppfattat dig eller Kjelle, men var det axeln eller en av piggarna på själva impellern som var knäckt?Ifall det är en av piggarna på impellern så får du byta impellern eller knäcka av fler runt om så du får jämnvikt och en vibrationsfri gång på hjulet, annars kan en knäckt axel bli följden av det hela. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 8 oktober 2012 Författare Dela Postat 8 oktober 2012 Ok jag ska försöka förklara det bättre.Sett från sidan:En vit plaststav som sitter fast i mitten på metallvikten som utgör stommen på nålhjulet sen kommer plattan med en massa håll och piggar i mitten på denna plattan sitter också en vit plaststav. Sen som har gått sönder är den första som sitter fast i metallvikten. Den är avknäckt helt intill där metallen börjar vilket gör att det inte finns något att greppa för att kunna skruva eller dra ut den. Hoppas att detta ger en klarare bild. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
patrikk Postat 8 oktober 2012 Författare Dela Postat 8 oktober 2012 Här är en bild som min impeller ( needle wheel) och det är den övre vita plaststaven) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.