Gå till innehåll

Borttagning av stag


acuario

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har tagit bort stora breda mittenstag i glas som är fastsiliconerade. jag skulle vilja ha bort detta och undrar vilken metod som är enklast. Skulle en bladkniv fungera?. Är det dömt att misslyckas eller går det att genomföra. någon som är bra på sådant här och kan tala om hur man enklast löser detta problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lämpligt? Det sitter ju inte där för att vara snyggt, utan för att hålla ihop akvariet. Jag skulle först rådfråga en glasmästare/akvariebyggare om det går. Mitt akvarie är utan mittstag och utan sarg i överkant, men där har glasmästeren förstärkt alla skarvar med glaslister och gått upp en tjocklek på glaset.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Staget är 20cm brett så det är inte det lättaste precis. Anledningen att jag vill ta bort det är att jag ska ha en Mh över och är orolig över värmen om det skulle skvätta upp vatten så kan det vara risk att staget spricker samt att det stjäl ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite riskabelt för man måste ju värma upp glaset. Blir inte det väldigt varmt Jag tänkte mera på de omgivande rutorna för glaset leder väl värme rätt så bra. vill ju inte att frontrutan ska spricka. Är det verkligen så lätt som du säger?

det funkar absolut bäst me en värmepistol.. bara att värma tills de e riktigt mjukt, sen e det bara att lyfta bort glaset... lätt som en plätt..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ta en glasskärare å skära bort de stagen längs med de längsgående "stagen" svårt eller nästan omöjligt att få bort de med bladkniv och sedan limma dit andra på eller vid sidan av där de som sitter nu suttit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta var min förta tanke. Pratade med en kille som tillverkar glas och han säger att det inte fungerar att skära bort staget för man måste knäcka glaset när man har skurit och det går inte att göra detta då det sitter fastlimmat som sagt var i båda ändarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde precis samma sak med mitt kar: skar bort glaset som glasmästaren hade limmat mitt på (med lite tålamod så är det bara att få en rakblad mellan skivorna och skära bort det lite i taget så lossnar det snyggt). Sen tog jag biten till en glasmästare, skar upp det i två jämna bitar och klistrade de längre ut då MHn sitter mitt på karet och jag tyckte att glaset skulle filtrera bort det mesta av UV-ljuset.

Kär med rakblad och lite tålamod så blir det säkert bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja.. börja lite lungt å känn efter hur varmt glaset blir. du kan ta en kniv å skära ett snitt i limmet där du kommer åt. så under lättar de vickandet.. värm skär värm skär.. om du inte vågar chansa på att värma för mycke..

om du kan få loss en bit limm nånstans så kan du ju prova hur mycke du behöver värma för att det ska bli mjukt

lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har större temperaturskillnad än 40 grader i en glasskiva riskerar den att spricka.

Jag hade knäckt gasskivan på mitten med hjälp av glasskärare och sedan tagit en bladkniv. Jag är litet osäker om det är 140 eller 175 grader värme vanligt silikon tål, men någon av de siffrorna har jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

90 % av alla tyska kar har inget mittstag..

behövs egentligen inte

Det är helt riktigt, ett bra exempel är tråden "Italien tank" den har 19 mm glas i sidorna och 38 mm i botten. För oss med lite mindre plånbok så går det bra med lister. Silikonfogarna får lika stor yta även om man kör med 12 mm glas.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fasiken vilken beslutsångest man får. Ska iväg till Harald nyborg och kolla efter en bladkniv i Em. En annan metod skulle kunna vara att man skär bort siliconet (Markerat med vitt på bilden) och sen tar en tunn pianotråd med 2 handtag ( Rött på bilden)och försöker jobba sig igenom siliconet men allra först så kan man skurit så mycket man kan med bladkniven för att underlätta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...