Gå till innehåll

Optimera min led belysning för optimal tillväxt.


Speedster

Rekommenderade inlägg

Jag skulle gärna ta emot lite hjälp och optimera min belysning för optimal tillväxt av koraller. Jag har idag följande ledchip (se nedan) i min armatur och för mitt öga så är jag jättenöjd med belysningen men jag saknar tillväxten jag hade i min 400w MH tidigare.

En millipora är den korall som växer bäst och då pratar vi om 5 mm per månad, andra SPS:er såsom Blå acropora växer sämre än milliporan och en grön acropora jag har växer bara på "tvären" och blir tjockare och tjockare i 4-5 månaders tid utan att förgrena sig. LPS såsom caulastrea växer jättebra längst ner i akvariet.

Jag har följande ledchip utan linser ovanpå mitt akvarie (Alla drivs med 1600-1800ma drivare):

50w Actinic Royal Blue Hybrid 445-460nm

50w BLUE LED Chip 460-470nm

50w Royal Blue 455-465 nm

50w 20000K High Power 4000LM LED

Behöver fler ledchip med andra kelvin och Nm?

Ofta brukar värderna i akvariet komma på tal när det gäller tillväxt, det kan givetvis vara något där också men alla värden jag mäter är enligt mig bra. (det är givetvis också en tolkningsfråga).
CA 450, KH 8-11, MG 1450, knappt rosa rött på varken Nitrat eller Nitrit och genomskinlig på fosfat. Allt mätt med Sailifert en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en clown, gul kirurg och en Odonus niger (tryckare). Jag matar mer nu än för två månader sedan då jag inte hade någon fisk alls i akvariet. Det som har hänt är att korallernas färger har blivit mörkare men fortfarand bra färger och långtifrån bruna.

Nej, inga linser används då jag tycker det blir för centrerat ljus rakt ner då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant med den gröna acroporan som växer på bredden - kan du ha råkat ut för vad sötvattensakvarister gör när de ökar upp belysningen ordentligt - växter som man är van vid är långa och smala blir plötsligen kraftiga och korta, nästan som en "marktäckande" växt. Ljuset är tillräckligt - de behöver inte sträva uppåt för att få tillräcklig intensitet utan de kan växa mer naturligt. Jag har sett foto från samma pöl i Amazonas på samma växt under olika belysningsperioder under året. Stängelväxten under den ljusfattiga tiden och bottentäckande matta under den ljusrika perioden. Jag råkade ut för detta i mitt RSM med Xenia och andra mjukkoraller. Min första uppsättning LED var lite för svag och det blå låg runt 455 nm. xenian växte bra på medelnivå - långa och ståtliga. Jag bytte - la in 405, 420, 445 0ch 455 nm samt Cree XM-L (cool white 6500 - 8000 K) tyckte tillväxten blev mindre till en början och förstod inte alls - det var 700 PAR över Xeniabeståndet fläckvis! Efter ett tag såg jag vad som hände - en mycket kraftig mattbildande Xenia började ta form även ända ner mot botten.

Till din uppsättning - Kanske skulle jag infoga 420 och 430 nm också - AC-RC har 20 wattare i dessa våglängder (ger en bra fluorescens också)

En annan fundering gäller acroporor. De koraller jag sett i naturen växa till och med ovan vattenytan (vid ebb) är acropora. det här tyder på att de åtminstone inte är känsliga för röda vågländer. De kan ju till och med ha behov av röda våglängder - på deras djup är de röda ej bortfiltrerade. Kanske dags för ett experiment :)

MVH Lasse

Kunde vara trevligt om det gick att koncentrera diskussionen kring lyset och bortse från andra faktorer (förutsätta att de är optimala)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du i minsta laget med ljus. 400w MH motsvarar nog 200w LED med linser 60 - 80 - 90 grader. Jag tror det blir bättre med en eller helst 2 50 wattare till.

Jag är inte helt övertygad om det eftersom du har en så stor andel blått av olika våglängder i din uppsättning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med en lite skvätt rött tåls att grunna på. Sen undrar jag om dina chip har linser, utan linser så tappar dom en hel del.

Sen är det så med Kina drivare att dom kan lämna endel mindre ström än dom är stämplade med.

En ytterliggare faktor är hur väl kylda är chipen, dom tappar en del lumen om dom går riktigt varmt.....

En bra koll är en PAR-mätning, då vet du om du har någon effekt ner i karet.

Men skälet till dålig tillväxt kan ju även bero på det ska till minst 50 bra saker för att tillväxt ska ske, men bara en dålig för allt ska stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uttryckte mig nog lite klumpigt, inget utslag på nitrit men ytterst lite på nitrat.

Ledsen är från kina (AC-RC ebay), har ingen jättekraftig kylning tror jag inte. Köpte en kinaledarmatur med 300w led och slängde ut alla 150st 2wled inkl drivare och satte in 50w leden + andra drivare på samma kylning och plussade på 4 kylflänsar gjorda för 20w led så det är kraftigt hemmabygge inuti skalet :)

Här är ett par bilder på vad som hänt korallen, den första bilden är från den 18 Juli och den andra idag.

Edit: Bilderna blev omvänt, den "ljusa korallen" är från 18 Juli.

post-1559-14468926887015_thumb.jpg

post-1559-14468926887307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört på 420nm och 430nm i så fall - ger väldigt härlig flouroscens!

Jag hade gjort det också - på egen dimning. PAR mätning säger tyvärr inte allt eftersom den inte koncentreras kring de blå våglängderna.

Linser eller inte är ju också frågan. Jag kör utan linser på min huvudbelysning men den sitter ganska lågt över vattenytan. Hur djupt är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är 70cm djupt... (60x55cm bottenyta) Armaturen ligger 7-8cm ovanför vattenytan med ett täckglas emellan. Korallen står ca 25 cm undervattenytan. Men alla sps:er växer kass oavsett var de står, de enda som växer bra är LPS:en i fom av euphyllia o godiskoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den gröna varianten ser mycket friskare ut, jag tror den försöker hämta sig efter den bleka tiden. Tids nog kommer den att skuta iväg ge den bara lite tid, den är lite murrig, det kan vara både för mycket näring och för lite ljus.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Har inte hunnit installerad mer ljus i lampan (det är dock beställt). Men alla koraller inkl den gröna acron har börjat få förgreningar och börjat växa ordentligt, ca 10-15 st. Vet inte varför de har börjat växa just nu men för tillfället är jag iaf nöjd :)

post-1559-14468927255145_thumb.jpg

post-1559-14468927255381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...