Gå till innehåll

Mina mjukisar mår dåligt. Vad att göra


Linnex

Rekommenderade inlägg

Har nystartat kar. Har varit igång 3,5 veckor och jag har aft några få koraller i sedan knappt två veckor.

Ibörjan så såg de ut att trivas kanon och hade då lite nitrit och nitrat kvar.

Sedaste veckan började min Sarcophyton på bild 2 tackla av och i dag på lunchen så ser korallen på bild 1 ut att inte alls må bra men såg kanon ut igår. Dvs det går nerför...

Mina värden när jag mätte i måndags.

Nitrit 0

Nitrat 0

fosfat 0

CA 400

KH 8,6

PH 8,2

Salt 1,0245

Temp varierar mellan 24,8-25,4°C

MH går förnärvarande med 6 h/dygn (ökade från 5 till 6 h i måndags), T5 13 h/dygn

Vad tror ni felar?

Hur mycket ljus vill de mjuka ha? Skall de upp i karet. Jag har en fungia som ligger i samma på botten och den verkar en så länge trivas. Skivisarna vräker ut sig... än så länge...

post-1380-14468912107632_thumb.jpg

post-1380-14468912107748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mjukkoraller kan deppa i veckor. En orsak kan vara att vissa släpper ifrån sig gifter ibland för att hävda sitt revir eller att de på något annat sätt blivit störda. Just nu så har jag en bra duktigt deppig rackare då en haddoni anemon har blivit dess granne.

Dina vattenvärden är ju helt ok, men karet är ju så pass nystartat så de har nog inte vant sig vid den nya miljön helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man rör dem när de är ledsna?

Den på bild nr två har tippat lite och jag skulle behva räta upp den. Den på första bilden behöver jag flytta på när jag lägger i grus. Blir till helgen eller strax efter när jag har fått ner silikatet till noll. Fick tyvärr ganska mycket silikat från början då jag hade slarvat med kranvatten i systemet efter testkörning. I måndags var silikatet på 0,25 och jag hade tänkt lägga i gruset när det var nere på noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man rör dem när de är ledsna?

Den på bild nr två har tippat lite och jag skulle behva räta upp den. Den på första bilden behöver jag flytta på när jag lägger i grus. Blir till helgen eller strax efter när jag har fått ner silikatet till noll. Fick tyvärr ganska mycket silikat från början då jag hade slarvat med kranvatten i systemet efter testkörning. I måndags var silikatet på 0,25 och jag hade tänkt lägga i gruset när det var nere på noll.

Det bästa är att du låter den vara ifred. Det spelar nog inte så jätte stor roll om du skulle flytta på den men försöka att inte pilla för mycket med händerna i karet. Mjukkoraller har en otrolig förmåga att räta upp sig själva. Den vänder sig mot ljuskällan inom ett par dagar ska du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon skillnad med ljuset är det ju att de fått mer ljus nu.

Jag tror bara att de behöver vänja in sig. Hos mig är de mer utslagna efter att jag matat fiskarna. Men de ville ju inte visa sig när det var mycket skit i insuget på pumpen så jag skulle kanske kolla cirkulationen. Jag tror de mår bäst med 2-10 cm/s vid korallens yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...