Gå till innehåll

Rogers RSM 250


Mevrik

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla glada akvarister. Har snokat omkring på forumet ett par månader nu och nu i veckan införskaffade jag mej ett rsm 250.

Eftersom jag e nybörjare tänkte jag starta denna tråd då nån kanske ser nåt fel dom vill berätta!

post-7135-14468927173989_thumb.jpg post-7135-14468927173989_thumb.jpg

Tillverkar osmos vatten just nu å tänkte att jag skulle få i vattnet och saltet i karet idag!

post-7135-14468927174435_thumb.jpg

Då blir det LS i karet imorgon.

Har lite levande sand som ska i också men kommer toppa med "ciklidsand " "calcimcarbonat"

Har installerat en sp3000 nivå vakt.

post-7135-14468927174222_thumb.jpg

post-7135-14468927174647_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ta det väldigt försiktigt när du blandar i saltet och att du har 25gr temp, jag åkte på världens kalciumkarbonat utfällning när jag hällde i nästan allt salt på en gång, tog en vecka att få ordning på det eländet.

Jag skulle nog låta karet gå ett tag med nyblandat salt innan LS går i, starka kemiska processer i nyblandat saltvatten som bör få göra sitt i lugn och ro.

Tålamod är bästa dygden för denna underbara hobby :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er har nu levande sand i "om det nu heter så" dock så har jag inte stoppat i LS sten i en.

Ska köpa det nu i veckan , får nog köpa "KH" test också det var inte med i SERA marine test box.

Ca värdet verkar lite lågt har testat det flera gånger får samma resultat 340. Jag har Tropic marin BIO-CALCIUM ACTIF pulver men vet inte om jag ska slänga i det i karet för det höjer ju "kh" också som jag ej vet värdet på.

Temp 25

sg 1.024

ph 8.0-8.5

calsium 340

fosfat 0

nitrit 0

nitrat 0

Ändrat av Mevrik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salt? Tycker att det är lite lågt ca då du inte har någon "förbrukare".

Sen så brukar man ha i levande sten innan sanden så att stenarna står stadigt på botten så man undviker ras när djuren börjar gräva under stenarna.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Ta det lite piano nu och låt det gå in sig några veckor helst.

Du la i stenen innan sanden?

Om du staplat stenen på sanden så finns risken att grävande djur underminerar med ras som följd.

Bara ett tips.

Angående dina tester så har jag lite svårt för domdära "stora" märkena som sera, JBL och liknande, har visat sig gång på gång att dom visat fel.

Dubbelkolla dina värden med någon annan akvarist eller butik eller köp exempelvis saliferts tester.

Alltid bäst att vara på den säkra sidan.

Vilket salt använder du, och vad mäter du salthalten med?

Återigen välkommen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen. Jag har själv ett RSM - 200 och tycker att det är ett fint kar. Du får mer än gärna kolla min tråd Saltvattensdrömmar. Där står det lite om hur jag har gjort under upppstart etc etc med rsm. Som alla dom andra ovan säger. Du kommer få många bra svar härifrån guiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej idag var jag hos Bengt i mölndal å köpte 42 kilo levande sten och några bättre tester m.m.

Saltet jag använder heter Tropic Marine PRO REEF salt.

Och salt mätaren e en h2 ocean refractometer med auto compensation för temp.

Jag la i 3 kilo levande sand i förgår "typ 1 cm". Och idag la jag i 42 kilo levande sten.

Sen efter stenen la jag i 9 kilo levande sand.

Kan säga att jag har lämnat planen med ciklidsanden.

Tack alla för svaren.

salt 1.024.5

alkanitet 7.0 dkh salifert

ph 8.0-8.5 sera

kalcium 340 sera

amonium 0 sera

nitrit 0 sera

nitrat 10 mg sera

temp 25.5

post-7135-14468927216115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen. Jag har själv ett RSM - 200 och tycker att det är ett fint kar. Du får mer än gärna kolla min tråd Saltvattensdrömmar. Där står det lite om hur jag har gjort under upppstart etc etc med rsm. Som alla dom andra ovan säger. Du kommer få många bra svar härifrån guiden :)

Tack det ska jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Ta det lite piano nu och låt det gå in sig några veckor helst.

Du la i stenen innan sanden?

Om du staplat stenen på sanden så finns risken att grävande djur underminerar med ras som följd.

Bara ett tips.

Angående dina tester så har jag lite svårt för domdära "stora" märkena som sera, JBL och liknande, har visat sig gång på gång att dom visat fel.

Dubbelkolla dina värden med någon annan akvarist eller butik eller köp exempelvis saliferts tester.

Alltid bäst att vara på den säkra sidan.

Vilket salt använder du, och vad mäter du salthalten med?

Återigen välkommen och lycka till.

Tack köpte saliferts tester i dag dock ej kalcium. Borde kanske köpa ett sånt så jag kan kolla om det är nån skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det ser bra ut det där. Ska bli kul att följa hur det går för dig.

Jag har samma salt som dig och jag tror att det är lite lågt Ca i det, har alltid legat lite lågt i Ca men det funkar bra för mig ändå. Jag tillsätter biocalcium varje dag för att hålla uppe koncentrationen, men det behöver du inte göra förrän du stoppar i nått som börjar förbruka Ca. Men innan du stoppat i några koraller är det väl egentligen bara nitrit som du behöver hålla koll på, kan dock vara bra att få lite koll på mätningarna innan du börjar med korallerna. Och om du verkligen hamnar på 340 från ditt salt så kan det nog vara en bra idé att höja lite.

Ang vattenbyten så byter jag ca 10% per vecka och det har funkat bra för mig. Och det är nog ingen brådska att börja med det än, kommer inte ihåg när jag började men kanske efter en dryg månad.

Lycka till!

/D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det ser bra ut det där. Ska bli kul att följa hur det går för dig.

Jag har samma salt som dig och jag tror att det är lite lågt Ca i det, har alltid legat lite lågt i Ca men det funkar bra för mig ändå. Jag tillsätter biocalcium varje dag för att hålla uppe koncentrationen, men det behöver du inte göra förrän du stoppar i nått som börjar förbruka Ca. Men innan du stoppat i några koraller är det väl egentligen bara nitrit som du behöver hålla koll på, kan dock vara bra att få lite koll på mätningarna innan du börjar med korallerna. Och om du verkligen hamnar på 340 från ditt salt så kan det nog vara en bra idé att höja lite.

Ang vattenbyten så byter jag ca 10% per vecka och det har funkat bra för mig. Och det är nog ingen brådska att börja med det än, kommer inte ihåg när jag började men kanske efter en dryg månad.

Lycka till!

/D

Tack Daniel för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej idag fick jag hem en tds mätare och det visade sig att jag har 005 ppm ut efter osmosen är det väldigt dåligt kranvatten då.

Jag mätte också värden i mitt akvarium.

Amonia 0 mg

Nitrit 0 mg

Nitrat 50 mg

Är det normalt med så högt nitrat hade 0 när jag började sen 20 mg och nu 50, Kanske så det ska vara.

Det jag tillsätter är FAUNA MARIN Ultra Bio.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...