Gå till innehåll

Fosfatremover från dag 1?


Hawkmoon

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag håller på att starta upp ett Percula 120, har ett ReefMax sedan 1år tillbaka men suget efter större kar blev för stort ;)

Efter en vecka med med salt i karet så åkte igår 45 kilo LS i karet och skummaren fick fnatt och fyllde koppen under natten, det var ny sten direkt från Bali i plomberade kartonger.

Min fråga är om jag bör/ska köra med fosfatremover direkt från start?

Mvh

Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde så senast jag startade upp, och upplevde att det blev mindre med alger, tog längre tid innan de kom, vattnet verkade mer fattigt på näring. Bestämde mig för att det var ett gyllene beslut och ska göra så även nästa gång :) Men det finns säkert andra med andra åsikter... I övrigt körde jag skummare också för fullt från dag 1, samt en mysigt doftande Special Blend med bakterier. Funkade fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om man kör med sten som gått i något anat kar en längre tid?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Yes,

När du flyttar stenen så kommer en del saker att dö på vägen, du kommer inte ifrån det. Oftast så skiftar det en hel del i salthalt mellan nya och gamla vattenet och allt liv schockas mer eller mindre när stenarna åker i.

Det är mindre fosfat än det som kommer från havet i vanliga fall (pga kortare transportsträckor) men rekomenderas ändå enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...