Gå till innehåll

Korallrevet???


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Det är ju inte så att korallrevet är ett särskillt speciellt namn. Jag gnäller ju inte för att nån annan registrerat adressen svensson.se eller .nu

Även om korallrevet i S. skulle ha vissa rättigheter till namnet så är det ju inte säkert att det räcker.

"En Innehavare får anses ha en rätt eller berättigat intresse till domännamnet särskilt om det visas att

-användning . eller förberedandet av användning . av domännamnet skett i samband med marknadsföring av varor eller tjänster innan tvistlösningen inleddes,

-domännamnet är allmänt känt för Innehavaren även om denne inte förvärvat någon ensamrätt till den benämning som utgör namnet eller

-domännamnet inte används i kommersiellt syfte för att vilseleda konsumenter eller för att skada ett känneteckens eller en rättighets anseende."

http://www.nic-se.se/domaner/allmanna_villkor.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Indirekt så gör ju du det... Men det är skitsamma, fel är det, oavsett nån har skaffat en hemsida eller inte man ska inte behöva bli "robbad" på sitt företagsnamn tycker jag.

Nej det gör jag inte. jag håller med dig men i dagens läge så gäller det att vara alert. det var bara det jag menade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte lagstiftningen, men jag vet att det inte längre är helt och hållet "först till kvarn" som gäller, utan man har försökt stävja de värsta domänspekulationerna. I alla fall för .com-domäner.

Är det ett etablerat varumärke kan man bestrida eventuella skyhöga krav på pengar. Till exempel skulle du inte kunna kräva en massa pengar för Cocacola.com om du hade den. Är det däremot ett mer generellt namn som bookstore.com, eller liknande går det säkert bra. Domännamnet är då applicerbart på flera olika brancher och/eller företag.

Till exempel dröjde det ett bra tag innan artisten Sting fick loss sting.com. Sting ansågs som ett mer tvetydigt ord och inte enbart som ett varumärke, så de krav på pengar som innehavaren av domänen ställde bedömdes som rimliga.

Jag skulle tro att "korallrevet" skulle anses som generellt, men man kan ju aldrig veta.

Å andra sidan kan man ju fråga sig om det var en bra idé att "sno" (medvetet eller omedvetet) namnet. Det har ju onekligen skapat en del badwill. Ingen affärsidkare vill väl bli känd som "de som stal en domän", utan hellre som en bra butik.

Å tredje sidan finns det en gyllene regel som säger att "Det finns ingen dålig publicitet", även om Enron lär misstycka. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med all respekt för allas åsikter, den fria världen och allt vad det medför:

Är det nån av er som har skrivit i denna tråd delägare eller juridiska bolgsmän i Korallrevet i Södertälje? Bara en undran....

Annars tycker jag att det är ytterst förvånansvärt, oprofessionellt och en massa andra saker (som bör lämnas osagda) att så många känner sig försvaradvokater här och kommer med en massa anmärkningar, åsikter och bedömningar!!

Den ena parten eller den andra må vara er vän, bekant, granne eller leverantör, men i en sådan sak så tycker jag att ni borde verkligen ge er och lämna denna fråga åt de berörda och låta dem lösa det på tu man hand. Torts allt: INGEN av er, förutom de involverade bolagsmännen, har absolut någonting att säga i denna fråga.

Låt dem sköta den här sinsemellan på det sätt som de finner vara den rätta. Tack vare all ståhej i denna tråd så tror jag definitivt att de involverade parter är helt insatta i problematiken just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför kan vi inte diskutera detta på forumet? Det finns ju massor av saker som vi inte har att göta med, men som ändå kan diskuteras, eller? Jag känner ingen av dessa personer, men jag har ändå en åsikt och tycker att sådant här är irriterande i en sådan smal branch. Om det nu visar sig vara helt i sin ordning och alla "inblandade" är nöjda, så spelar det väll ingen roll att vi har pratat om detta på ett forum, eller? Så fort det pratas om handlare på denna sida så blir det tvär stopp hos vissa, varför? Det är ju vi som är kunderna, varför kan inte vi få prata om de vi handlar av?

