Gå till innehåll

Tunze Multicontroller 7095 vs 7096


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 7096 kan man göra vågor likt en wavebox. Och det finns mycket fler inställningar att leka med via ett datorprogram.

Dock så kan man inte styra pumparna utan att ha enheten kopplad till en dator, förutom food timer som det finns en knapp för.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig sagt att den måste vara ansluten hela tiden. Men för att kunna kontrollera/styra pumparna så krävs det.

Har själv en 7096:a och är helnöjd.

Har fint svajande vatten med två 6055:or i mitt lilla kar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne man behöver inte ha den ikopplad hela tiden bara när man konfar den. Men frågan är ifall du får ut samma (eller fler) funktioner i 7096:an mot 7095:an?

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter026

Verkar vara wavesimulayion och storm cycle som den kan utöver det som 7095 kan. 7095 kan inget som inte 7096 kan (förutom atts tällas in utan dator)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en 7095 innan, och om man ska hitta någon fördel med denna så var det ganska smidigt att kunna sitta och pilla på reglagen utan att behöva koppla in en dator.

Men det löste jag med att dra en usb-kabel till min router, med lite mek så kunde jag då komma åt den trådlöst.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter026

Verkar vara wavesimulayion och storm cycle som den kan utöver det som 7095 kan. 7095 kan inget som inte 7096 kan (förutom atts tällas in utan dator)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tack!

Man kan ju undra va fan man ska med 7095 till då. Är ju inte direkt en nackdel att koppla in datorn för att programmera den. Har man barn vill man ju helst inte ha manuella spakar som dem kan meka med och klanta till saker och till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Man kan ju undra va fan man ska med 7095 till då. Är ju inte direkt en nackdel att koppla in datorn för att programmera den. Har man barn vill man ju helst inte ha manuella spakar som dem kan meka med och klanta till saker och till.

Det är väl mest att 7095 är gammal och har dyra komponenter. Varför de fortf. Säljer den kan man ju spekulera i, men det förekommer ju ibland viss konservativitet i den här branschen....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vill ha reglage att vrida på! Det är ju halva tjusningen med att styrbara grejer. Jag vill ha en manöverpanel med blinkande lampor! Ingen Iphone app.

Jag kan se fördelen i att ha digitala värden man kan skriva av på inställningarna dock, det är en bra sak. Dyra komponenter sitter det inte i 7095 dock, det är nog bara Tunze som vågar ta ganska bra betalt för allt det gör. Både det mer avancerade och det enklare. Men så länge de gör så bra saker som de gör kan jag inte klaga riktigt... Även om jag byggde min singelkontroller själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag vill ha reglage att vrida på! Det är ju halva tjusningen med att styrbara grejer. Jag vill ha en manöverpanel med blinkande lampor! Ingen Iphone app.

Jag kan se fördelen i att ha digitala värden man kan skriva av på inställningarna dock, det är en bra sak. Dyra komponenter sitter det inte i 7095 dock, det är nog bara Tunze som vågar ta ganska bra betalt för allt det gör. Både det mer avancerade och det enklare. Men så länge de gör så bra saker som de gör kan jag inte klaga riktigt... Även om jag byggde min singelkontroller själv.

Knappar och rattar är väl rätt dyra, så relativt 7096är det nog där prisskillnaden ligger...,

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes kontroller brukar ha ganska billiga delar skulle jag säga, de verkar ha vanliga trimpottar på de flesta av deras "manuella" kontroll enheter. De betalar jag som vanlig konsument 2,5 kr styck för i min lokala elektronikaffär. Vad Tunze köper in de för vet jag inte ens om jag kan föreställa mig :-)

I den här tråden kan du se en öppnad 7091: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?28318-Singelcontroller-ombyggd-till-Waveboxcontroller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...