Hawkmoon Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Hejsan.Jag håller på att starta upp ett Percula 120, har ett ReefMax sedan 1år tillbaka men suget efter större kar blev för stort Efter en vecka med med salt i karet så åkte igår 45 kilo LS i karet och skummaren fick fnatt och fyllde koppen under natten, det var ny sten direkt från Bali i plomberade kartonger.Min fråga är om jag bör/ska köra med fosfatremover direkt från start? MvhChrille Citera
freguz Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Jag körde så senast jag startade upp, och upplevde att det blev mindre med alger, tog längre tid innan de kom, vattnet verkade mer fattigt på näring. Bestämde mig för att det var ett gyllene beslut och ska göra så även nästa gång Men det finns säkert andra med andra åsikter... I övrigt körde jag skummare också för fullt från dag 1, samt en mysigt doftande Special Blend med bakterier. Funkade fint. Citera
Hawkmoon Postat 2 november 2012 Författare Postat 2 november 2012 Tackar för snabbt svar, då gör jag så.MvhChrille Citera
Reuben Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Skulle nog nästan säga att det rekomenderas, i börjat brukar det läcka ut en del fosfat :9 Citera
Hawkmoon Postat 2 november 2012 Författare Postat 2 november 2012 Tackar, har prexis varit och köpt så nu skall det bara ner i karet Citera
Wiking Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Håller med Reuben, rekommenderas från start. Citera
Blåbert Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Även om man kör med sten som gått i något anat kar en längre tid?Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Reuben Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Även om man kör med sten som gått i något anat kar en längre tid?Sent from my iPad using Tapatalk HDYes,När du flyttar stenen så kommer en del saker att dö på vägen, du kommer inte ifrån det. Oftast så skiftar det en hel del i salthalt mellan nya och gamla vattenet och allt liv schockas mer eller mindre när stenarna åker i. Det är mindre fosfat än det som kommer från havet i vanliga fall (pga kortare transportsträckor) men rekomenderas ändå enligt mig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.