Jag brukar inte vara gnällig, men lite små irriterad blev jag:). Hoppas ingen tar illa upp.

Ps Lossnade pricis en pump som föll till botten och sprutade upp all sand och annan skit som ligger på hela botten den låg där medens jag skrev, fan Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forum är väl till att tycka om saker och ting! Definitivt! Men i vissa fall känns det som att det går till överstyr. Man kan tycka saker och ting, JA! Men när man börjar döma och brännmärka en eller annan så tycker jag att man går över gränsen.

Jag har absolut inget emot att man ventilerar tankar och är säker på att många har lärt sig en och annan nyhet om bolagsregistrering, domänrättigheter etc., men man kan väl låta bli att fälla den anklagade innan man ens har hört deras version.

Som jag skrev i första raden: "Med all respekt för allas åsikter..." Jag tycker definitivt inte att man ska hålla käften, bara vara lite mer mån om det som kommer ut ur den ;)

Jag hoppas också att ingen känner sig speciellt träffad av mitt inlägg...:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vahagn: Jag känner mig lite påhoppad när du insinuerar att någon skulle ha intressen i Korallrevet i S-tälje, jag har under min karriär varit där 3 ggr, butiken ligger helt fel i förhållande till vad jag bor.... Jag känner inte ägarna mer än att vet vilka de är och de vet vem jag är.

Jag måste säga att jag blir oerhört irriterad över att bli anklagad för sånt här bara för att jag tycker att man kan ha lite bättre affärsmoral än att ta någon annans namn när man är inom samma affärssegment.

Jag har inget som helst emot att det öppnar nya affärer, tvärtom, hade jag ork och trodde att det fanns pengar inom denna branch så skulle jag själv öppna en butik omgående. MEN man kan väl skapa nåt eget och inte rida på andras inarbetade namn??

Kalla mig konstig men jag tycker att det är fel att sno nån annans namn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga kopplingar till någon av de inblandade parterna. Min åsikt är att det borde finnas gränser för vilka "tricks" man använder sig av för att skaffa sig affärsmässiga fördelar. Förfarandet som beskrivs i inläggen ovan skulle jag vilja känneteckna som åtminstone renommésnyltning. Det borde inte vara ok att åka snålskjuts på någon annans goda rykte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de som tagit/registrerat webplatsen Korallrevet har tagit del av debatten och vill återställa sin good-/badwill tycker jag att de skulle byta webplats/namn. De har fått mycket "reklam" genom debatten och kan genom att ge tillbaka namnet, till det riktiga Korallrevet, få ytterligare goodwill. Det är för mig en naturlig lösning som alla skulle vinna på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar den här diskussionen skena iväg men jag vill också att ni läser lite mer ordentligt vad jag har skrivit:

1) Jag, i anslutning till mitt eget företag och det projekt jag driver just nu, är i samma sits som Korallrevet i Södertälje!!! Det borde ha framgått klart och tydligt från mina tidigare inlägg. Detta innebär att om inget annat så är jag på deras sida!!!!!!!!!!!!!!

2) MEN, av egen erfarenhet så kan jag säga att trots det klara fakumet i 1) så kan jag inte riktigt fälla den senare parten bara för det.

3) Är det nån som har konstaterat att de nya har gjort det här med avsikt? Eller har de bara registrerat ett företag och en domän ovetande om den redan existerande? "Benefit of the doubt" heter det på engelska så man borde hellre fria än fälla innan man vet all fakta.

4) Jag pekade aldrig ut någon speciellt och visste inget om din relation till Korallrevet i Södertälje förrän du skrev det här heller. Sen om det har med dina resonemang att göra får du själv avgöra.

5) och återigen ifall nån har missat det så var mittinlägg en generell anmärkning till ord som "stjäla", "åka snålskjuts", etc.

6) Innan ni börjar lusläsa alla inlägg för att se vem som skrev vilket ord för att återkomma med anmärkningar så vill jag igen säga att det jag skrev var inget riktad mot någon speciell utan GENERELL ANMÄRKNING!

Det enda nackdelen med liknande forum är mänsklig interaktion! Att kunna se ansiktsuttryck och prata har en himla stor skillnad tydligen jämfört med att skriva text.

