Gå till innehåll

Erfarenhet av TEK LIGHT, 8 x 54W?


pegekin

Rekommenderade inlägg

Om jag får ge dig ett litet tips, tänk om med att importera en ny t5 armatur, de är döende teknik, folk säljer dem begagnat i sverige nästan gratis, sen finns det nya bra ledarmaturer i samma prisklass, dessa får du ut mer av.

Den där som du tittar kommer med frakt, moms kosta bra mycket mer än som en maxspect razor 160W från sverige, en liiite klenare armatur om du håller täta lampbyten av t5or, men de flesta slarvarar lite med det och gör det under en gång per år.

Antar att du köper till rör + något att hänga upp den i / ha den på akvairet. Då är priset INNAN frakt på $542.80... låt oss säga frakten går på $60 (är antaligen över 100) då är du på ~4300kr + 25% moms och postens avgifter.

Slutsumma på runt 5500kr.

Med en ledarmatur så:

slipper du lampbyten

du har halva elkostnaden

du värmer inte upp ditt kar på sommarn (behov av kylare...)

vid ev. fel så har du en svensk leverantör som hjälper med garanti, vid import kommer du behöva betala en ganska saftig peng för att skicka den fram och tillbaka.

http://shop.biotedmarin.se/maxspect-razor-10000k/1612-0

har du mått som inte riktigt fungerar med en sådan armatur så kan det även vara värt att titta på 2x 120W maxspect armaturer, båda går synca ihop via en kabel så har du en dimbar (riktigt snygg) lösning för bara någon tusenlapp mer än det du planerar i dagsläget.

Är det nu så att du vill ha t5or för att du gillar flexibiliteten med att byta olika lysrör o få preciis som du vill ha, då tycker jag istället att du skall hålla utkik på begagnat marknaden. Är väldigt ofta bra märkesgrejer som kommer upp nästan gratis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här har du en annan version av Razorn:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1600

Reuben, frakt var fri för denna, om det nu var så att han ska köpa den därifrån, och inte enbart undrar över modellen som sådan. Däremot kommer det till moms, så totalt ~3100:- inkl. frakt. Sen blir det tyvärr drygt 1500kr i nya rör om året, så jag håller med om att det är mest lönsamt att köpa en LED-ramp i dagsläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här har du en annan version av Razorn:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1600

Reuben, frakt var fri för denna, om det nu var så att han ska köpa den därifrån, och inte enbart undrar över modellen som sådan. Däremot kommer det till moms, så totalt ~3100:- inkl. frakt. Sen blir det tyvärr drygt 1500kr i nya rör om året, så jag håller med om att det är mest lönsamt att köpa en LED-ramp i dagsläget.

Fri frakt i USA, men för att kolla (nyfiken mest vad det var för sida) skapade jag ett konto och då skulle man få ett quote för fraken i efterhand. Kan inte tänka mig att den är gratis, känner iaf inte till en enda amerikansk akvariesida som gör det :) Sen så var det även att denna armaturen inte innehåll som standard skydd för rören, rör och något att hänga armaturen i eller något för att kunna ha den vilande på akvariet allt detta är en tilläggskostnad. Därav prisestimatet från mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...