Gå till innehåll

Vilka fiskar skall jag välja ....


Nizztos

Rekommenderade inlägg

För många är det nog ett angenämt bekymmer att ha ett tomt kar som man skall välja fisk till. För mig är det bara ett stort huvudbry och jag tar tacksamt emot lite tankar kring detta.

Vad jag har är ett 400l kar som jag håller på att starta om efter att det negligerats under 1.5 år efter en längre tjänsteresa. Nu har jag tagit mig i kragen och rensat upp och är redo att fylla med fisk och koraller. Kommer köra "bare bottom" åtminstone till att börja med.

Jag har en fisk jag i princip bestämt mig för och det är den första på nedanstående lista. Resten är bar olika tankar om fiskar man skulle kunna ha.

foxface (Siganus vulpinus) eller (Siganus unimaculatus)

bicolor blenny (Ecsenius bicolor)

Firefish (Nemateleotris magnifica)

Royal Gramma Basslet (Gramma loreto)

Yellowtail Damselfish (Chrysiptera parasema)

eller

rosa gul fröken (Chrysiptera talboti)

eller

någon typ av chromis

Purple Dottyback (Pseudochromis porphyreus)

Mandarin (Synchiropus splendidus)

Är tex väldigt osäker på damselerna. Blir de terrorister så är det inte roligt. Chromis är jag lite orolig över att det blir lite av "10 små negerpojkar" av det. Dvs att de försvinner en efter en tills bara den största/mest aggresiva är kvar.

Jag vill hålla mig till "relativt" billiga fiskar, framförallt i starten. Undantaget här är kaninfisken som är lite av min personliga favorit bland fiskar. Annars är jag inte knusslig vad gäller fiskarna utan om det har lite färg och antingen har ett kul beteende eller syns mycket så är det en bra fisk för mig.

Vad tror folk om ovanstående kombination (kanske inte alla då det kanske blir lite mycket). Andra bra förslag? Framförallt vad man kan ha istället för damseler/chromis om man vill ha några stycken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre valt ett par anthias istället för damseler iaf, mina erfarenheter av damseler är inte direkt bra visserliggen, små jobbiga rackare som gärna e framme o bråkar med allt o alla.

Anthiasen ger ju lite färg oxå. Dock kanske inte den billigaste fisken med tanke på antal man oftast vill ha.

Men det e bara mitt tycke =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre valt ett par anthias istället för damseler iaf, mina erfarenheter av damseler är inte direkt bra visserliggen, små jobbiga rackare som gärna e framme o bråkar med allt o alla.

Anthiasen ger ju lite färg oxå. Dock kanske inte den billigaste fisken med tanke på antal man oftast vill ha.

Men det e bara mitt tycke =)

Välkommen tillbaka till saltträsket ...

Rätta mig gärna om jag har fel men jag upplever Anthias som en svår fisk. Jag har haft någon sort av dem (hopplös på namn så inte en susning vilken sort) och de dog innan jag fick dem att äta. Var nog ca ett halvdussin med en hane och resten honor. Borde givetvis ha kollat så de åt innan jag köpte dem men var nog lite för kåt på dem vid inköpstillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka till saltträsket ...

Rätta mig gärna om jag har fel men jag upplever Anthias som en svår fisk. Jag har haft någon sort av dem (hopplös på namn så inte en susning vilken sort) och de dog innan jag fick dem att äta. Var nog ca ett halvdussin med en hane och resten honor. Borde givetvis ha kollat så de åt innan jag köpte dem men var nog lite för kåt på dem vid inköpstillfället.

Tackar! Välkommen själv! =)

Vågar inte svara på hurvida anthias generelt är svår. Finns ju fantastiskt många sorter. Vissa lättare och vissa svårare. Den frågan överlåter jag till experterna.

Har varit borta för länge själv för att minnas allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Chrysiptera är att de är rena hatobjekt.

Väldigt aggresiva och ger sig på allt och alla.

Det fins många gyltor som är snälla och trevliga.

Gyltor är ofta rätt dyra dock? Den enda jag kan komma på att jag sett till "lågt" pris är sixline men den vill jag inte ha pga vad den kan få för sig att äta i karet. Annars har jag tyckt att de ligger på 400 och uppåt. Med tanke på hur grymt dålig jag är på att koppla ihop fiskar med namn så skall man dock ta det med en nypa salt.

Det är väl också fiskar man har en (eller par?) av? Skulle vilja ha en sort som man har lite fler av. Menar då inte nödvändigtvis stimfisk (fiskar stimmar sällan i akvarien i vilket fall).

Jag är själv väldigt tveksam till damselerna. Först var de inte med på listan alls men man förförs lätt av beskrivningar som att "dessa damseler är inte lika aggresiva som de andra".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läppfiskar är underbara fiskar, det är min favoritfamilj av fiskar öht. Men i princip alla läppfiskar har ovanan att rensa karet på microfauna i form av amphipods och andra smådjur. Läppfiskarna har även en till ful ovana, antingen är de otroligt stöddiga och direkt elaka som pyjamas läppfisken(sixline) eller så är de tvärt om och väldigt lättskrämda fiskar. Den senare kategorin har en mängd med olyckliga trådar där de forit ut ur karet här på forumet. En av de är min... Många läppfiskar bör dessutom hållas i en grupp. Det finns många som klarar sig bra själva men helst bör man ha många sorter i en grupp på kanske 4-5 individer. Till exempel banan läpppfisken(Halichoeres chrysus) eller någon av alla Cirrhilabrus arterna. Jag tycker man helst bör ha ett täckt akvarie på ett eller annat sätt för dessa fiskar. En del läppfiskar är direkt olämpliga att hålla utan sand med! Det är mycket viktigt.