Vill inte skriva en roman men är det fortfarande oklartheter så är det fritt fram att skriva så ska vi säkert reda ut det på ett bra sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Är det nån av er som har skrivit i denna tråd delägare eller juridiska bolgsmän i Korallrevet i Södertälje? Bara en undran...."

Känns ju lite anklagande... kan läsas på två sätt visserligen... men ändå...

4) Jag pekade aldrig ut någon speciellt och visste inget om din relation till Korallrevet i Södertälje förrän du skrev det här heller. Sen om det har med dina resonemang att göra får du själv avgöra.

???

Sen kan jag ju bara säga att Du/Ni inte alls sitter i samma situation som Korallrevet. Ni har råkat ut för domänkapare som kapar domännamn för att sedan sälja dessa. Det Korallrevet råkat ut för är en affär med exakt samma affärsidé som snott deras namn för att som jag och andra förmodar nå fördelar genom att många använder internet som första sätt att hitta till företag nuförtiden, och att man automatiskt kommer att hamna hos det "andra korallrevet", det är det som åtminstånde min disskussion handlar om.

Alltså att driva ett företag i SAMMA branch med SAMMA namn i SAMMA land.

Inte allmänna domänkapningar som man får anse som tämligen vanligt nuförtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kan det tolkas på två sätt? Jag frågar rakt ut: Är det nån av de som skriver i denna tråd inblandad i Korallrevet i Södertälje? Om svar ja, så är deras kommentar o.dyl. befogat! Det var det jag syftade på. Om du har tolkat det på nåt annat sätt så var det tydligen inte som jag hade frågat.

Sen vill jag inte dra ut på det hela och skriva om mitt företag etc., men för informationens skull: Den andra personen som hade .com-varianten av vårt namn hade exakt samma affärsinriktning och vände sig till internationella kunder precis som vi. Men deras verksamhet överlevde tydligen inte IT-kraschen och de försvann för nåt år sen och domännament blev därför ledigt och vi tog det.

Nu hoppas jag att de kan reda ut det här på det sätt de kommer överens om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska öppna en butik i den här branschen,så förutsätter jag att man har pysslat med detta som hobby ett bra tag.

Då förutsättern jag också att man känner till revet i S-tälje som hetat så sen åtminstone i början på 80-talet.

Då återstår ju i princip bara den moraliska värderingen!

Att man KAN göra en sak ,betyder ju inte alltid att det är så lämpligt!

Heter sen butiken Baltazar´s korallrev eller vad det nu var,så är det ju inte speciellt logiskt att kalla den nåt annat på nätet.

MAO ,det luktar domänkapning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... min reflektion i frågan är mest att korallrevet i södertälja har ett inarbetet namn att vara rädda om. Är det så att nätbutiken missköter sig så kan det även smutskasta dem.

Sedan det där med att knycka lite. Min första tanke när jag såg zoogigantens logga var att de indirekt knyckte lite av elgigantens inarbetade status. Titta på loggan på zoogiganten och elgiganten. Zoogiganten har ramat in giganten medans elgiganten har ramat in el. Helt olika affärsområden men jag tror nog att många indirekt förknippar zoogigantens namn och logga med en viss status... Ett smart drag även om det inte är jämförbart med det som avhandlas i denna tråd ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mot bättre vetande så blandar jag mig i diskussionen. Ärligt talat så tycker jag det är faktiskt lite så att korallrevet i s-tälje får skylla sig själva om de inte registrerar sin adress. Internet är ju knappast någon ny grej,företaget har såvitt jag förstår haft öppet länge...ska man låta adresser ligga inaktiva bara för att det företaget som många anser har störst rätt till det inte har lust att lägga ut pengar på det(eller vad de nu har för orsak till att inte köpa domänen)? Känns ju bara dumt. Tycker de får stå sitt kast att de inte registrerade adressen.

