Gå till innehåll

Hjälp med doserpump!


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har en Grotech Tec 3 som tvärdött. Displayen visar ingenting.

Ser fin ut inuti. Rent och snyggt. Ingen röst eller tecken på brännt kretskort.

Ingen garanti kvar.

Tips? Hur en elektronikidiot som jag felsöka?

INTE sugen på att köpa nytt. Löjligt dyrt för en så enkel apparat.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

post-5201-14468926752486_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den visar alltså inga som helst tecken på liv? Vad har du för utrustning att tillgå? Har du nån slags multimeter i.a.f.?

Elektrolytkondingarna ser ju på bilden ser ju inte ut att ha blivit överhettade i.a.f. undersök om det finns några tecken på att de svällt upp, läckt nån vätska eller så? (det är de blå, svarta och ev bruna "burkarna" på kortet)

Säkring är ju liksom Maglofster nåt jag tänker på, borde finnas nåt då den har 230 rakt in, brukar vara nån slags glasrör med en tråd i, finns även andra varianter som ser mer ut som en normal komponent, i nära samband där nätspänningen kommer in. skulle vara bra med en bild mer rakt uppifrån. Gärna skarp då med :P

På grund av att den har 230 in på kortet, var försiktig! Och känner du dig det minsta osäker låt bli att pilla för mycket på den... Behöver egentligen fler och bättre bilder för att se hur kortet är designat, men min strategi skulle varit att kolla igenom kortet, eventuellt mäta några misstänkta komponenter.

Om ingen komponent ser ut att vara under isen, skulle jag koppla in den nätuttaget och kontrollera om spänningen kommer fram till de olika kretsarna, har ingen krets nån spänning så kan man vara relativt övertygad om att det är nåt fel i spänningsomvandlingen. Då skulle jag först kolla att det finns ström ifrån uttaget så det inte är nåt fel på sladden, om det är okej skulle man undersöka i delar vad som kan vara fel, se om det finns nån spänning på utgångarna på transformatorn och då vet man om problemet ligger före eller efter trafon... Så delar man upp kretsen på så sätt i mindre och mindre delar så pekar det till sist ut en enskild komponent.

Men igen, tänk på att det kan vara förenat med livsfara om du inte vet vad du gör så gör det inte i såfall...

Du har ingen elektronikkunnig i din närhet? själv bor man ju lite väl långt bort. Kretskortet ser väldigt enkelt ut så det borde inte vara några större problem att hitta vilken komponent som spökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte rekommendera att koppla in den i uttaget för att mäta (med risk att man råkar kortsluta något eller flummar till det medan man mäter/fipplar med probarna). Skaffa/låna ett labagg och koppla in, och dra på några volt (9v lr liknande) och begränsa strömmen. Räcker för att mäta allt på primärsidan av trafon åtminstone,.. du behöver nog dock runt 20v för att få ut något vettigt på sekundärsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...