Frökenfiskar får för mycket stryk här på forumet, de är ju nästan de bästa akvariefiskarna man kan ha! De är tåliga, har underbara färger och mönster, går få att leka i karet. De är jättepigga och simmar aktivt och kikar i karet vilket gör de intressanta och härliga att iaktta Bäst av allt är att de även hjälper dig att gallra ut mesiga och tråkiga fiskar ;-)

Min erfarenhet är att frökenfiskar inte alls behöver vara jätteelaka. Chrysiptera hemicyanea har jag haft i över ett år nu i ett kar. Den har varit den snällaste fisken där i bortsett från min Cirrhilabrus läppfisk som de andra invånarna jaga ut ur akvariet efter några månader( :-( ). Dvärgaborren, hökfisken och black mollyn(!) var alla betydligt argare och tarvligare än vad min frökenfisk där har varit ännu. Men de kan vara elaka, och är de det så bered dig på att deras pigga humör inte gör de lätta att fånga...

Dvärgabborrar däremot, de ska du akta dig för. Hela Pictichromis släktet är potentiellt livsfarliga! De kan vara skräcken själva. Skaffa en av de dyrare Pseudochromis fiskarna istället då, de är mer idealistiska akvariefiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte ha bicolor blennyn utan sand då de gillar att gömma sig i sanden på natten - åtminstone gör min det.

Har haft en tidigare och den uppvisade inte det beteendet. Som vanligt med fiskar så är de ju alla individualister så kanske är något vissa gör?

Tror jag skippar "stimmfiskarna" då det inte verkar finnas många alternativ. Anthias vore kanske den bästa men med tanke på egna dåliga erfarenheter vågar jag nog inte. Tror jag kör på Pterapogon kauderni (Banggai) istället. Är ju en rolig fisk som man dessutom om man lyckas få ett par har rätt goda odds att få yngel av. Nu tror jag iofs inte jag har lust att driva upp yngel men har haft ett par som lekte regelbundet tidigare. Lyckades där driva upp några yngel till ungfisk utan större besvär.

Tror jag även stryker magnefican från listan. Har kanske lite för strömt för dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Damseller skulle jag undvika.... har inga bra erfarenheter av dem. De är aggressiva mot andra fiskar. Dock mycket underhållande. :-)

Clownfiskar är ett MÅSTE tycker jag:-) De är ju verkligen söta och roliga med sina ryckiga rörelser. Men smaken är som baken.

Annars har du valt en fin blandning. Antias är svåra med maten. Har försökt några gånger men de svälter tyvärr ihjäl.

Lycka till med dina val!!!

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen har fått höra att jag kan ha max 3 fiskar som är små till mitt kar,jag föredrar att ha samma art då,jag är ny inom salt men jag är inte ny inom malawi/tanganyika där föredrog jag att ha att många av samma art eller max 2 arter i större kar för att undvika fisksoppa och också för att det blir mycket snyggare samt lättare att tillgodse fiskens behov för att inte tala om att följa ett naturligt beteende

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Damseller skulle jag undvika.... har inga bra erfarenheter av dem. De är aggressiva mot andra fiskar. Dock mycket underhållande. :-)

Clownfiskar är ett MÅSTE tycker jag:-) De är ju verkligen söta och roliga med sina ryckiga rörelser. Men smaken är som baken.

Annars har du valt en fin blandning. Antias är svåra med maten. Har försökt några gånger men de svälter tyvärr ihjäl.

Lycka till med dina val!!!

Mvh Lotta

Clowner är en fisk som jag alternerar mellan att vilja ha och absolut inte vilja ha :) Inte alls omöjligt att jag i slutändan landar på att ha med sådana.

Åk förbi marinakvariet! Han fick in riktigt fina fiskar idag

Var där i början av veckan och han pratade sig varm för denna sändning, ja :)

Jag personligen har fått höra att jag kan ha max 3 fiskar som är små till mitt kar,jag föredrar att ha samma art då,jag är ny inom salt men jag är inte ny inom malawi/tanganyika där föredrog jag att ha att många av samma art eller max 2 arter i större kar för att undvika fisksoppa och också för att det blir mycket snyggare samt lättare att tillgodse fiskens behov för att inte tala om att följa ett naturligt beteende

Max 3 små fiskar har jag aldrig hört om tidigare. Det jag kan tänka mig är att i och med att många är agressiva så kan rådet bero på det? Annars förstår jag inte riktigt. Fick du någon förklaring till varför?

Angående få arter. Du har iofs en poäng där men väldigt många saltfiskar skall man ha antingen max en eller ett par. Åtminstone om karet inte är väldigt stort. Om man bara vill ha 2 arter har man antingen begränsat sitt urval kraftigt eller så får man ett i mitt tycke lite tråkigt kar med för lite fisk. Typ 2-4 fiskar i ett 400l kar ser lite tomt ut tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...