Gå till innehåll

Belysning till mitt 380l kar


Jpson67

Rekommenderade inlägg

Måtten på akvariet kan ju inte vara så svårt även för nybörjare, rekommenderar att ni kör mjukisar och kanske en del lps:er som nybörjare för att komma in i matchen för att senare börja nosa på sps:er som kräver mer ljus och andra färdigheter för att de skall trivas.

Vill du köra LED:s och inte DIY så är väl Maxspect Razor som du hittar på bl.a Triton akvariums hemsida det mest prisvärda.

Beroende på karets mått så kan du välja mellan 1 eller 2 ramper av 160W modellen eller vänta till November när 120W modellen kommer och se vad som kommer att passa.

Mitt kar är 122cm brett och precis på gränsen vad 1st 160w ramp kommer att klara så därför väntar jag på att 120w rampen kommer så jag kan ta 2 st av den.

Sedan om du väljer 10000k eller 16000k är en smaksak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är lps:s, sps:s mm

Måtten på akvariet kan ju inte vara så svårt även för nybörjare, rekommenderar att ni kör mjukisar och kanske en del lps:er som nybörjare för att komma in i matchen för att senare börja nosa på sps:er som kräver mer ljus och andra färdigheter för att de skall trivas.

Vill du köra LED:s och inte DIY så är väl Maxspect Razor som du hittar på bl.a Triton akvariums hemsida det mest prisvärda.

Beroende på karets mått så kan du välja mellan 1 eller 2 ramper av 160W modellen eller vänta till November när 120W modellen kommer och se vad som kommer att passa.

Mitt kar är 122cm brett och precis på gränsen vad 1st 160w ramp kommer att klara så därför väntar jag på att 120w rampen kommer så jag kan ta 2 st av den.

Sedan om du väljer 10000k eller 16000k är en smaksak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är lättast att du söker på förkortningarna det finns massor skrivet på forumet.

Eller så kan du starta en ny tråd med frågor, vi glider lätt bort från trådens ämne annars.

Det är svårt att svara då det inte verkar som du riktigt vet vilken typ av djur du vill ha i akvariet. Lite förenklat kan man säga att man brukar börja med fisk och enkla koraller (vilka oftast inte behöver så starkt ljus), detta gör att man kan gå tillväga på två sätt antingen skaffar man ordentligt ljus direkt och arbetar sig uppåt i korallväg. Eller så skaffar man en lite svagare belysning och uppdaterar denna i takt med att man skaffar svårare koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...