Gå till innehåll

ID på krabba


vahagn

Rekommenderade inlägg

I jakten på ormstjärnan igår natt fick jag till slut syn på min krabba som jag hade spanat för ett par månader sen. Ja, åtminstone det tomma gamla skalet.

En av mina gobisar har försvunnit sen ett par dagar, fast jag vet inte om den har fallit offer för krabban eller har dött "av naturliga skäl". Fast honan som jag köpte samtidigt mår bra och finns med oss (än så länge).

Är det dags att bygga en krabbfälla?

post-757-14468912096205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
I jakten på ormstjärnan igår natt fick jag till slut syn på min krabba som jag hade spanat för ett par månader sen. Ja, åtminstone det tomma gamla skalet.

En av mina gobisar har försvunnit sen ett par dagar, fast jag vet inte om den har fallit offer för krabban eller har dött "av naturliga skäl". Fast honan som jag köpte samtidigt mår bra och finns med oss (än så länge).

Är det dags att bygga en krabbfälla?

Hur gick det att fånga krabban? Hoppas det gick bra och att du har någon bra idé på krabbfälla. Jag har en krabba som jag uppfattar vara väldigt bred (bedömt 5 cm). Jag ser att det kryper in och ur sin grotta i sdled. Dock lämnar den inte grottan utan är alltid lite inne vad jag kan se.Jag har läst om att det kan gå att fånga dem i ett dricksglas genom att de inte kan klättra ur på lutande glas. Då blir det problem då krabban kommer ut nere vid botten. Då den halkar i det fallet tror jag det blir svårt med petflaskfälla också av samma anledning.

Tips efterfrågas!

Edit: Min ser ut att vara samma sort fast större. Tror den tog min sjöborre då den inte syns längre och krabban hade fångat något som liknar föredetta sjöborre fast utan taggar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jooo lite tips tack på krabbfällor skulle inte vara helt fel ..försökt med petflaska och inatt körde jag med en glasburk utan resultat ..har då minst 3 st krabbor haft ihjäl 3st med skruvmejsel men dom är snabb dom j-vlarna .=P...

//// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...