Gå till innehåll

Chelmon rostratus


Davidm

Rekommenderade inlägg

Här på forumet under fiskar så står det att denna fiska sällan når en storlek över 10 cm. Stämmer detta? Eller är det så att dessa är så svåra att få att äta så de dör innan de blir fullvuxna. Skulle gärna vilja veta av er som har erfarenhet av denna fisk vad ni tycker. Hur stora är era ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här på forumet under fiskar så står det att denna fiska sällan når en storlek över 10 cm. Stämmer detta? Eller är det så att dessa är så svåra att få att äta så de dör innan de blir fullvuxna. Skulle gärna vilja veta av er som har erfarenhet av denna fisk vad ni tycker. Hur stora är era ex.

Åfta så blir inte fiskar i akvarium lika stora som i naturen ,troligen beroende på att de anpassar sig till utrymmet. Svar på frågan om de dör innan de blir så stor så skulle jag vilja säga att det stämmer nog till 80%.

Jag anser att denna fisk bör man undvika att stoppa i akvarium ,eftersom den inte är den lättaste att ha presis. Fast vist är den vacker :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyckeln till att klara dessa fiskar verkar vara att få tag i en som tar "alternativ" kost.

D.v.s det du matar dina andra fiskar med. En jag pratade med som jobbar i handeln sa att ungefär en av tre fiskar brukar ta alternativ mat. Detta är en fisk som man definitivt vill se äta i affären innan man köper den.

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är de flesta cyanidfångade (Tror starkt på detta) och då hjälper det inte att den äter. Jag hade en som åt allt den fick men plötsligt så dog den och den hade någon form av inre skada det såg jag som 2 röda fläckar bakom varje bukfena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror som svärd ,att merparten är giftfångat.

Detta,plus att det är en rätt svår fisk även om man skulle hitta ett "håvat" exemplar-så precis som mandariner,lite svårt för dom att ta ersättningsfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är de flesta cyanidfångade (Tror starkt på detta) och då hjälper det inte att den äter. Jag hade en som åt allt den fick men plötsligt så dog den och den hade någon form av inre skada det såg jag som 2 röda fläckar bakom varje bukfena

Jag var och kollade på en som varit inne i butiken ca en vecka. Den hade också en röd fläck på sidan bakom bukfenan (såg bara ena sidan). Jag tyckte att den verkade pigg men det kan kanske vara samma symptom som Svärd berättade om? Jag borde nog inte köpa denna fisk. Bara lite tråkigt när man väntat ca 4 månader på att de skulle få in ett exemplar samtidigt som de %#&%&/ aiptasia breder ut sig mer och mer. Men det är ju klart ännu tråkigare om den dör direkt.

Finns det ingen organisation som ger en garanti att fiskarna inte fångats med gift? Tyckte jag läste om en sådan organisation för ett tag sedan. Hade gärna betalat mer för en sådan garanti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också det är bedrövligt att affärerna inte begär något liknande bevis för att sätta stopp för denna avskyvärda fångstmetod som 1. förstör reven, både fiskar och koraller på lång sikt 2. minskar chansen att de överlever transporten och 3. att de dör en plågsam död efter en kort tid i våra akvarium som möjligen även påverkar resten av våra invånare. Om butikerna hade gå samman och bojkottat leverantörer av djur som kan ha fångats med cyanid skulle stora arealer med rev räddas och i längden innebära billigare och friskare djur. Tycker moralen är alldeles för låg i de flesta butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvär är det inte lätt för butikerna att kolla detta eftersom dom inte är på plats när det fångas det enda man kan göra är att klaga när en fisk dör för en när tillräkligt många har gjort det så kanske dom byter leverantör.

Tyvär tror jag inte att det är så många som klagar när det dör en fisk man vill ju inte komma på sniskan med sin handlare sen kanske man inte koppade in den ordentligt så är man inte säker så är det inte värt besväret.

Men jag tycker att man ska tala om ifall en fisk har dött för handlaren tror att i längden så kommer dom att uppskatta det istället för att dom får ett dåligt rykte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet ligger ju i dom flesta fall utanför handlarnas kontroll,

eftersom dom flesta fångststationer köper fisken av lokala fångstmän,som får så dåligt betalt att dom tvingas köra "ful-fiske"(säkert i många fall parat med okunnighet) för att få ihop till brödfödan.

Fiskar med blödningar under huden,är tecken på cyanid eller möjligen dynamit-fångst!

Rätta mej om jag har fel!

Jag tycker definitivt att ni ska ställa på er handlare, att inte ta fisk från samma leverantör igen om fiskarna uppvisar såna uppenbara defekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är stora områden ödelagda av cyanid och eller dynamit och fängstmännen måste söka sig längre och längre bort för att få tag på djuren med lägre och lägre marginaler som följd. Sedan finns det korrupta tjänstemän som systematiskt stjäl pengar för att "tillåta" fångstmännen att använda cyanid eller dynamit.

Det finns dock positiva signaler. Då marginalerna blivit alltför knappa för fångstmännen finns det organisationer som använder sig av utbildning och nya fångsmetoder som gör att reven klarar sig i längden och tom börjar odla koraller på reven vilket i sin tur leder till mer fiskar.

Jag är övertygad att affärerna skulle kunna göra betydligt mer för att stödja sådana organisationer vilket på sikt kan leda till billigare och framförallt friskare djur och rev och samtidigt säkerställa en inkomstkälla för många fattiga människor. Jag tycker också att vi ska kunna begära mer om vi verkligen bryr oss om reven och framtiden med den här hobbyn.

Att man ska ifrågasätta inkoppning etc snarare än kräva mer från affärerna för att, som du riktigt säger, inte hamna på sniskan tycker jag är svagt. Ingen kritik riktad mot dig Jimmy, det är bara ett trist faktum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fort växer dessa fiskar egentligen. Om jag får tag på en fisk som är runt 5-6cm, hur länge dröjer det då innan den når en storlek av 12-13cm? är detta en fisk som är väldigt rörlig i sin natur som tex kirurgerna eller är den mera stationär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var bara tvungen att lägga upp en bild på min nya Chelmon. Den anpassade sig blixtsnabbt och började picka på min LS omedelbart efter det jag släppt ner den. Min gula kirurg började bråka med den men det har lugnat ner sig nu efter tre dagar. Än så länge äter den artemia och typ alla mina rörmaskar #¤%&"/) :). Den verkar dock inte vara så förtjust i aiptasia ännu (jag har sett den ta en). Jättefin fisk som jag hoppas ska trivas bra.

post-1277-14468912107512_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...