Linnex Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Har nystartat kar. Har varit igång 3,5 veckor och jag har aft några få koraller i sedan knappt två veckor.Ibörjan så såg de ut att trivas kanon och hade då lite nitrit och nitrat kvar.Sedaste veckan började min Sarcophyton på bild 2 tackla av och i dag på lunchen så ser korallen på bild 1 ut att inte alls må bra men såg kanon ut igår. Dvs det går nerför...Mina värden när jag mätte i måndags.Nitrit 0Nitrat 0fosfat 0CA 400KH 8,6PH 8,2Salt 1,0245Temp varierar mellan 24,8-25,4°CMH går förnärvarande med 6 h/dygn (ökade från 5 till 6 h i måndags), T5 13 h/dygnVad tror ni felar?Hur mycket ljus vill de mjuka ha? Skall de upp i karet. Jag har en fungia som ligger i samma på botten och den verkar en så länge trivas. Skivisarna vräker ut sig... än så länge... Citera
Niclas Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Jag tror inte att det är några större problem, mjukisar drar ihop sig då o då, men brukar hämta sig efter ett par dagar. Citera
JMAONE Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Mina mjukkoraller kan deppa i veckor. En orsak kan vara att vissa släpper ifrån sig gifter ibland för att hävda sitt revir eller att de på något annat sätt blivit störda. Just nu så har jag en bra duktigt deppig rackare då en haddoni anemon har blivit dess granne.Dina vattenvärden är ju helt ok, men karet är ju så pass nystartat så de har nog inte vant sig vid den nya miljön helt enkelt. Citera
Linnex Postat 18 maj 2005 Författare Postat 18 maj 2005 Vågar man rör dem när de är ledsna?Den på bild nr två har tippat lite och jag skulle behva räta upp den. Den på första bilden behöver jag flytta på när jag lägger i grus. Blir till helgen eller strax efter när jag har fått ner silikatet till noll. Fick tyvärr ganska mycket silikat från början då jag hade slarvat med kranvatten i systemet efter testkörning. I måndags var silikatet på 0,25 och jag hade tänkt lägga i gruset när det var nere på noll. Citera
JMAONE Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Vågar man rör dem när de är ledsna?Den på bild nr två har tippat lite och jag skulle behva räta upp den. Den på första bilden behöver jag flytta på när jag lägger i grus. Blir till helgen eller strax efter när jag har fått ner silikatet till noll. Fick tyvärr ganska mycket silikat från början då jag hade slarvat med kranvatten i systemet efter testkörning. I måndags var silikatet på 0,25 och jag hade tänkt lägga i gruset när det var nere på noll.Det bästa är att du låter den vara ifred. Det spelar nog inte så jätte stor roll om du skulle flytta på den men försöka att inte pilla för mycket med händerna i karet. Mjukkoraller har en otrolig förmåga att räta upp sig själva. Den vänder sig mot ljuskällan inom ett par dagar ska du se. Citera
jimmy Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 det är nog ingen fara dom brukar byta skin ibland låt den va en vecka å se vad som händer Citera
stigigemla Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Är det någon skillnad med ljuset är det ju att de fått mer ljus nu.Jag tror bara att de behöver vänja in sig. Hos mig är de mer utslagna efter att jag matat fiskarna. Men de ville ju inte visa sig när det var mycket skit i insuget på pumpen så jag skulle kanske kolla cirkulationen. Jag tror de mår bäst med 2-10 cm/s vid korallens yta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.