Gå till innehåll

DIY Glasros "zapper"


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har gott om glasrosor och nu när jag skall "återstarta" mitt kar har jag tänkt att minimera antalet. Har haft en hel del rejält stora men är nu nere på en nästan hanterlig nivå. Kommer förmodligen alltid behöva bekämpa dem i detta kar så för att göra den bite lite roligar bygde jag en "zapper". Finns goot om texter och videos på nätet.

Jag införskaffade en "smickarpenna" och en provsticka, en sådan man kollar så sockerkakan är klar, i rostfritt. 20kr stycket på biltema. Nätadapter 12V 500mA hade jag redan hemma liksom övriga delar.

Linda den negativa ledningen (skalad) runt provstickan och fäst genom att krympa krympslang över det hela. Plocka ut en bit grafit ur pennan och gör likadant med den positiva ledaren.

Klart!

Förbättringar är att använda ett rör för provstickan så att man slipper sträcka ner armen i karet. En annan förbättring är att stoppa en återfjädrande strömprytare på den. Jag körde med ett grenuttag med av/på. Bättre med en återfjädrande brytare istället.

Fäst grafitstiftet någonstans i karet så att grafiten är i kontakt med vatten. Kör ned provstickan och med spänning på "grilla" glasrosor. Viktigt att grilla hela rosen så den "smälter" ordentligt.

Kan glasrosen dra in sig i en skreva tror jag inte detta fungerar.

Jag har bara provat lite och kan ännu ej säga hur bra det fungerar men det är i alla fall roligare än att jobba med en spruta och olika "medel".

post-2600-14468926995172_thumb.jpg

post-2600-14468926995404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur fungerar detta? El + vatten = katastrof sist jag kollade, förklara gärna varför dom andra djuren inte tar skada :)

Det är skillnad på el och el :) Utan att vara expert så tror jag det man vill undvika är växelström. Detta är likström. Någon som kan/vet får gärna rätta mig.

Exakt hur detta fungerar vet jag faktiskt inte. Har dock inte hört något om att det skulle vara problem med denna zapper. Det är ett välkänt "verktyg" så hade det varit problem hade man nog hört om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Man brukar kalla det klor- alkalimetoden. Den vanligaste processen i industrin för att framställa klorgas och natronlut.

Rekommenderas att ha + polen i glasrosen för det är där den giftiga klorgasen bildas. Det fungerar säkert utmärkt för den som inte är rädd för klorgasförgiftning. Mycket (eller det mesta av klorgasen reagerar med saltvattnet och bildar hypoklorit och kloridjoner. Hypokloritjonen är ganska giftig men kan reduceras med C- vitamin. Man använder ofta hypoklrit när man klorerar vattenledningsvatten så det är ganska potent.

En klortest + C-vitamin är nog bra att ha om man skall ta bort mer än någon enstaka glasros.

@Lasse: Det är detta som EKA i Bohus startade fabriken med. Men då hade man kvicksilverelektrod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de har slutat med den tillverkningen nu. Jättebra - inga mer skutt upp ur sängen kl 03:00 på natten för klorlarmet gick. Vad gjorde man när man ändå var vaken - tittade ut och kollade vartåt gasmolnet drev - uppåt Nödinge - godnatt och i bingen igen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...