Gå till innehåll

Korallrevet???


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Vad jag fattat så var detta namn ej reggat som webbsida.

Först till kvarn med webbside namn så heter man nått som assosierar till sitt firma namn så kan man köpa detta.

När jag började med saltvattensguiden så ville jag heta saltvatten.se men fick det ej det var upptaget så det fick bli ett helt namnbyte till saltvattensguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det ju så att vem som helst kan regga en sida i annans namn på internet så länge den inte är upptagen. Men sen kan man ju alltid disskutera om det är moraliskt rätt att göra så... Många som vill ha kontakt med Korallrevet i S-tälje lär ju först prova med att söka på korallrevet .se, o lär då handla klart längre ut än S-tälje.. Känns ju lite sisådär tycker jag. Man borde ju ha valt ett "eget" namn...

Sen är det ju så att OM korallrevet i S-tälje har registrerat sitt namn som varumärke, då kan ingen annan använda det förutsatt att det är reggat i samtliga län..

Men som sagt det är ju lite av en moralisk fråga, vad man tycker är rätt o fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det ju så att vem som helst kan regga en sida i annans namn på internet så länge den inte är upptagen. Men sen kan man ju alltid disskutera om det är moraliskt rätt att göra så... Många som vill ha kontakt med Korallrevet i S-tälje lär ju först prova med att söka på korallrevet .se, o lär då handla klart längre ut än S-tälje.. Känns ju lite sisådär tycker jag. Man borde ju ha valt ett "eget" namn...

Sen är det ju så att OM korallrevet i S-tälje har registrerat sitt namn som varumärke, då kan ingen annan använda det förutsatt att det är reggat i samtliga län..

Men som sagt det är ju lite av en moralisk fråga, vad man tycker är rätt o fel...

Mja... man får inte att göra intrång på namn hur som helst. Jag har en bekant som jobbar med specifikt datorprogram och de (företaget) hade regat ett namn som gjorde intrång på en konkurents produktnamn. I vilket fall så blev de efter något år tvingade till att sälja platsen till konkurenten för att inte åka på skadestånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men som Niclas skriver så väljer man själv om man patenterar namnet i det län verksamheten finns eller även andra. Man måste betala en viss summa per län (800SEK/län) där man önskar skydda sitt företagsnamn och låter man bli att göra det så finns det inte mycket som hindrar någon annan att använda samma namn i Sverige, dock inte i samma län som den urspungliga företaget finns registrerad (plus de län företaget har köpt varunamnsskydd i).

Det där med .se domänen släppte man fritt för c:a 1-2 år sen och medan innan dess fick endast registrerade företag ansöka om sitt .se domän så kan idag vem som helst göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker väl att det var väl det inte smartaste han har gjort igenom att ta ett namn som redan funnits i på marknaden i många år! Sen finns det många andra bra namn att ta istället som förknippas till detta område/Branch.. tycker jag iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag det är fullständigt absurt att man plockar in någon annans namn i en webbsida som jag antar skall sälja akvarieprylar. Denna smala hobby med få butiker krockar ju brutalt när någon gör så här. Att rida på ett etablerat namn är patetiskt, och det finns inga argument för att legitimera denna strategi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag känner varken de i Södertälje eller den nye företagaren, men tycker inte att det här är att stjäla alls! Registrer man ett företag så finns det regler om var och hur man vill skydda namnet. Allt hänger på hur bred verksamhet man ska driva: endast i södertälje, i Stockholm, rikstäckande eller internationell. Vad det gäller internet så är det fritt fram att registrera företagsnamn som är lediga. Kollar man upp korallrevet så är korallrevet.com och korallrevet.se upptagna medan .net, .nu, .org, .biz och en massa andra är lediga.

"stjäla" är för starkt ord i detta sammanhang tycker jag, såvida de i Södertälje inte har belägg på att de äger rätten till detta namn. Att vissa av er tydligen känner personen i fråga och har personliga känslor inblandade i frågan är en sak, men knappast nåt som gör den nya affärens handlande till ett brott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Moral" och "moral"...

Mediable.net var det domän som fanns ledigt när vi registrerade vårt företag för 5 år sen. Det tog 5 år innan vi kunde ta mediable.com som någon hade registrerat och ville ha $20.000 för! Även om vi var det enda företag i hela världen med det namnet. Samma gäller armenica.org: armenica.com registrerades i slutet av förra året, nån dag innan jag kom ihåg att den förra registreringstiden höll på att gå ut. Nu är det samma röra igen: han som äger armenica.com vill ha ett antal $K för .com-namnet även om vi är den enda som heter armenica och har en existerande verksamhet och fungernade sajt med det namnet online på internet.

Så när det gäller internet så måste man vara alert. "Först till kvarn..." gäller definitivt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svår fråga :) Som ni förstår av det ovanstående så är jag i samma sits som de, men tycker fortfarande att det är svårt att säga nåt om det. Världen skulle vara en perfekt plats om alla tog hänsyn till liknande aspekter och lät bli att t.ex. registrera ett annat namn som bevisligen finns. Men så funkar det inte i det verkliga världen, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar måttligt seriöst att försöka åka snålskjuts på en inarbetad firma istället för att försöka skapa en egen nisch. Att sedan börja annonsera att man är "Sveriges största online butik" innan man är igång överhuvud taget verkar inte trovärdigt. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Kollade upp namn genom att granska hemsidor." Jag sökte med Google på Korallrevet, fick tre träffar på första sidan med Korallrevet i Södertälje. Men det som förvånar mig mer, hur står det till med branchkunskapen om man inte känner till Korallrevet i Södertälje?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag att ni är lite för hastigt att döma saker:

1) Alla affärer och företag marknadför sig som "den mest kompletta", "billigaste" etc. Ta en titta på de sajter som finns representerade på forumet så känner ni säkert igen dessa påståenden. Sen är det upp till bevis att verkligen leva upp till det och den saken avgör kunderna och ingen annan

2) Det MÅSTE finnas en jäkla massa företag i Sverige som heter exakt likadana men bara verksamma lokalt i sin egen stad eller län.

3) Om det finns nåt som måste sägas så låt de två företagarna hantera det sinsemellan. Som sagt jag känner varken eller och vem har sagt att de i Södertälje skulle reagera som ni gör?

4) Innan det här förvandlas till en genuin häxjakt à la Medeltid så tycker jag att alla lugnar ner sig, låter de riktiga inblandade sköta det mellan sig (OM DE ENS HAR NÅT ATT REDA UT!) och så får ni döma sajten efter dess innehåll när den väl har kommit upp.

Det här är att göra en full levande kacklande höna av en pyttesmå dun...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...