Sen så är det här exempel på såna trådar som spårar ur och man bara blir irriterad på...det är ju så som nån sa här att man kan inte se ansiktsuttryck på folk,det är svårt att läsa av exakt hur folk menar och det spårar lätt ur till ren pajkastning. Detta är anledningen till att jag sällan lägger mig i såna här diskussioner numera,det känns som att vissa har väldigt svårt att respektera att andra inte har samma åsikter/erfarenheter som dem. Tycker det är tråkigt att man måste vara så försiktig med att uttrycka sig här för att folk är så snabba att fälla ut klorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick detta svar ifrån Peter via mailen då han ej kommer in på sidan av nån anledning.

Hej allihopa ..

Det har varit ett par omtumlande dygn för mig och har knappt sovit,

skall dock försöka svara på de frågor och påståenden som gjorts.

Vill kommentera gällande hemsideadressen;

Ville ha ett bra namn som är bestående av ett ord och jag satt inte och sökte

på google, utan på nic.se som handhar dessa ärenden.

Fick napp på korallrevet.se, reggade balczar´s korallrev på PRV och jag

behövde inte ens komplettera eller göra någon ändring utan fick PRV

beviset inom 4 veckor...inget genom dem har gått så fort någonsin när

jag haft kontakt med dem ...så det kan vara så att Korallrevet heter något

mer i deras företagsnamn.

Då jag ansåg att det var ett fint namn och en bra adress, valde jag detta.

Hur många butiker i Sverige heter Zoo...någonting ...eller Tropik ...någonting.

Jag hoppas at grabbarna i Södertälje inte tar illa vid sig ...deras butik har funnits ett

tag och jag vill inte hamna i en barfight med någon ....dock kommer vi inte att

konkurrera ut varandra så att någon kommer att märka det i bokslutet.

De är mycket välkomna att höra av sig till mig i ärendet och jag har fått ett par mail ifrån folk som trott att vi var just dem ...där jag svarat att det inte är vi fast de kan säkert hitta dem i gulasidorna eller liknande.

Gällande att hemsidan inte är uppe ...

Beror på omständigheter som jag inte kan rå för ...

den skulle dock varit färdig för 2,5 månader sedan och två webkillar sedan.

Moral och etik i ärendet ...Jo, det kan tyckas fel av mig att köpa en webadress med "deras" namn ....dock har de haft god tid på sig att köpa adressen själva ...

Gällande vem som har rätt till sidan, juridiskt och allmänt ...anser jag att båda har ...

Vad gäler att man skall heta vad man heter på PRV beviset

...Hmmm ....ifall ni kollar upp Sveriges företag ...jag antar att det finns ca 65-80.000 st ...gissar jag på att minst 1/3 heter något annat än vad de kallar sig på deras hemsida, faktura eller dylikt. Moraliskt, smart, stjäla eller dålig stil ...jag vet inte ...Det är upp till var och en att avgöra

Detta blev en mycket dålig start och jag ber ingen om förlåtelse eller ursäkt ...

Jag har ett företag och är inte ute efter att "stjäla" någons business ...

Fast Vi siktar på lång sikt att hålla på mycket med odling av koraller och anser att vi var tvungna att ha det med i namnet då vi kommer att bedriva den sidan hårt inom 6 månaders tid ...samt söka stöd för foskning.

Jag tar inte illa upp för alla kommentarer och liknande, tycker att alla har rätt till sina åsikter

och anser att världen hade varit mycket tråkig om alla hade gjort saker och ting på samma sätt.

Ingen reklam är dålig reklam.

Ha det bra allihopa och som jag sade ...Grabbarna på Korallrevet i S-tälje är

varmt välkomna att kontakta mig ....ifall nu det inte är någon av dem som redan skrivit sina åsikter i denna tråd.

MVH

Peter

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Det man iallafall kan säga E att han redan nu har fått en jäkla bra reklam för sin affär redan. Då alla nu vet att han finns då han har gjort så här??? Lite smart e det men han skapar ju inte direkt några bästa vänner

Ok! Utan att ha läst hela denna tråd så måste jag säga att korall revet i södertälje får väll skylla sig själva? Vafan har dom inte fixat en egen sida som heter www.korallrevet.se... Det skulle dom gjort för flera år sedan,. Men iaf så tänker jag fortsätta handla på korallrevet i södertälje för det är en jäkligt bra affär!!

MVH/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...