Gå till innehåll

Bubbleking mini som låter


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Min mini 180 g2 har börjat väsnats.

Det är en red dragon 1500 som sitter i. Tog ur pumpen för att rengöra och la den i ett ättiksbad igår. Den var helt igenkalkad och lagren syntes knappt. Det konstiga är att nu när den är helt ren låter den ännu värre.

Vad göra? Bör lagren bytas? Var hittar jag sådana? byta impeller?

Tittade lite på Royal exclusivs hemsida efter reservdelar men då blir man ju bara deppig.. Att ett företag som ska vara så seriösa och ta bra betalt för sina produkter inte klarar av att ha en bra hemsida är ju katastrof.

Går ju inte att hitta någonting där :(

Ska jag bita i det sura äpplet o byta hela pumpen? Pumpen låter "brum brum brum" återkommande metodiskt hummande. Som en bil med ojämn tomgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Ted , "brum brum brum" är att lagret är slitet , rotorn wobblar , ta vaselin det brukar hjälpa ,annars finns det mesta här ,http://www.saltwaterconnection.com/index.php?main_page=index&cPath=4&zenid=7809fb06dd78fa3a327dcbcb5931bacc , det finns en video på Youtube som visar hur man monterar en nålhjulsimpeller på Laguna 6000 (Askoll 1500 ) men jag hittar den inte nu , ett tips när man monterar en SWC impeller är att gör ett hål i den , något mindre än axeln , då går den att byta i framtiden , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den varvar upp och ner så brukar det vara en motorlindning som pajat - om det är en återkommande resonans men någorlunda samma varvtal så är det lager eller förslitnngar på axeln.

Impellrar har jag på hyllan samt även bottenlager till laguna vilket borde passa - lagringen vid impeller är däremot knepigare och det är oftast den som tar stryk och går varm när pumpen kalkar ihop...

Leffe - Tritonakvarium AB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, det verkar ju smidigt jag messar min adress, funkar inte det så tar jag med pumpen till triton o köper en rotor. Näringen börjar stiga i karet nu när jag inte kan köra vodka och skummare.

Så här ser den rotorn ut som sitter i min. Stämmer inte helt överens med de som jag hittat som reservdel. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1487

Jag har en Bubble king mini 200 och inte 180 som jag först skrev. men det är väl samma pump i dem. RD1500

post-2348-14468926988525_thumb.jpg

post-2348-14468926988288_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...