Nizztos Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Jag har gott om glasrosor och nu när jag skall "återstarta" mitt kar har jag tänkt att minimera antalet. Har haft en hel del rejält stora men är nu nere på en nästan hanterlig nivå. Kommer förmodligen alltid behöva bekämpa dem i detta kar så för att göra den bite lite roligar bygde jag en "zapper". Finns goot om texter och videos på nätet.Jag införskaffade en "smickarpenna" och en provsticka, en sådan man kollar så sockerkakan är klar, i rostfritt. 20kr stycket på biltema. Nätadapter 12V 500mA hade jag redan hemma liksom övriga delar. Linda den negativa ledningen (skalad) runt provstickan och fäst genom att krympa krympslang över det hela. Plocka ut en bit grafit ur pennan och gör likadant med den positiva ledaren. Klart!Förbättringar är att använda ett rör för provstickan så att man slipper sträcka ner armen i karet. En annan förbättring är att stoppa en återfjädrande strömprytare på den. Jag körde med ett grenuttag med av/på. Bättre med en återfjädrande brytare istället.Fäst grafitstiftet någonstans i karet så att grafiten är i kontakt med vatten. Kör ned provstickan och med spänning på "grilla" glasrosor. Viktigt att grilla hela rosen så den "smälter" ordentligt. Kan glasrosen dra in sig i en skreva tror jag inte detta fungerar.Jag har bara provat lite och kan ännu ej säga hur bra det fungerar men det är i alla fall roligare än att jobba med en spruta och olika "medel". Citera
soft_jonis Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Filma gärna resultatet sen. Mvh Jonathan Citera
Nizztos Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 Filma gärna resultatet sen. Mvh JonathanFilm??? Vad är det ....Har ingen videokamera och min DSLR är inte modern nog för att klara video. Finns dock gott om filmer på youtube. Sök Aiptasia eller Majano Zapper.Den kommersiella versionen heter Majano Wand.Ett exempel:http://youtu.be/9CJ-ZL67XwA Citera
Sune Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Underbart!!! Varför har jag aldrig sett det här förut, nu ska här utrotas skivannemoner ska se till att byta aktivt kol först bara, blir nog en del gifter i vattnet om man tar död på några./ Danne Citera
freddi36 Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Men hur fungerar detta? El + vatten = katastrof sist jag kollade, förklara gärna varför dom andra djuren inte tar skada Citera
Nizztos Postat 19 oktober 2012 Författare Postat 19 oktober 2012 Men hur fungerar detta? El + vatten = katastrof sist jag kollade, förklara gärna varför dom andra djuren inte tar skada Det är skillnad på el och el Utan att vara expert så tror jag det man vill undvika är växelström. Detta är likström. Någon som kan/vet får gärna rätta mig.Exakt hur detta fungerar vet jag faktiskt inte. Har dock inte hört något om att det skulle vara problem med denna zapper. Det är ett välkänt "verktyg" så hade det varit problem hade man nog hört om det. Citera
Blåbert Postat 19 oktober 2012 Postat 19 oktober 2012 Grejen är den att du ökar strömen rejält där du sätter nålen i glasrosen, i resten av karet går strömmen genom en mycket stor ledare (vattnet), så strömtätheten är väldigt låg. Citera
wrang Postat 30 oktober 2012 Postat 30 oktober 2012 Nån som byggt en?Funderar om jag ska bygga en då glasroser nu börjar titta fram...Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 31 oktober 2012 Postat 31 oktober 2012 Man brukar kalla det klor- alkalimetoden. Den vanligaste processen i industrin för att framställa klorgas och natronlut.Rekommenderas att ha + polen i glasrosen för det är där den giftiga klorgasen bildas. Det fungerar säkert utmärkt för den som inte är rädd för klorgasförgiftning. Mycket (eller det mesta av klorgasen reagerar med saltvattnet och bildar hypoklorit och kloridjoner. Hypokloritjonen är ganska giftig men kan reduceras med C- vitamin. Man använder ofta hypoklrit när man klorerar vattenledningsvatten så det är ganska potent. En klortest + C-vitamin är nog bra att ha om man skall ta bort mer än någon enstaka glasros.@Lasse: Det är detta som EKA i Bohus startade fabriken med. Men då hade man kvicksilverelektrod. Citera
Lasse Postat 31 oktober 2012 Postat 31 oktober 2012 Men de har slutat med den tillverkningen nu. Jättebra - inga mer skutt upp ur sängen kl 03:00 på natten för klorlarmet gick. Vad gjorde man när man ändå var vaken - tittade ut och kollade vartåt gasmolnet drev - uppåt Nödinge - godnatt och i bingen igen MVH Lasse Citera
litetsmultron Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Kan man köra högre ström? kör på 1000mA och tycker det är lite dålig kräm i den. Inte glasroser jag tar kol på utan knappar. Citera
wrang Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Jag körde med min 12v 1.5a men det bubblar i båda ändar ska man även 100 isolera på snickarpennan sidanNere i ändanKnappen insatt i pvc röretSent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
Nizztos Postat 1 december 2012 Författare Postat 1 december 2012 Missade detta.Man skall inte isolera kolet. Det bubblar äen från den, ja. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.